Autobusy Zdzisława Beksińskiego

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

/ 4Nie tylko obrazy

Obraz
© Materiały prasowe

Zdzisław Beksiński swoimi obrazami wypracował sobie pozycję jednego z największych współczesnych polskich artystów. Nie każdy jednak wie, że zajmował się on również projektowaniem nadwozi autobusów dla firmy Autosan. I nie był to przypadek.

W 1832 roku Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, dwóch kuzynów, którzy pod rozkazami generała Dwernickiego uczestniczyli w powstaniu listopadowym, postanowiło założyć firmę kotlarską. Pomysł produkowania sprzętu dla górnictwa naftowego, browarnictwa i przemysłu gorzelniczego okazał się trafiony i stał się początkiem firmy Autosan, w której w 1956 roku pracę rozpoczął prawnuk jednego z fundatorów - Zdzisław. Utalentowany architekt po krakowskiej politechnice i kilku latach pracy w charakterze inspektora budowlanego postanowił oddać się bardziej twórczemu zajęciu, czyli projektowaniu nadwozi autobusów. Autosan wiązał z jego osobą nadzieje na powstanie nowych modeli pojazdów, które cieszyłyby się zainteresowaniem nie tylko w kraju, ale też poza jego granicami.

Projekty, które wyszły spod ręki Beksińskiego, nawet dziś potrafią przykuć uwagę. Wówczas były zaś prawdziwą sensacją. Na kolejnych slajdach przedstawimy kilka z nich.

/ 4SFW-1 Sanok

Obraz
© PAP

Stworzony w 1958 roku prototyp autobusu turystycznego z pewnością inspirowany był amerykańską motoryzacją. Mocno przeszklona przestrzeń pasażerska współgra tu z eliptycznymi osłonami wlotów powietrza z przodu i fantazyjnymi „skrzydłami” za tylną szybą. SFW-1 był pierwszym polskim autobusem z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Założenia konstrukcyjne przewidywały również skorzystanie z podwozia Stara 21, a więc samochodu ciężarowego o rozstawie osi wynoszącym tylko 4,7 m. Od Beksińskiego wymagało to nie lada starań. W efekcie powstał nietuzinkowy pojazd z długą komorą silnika za tylnymi kołami. Przewidziano nawet boczne wloty powietrza, które miały zaopatrywać w tlen sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,2 l i mocy 95 KM.

SFW-1 Sanok zapewniał kierowcy świetną widoczność, a pasażerom możliwość podziwiania widoków przez duże szyby. Co ciekawe, ostatni rząd siedzeń jako jedyny zwrócony był przeciwnie do kierunku jazdy. Pojazd był też praktyczny. W bagażnikach pod podłogą wygospodarowano miejsce na 300 kg bagażu podróżnych.

/ 4SFA-2

Obraz
© PAP | PAP/CAF/Damazy Kwiatkowski

Kolejny prototyp autobusu turystycznego wyszedł spod ręki Zdzisława Beksińskiego w 1962 roku. Zastosowano w nim polski silnik wysokoprężny o pojemności 6,5 l i mocy 125 KM. I tym razem stylista postawił na dużą powierzchnię szyb, jednak wygląd autobusu był znacznie mniej wizjonerski. Uwagę zwraca ciekawe wykończenie przodu – gięte szyby oraz znajdująca się nad światłami ozdobna listwa, wizualnie odcinająca się od reszty karoserii.

Nowy autobus turystyczny miał być następcą produkowanego od 1961 r. pojazdu San H25A, a do rodziny miały należeć również dwie inne odmiany - miejska i międzymiastowa.

/ 4SFA-4 Alfa

Obraz
© PAP

Samochód według projektu Zdzisława Beksińskiego miał również zastąpić produkowaną od 1957 roku Nysę. Początkowo planowano wykorzystanie w prototypie jednostki napędowej i najważniejszych części z Warszawy 210. Ta jednak nigdy nie weszła do masowej produkcji.

SFA-4 Alfa zwracał na siebie uwagę sporą powierzchnią przednich szyb, wystającym poza obrys pojazdu reflektorami i lekko obłą karoserią.

Podobnie jak inne projekty Zdzisława Beksińskiego, SFA-4 Alfa nie trafił na linie montażowe. Pod koniec grudnia 1965 roku ze względu na brak sukcesów artysta został przeniesiony z biura projektowego do malarni transparentów propagandowych. Niebawem odszedł też z Autosanu, a polska motoryzacja straciła szansę na zyskanie oryginalnego kolorytu.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy