Auta z awaryjną elektroniką
Dziś w dobie nowoczesnej elektroniki wszechobecnej niemal w każdej konstrukcji, trudno choć w części zbliżyć się do niegdysiejszych standardów trwałości i bezawaryjności
Drogi nie znaczy lepszy
Nie od dziś wiadomo, że lepsze jest śmiertelnym wrogiem dobrego, o czym przekonują się i rozpowiadają wszem i wobec taksówkarze. To właśnie oni w przeciągu swej kariery zawodowej uśmiercają dziesiątki samochodów pokonując niebotyczne dystanse. Dawniej wystarczyło kupić nieśmiertelnego Mercedesa W123 lub W124, tudzież innego wolnossącego diesla, który nie zapewnia dobrych osiągów, ale bezstresowo pokonuje kolejne tysiące kilometrów. Dziś w dobie nowoczesnej elektroniki wszechobecnej niemal w każdej konstrukcji, trudno choć w części zbliżyć się do niegdysiejszych standardów trwałości i bezawaryjności.
Wybierając samochód z myślą o dłuższej eksploatacji, powinniśmy zdawać sobie sprawę z konsekwencji jakie niesie ze sobą nasz wybór, zwłaszcza o możliwych awariach skomplikowanego osprzętu i elektroniki. Wedle powszechnej opinii, to samochody rodem z Francji cierpią na nieustające pasmo elektronicznych usterek niedających właścicielowi nawet posłuchać radia. Nic bardziej mylnego, bowiem jedynie niektóre modele z tego kraju uskarżają się na drobne bolączki. Na szczycie kosztowej tabeli usterek z elektronicznego zakresu plasują się auta z wyższej półki, gdzie większość wyposażeniowych elementów opiera się właśnie na niej.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Mercedes Klasy E (W211)
Niegdysiejsze Mercedesy z wyższej klasy brylowały nie tylko komfortem jazdy i nowoczesnością, ale ich wyróżnikiem była także trwałość całej konstrukcji - która omal nie doprowadziła marki na kres finansowej przepaści. Specjaliści z Mercedesa najwidoczniej wyciągnęli wnioski z dawnych lat i wraz z wprowadzeniem kolejnej odsłony klasy E (W211) postanowili znacznie "uatrakcyjnić" życie właścicielowi wprowadzając moduł komfortu odpowiadający za pracę wyposażenia obecnego na pokładzie.
Wspomniana generacja limuzyny ze Stuttgartu poza ogromem bolączek z układem hamulcowym czy opcjonalnym pneumatycznym zawieszeniem Airmatic, cierpi także na częste awarie owego modułu komfortu. Dla jasności warto wspomnieć, że każdy egzemplarz otrzymał dwa takie urządzenia. Sprawny elektronik upora się z nimi, inkasując za swoją pracę około 200-300 złotych - za sztukę. Niestety, niekiedy niezbędna okazuje się wymiana na wolny od wad element, wówczas możemy skorzystać z bogactwa rynku wtórnego wydając 200 złotych lub kupując nową część za bagatela 1200 złotych.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Citroen XM
Według doskonale znanego porzekadła, w każdej legendzie jest ziarnko prawdy. Tak też jest i z mityczną awaryjnością elektroniki w samochodach francuskich, które częściej stoją w warsztacie, niż w garażu właściciela. Jedną z przyczynek do powstania takiej tendencyjnej opinii był flagowy model Citroena z lat 90. XM, bo o nim mowa, wedle wieloletniej tradycji marki otrzymał zaawansowaną hydraulikę sterującą między innymi pracą zawieszenia, wspomagania kierowniczego czy hamulcowego. Całość pod względem mechanicznym spisuje się należycie, do czasu pojawienia się problemów z elektryką.
Francuzi chcąc stworzyć bezbłędnie działającą elektronikę sterującą, skorzystali z podzespołów autorstwa Boscha. Niestety niemiecka jakość w ich przypadku zawiodła, powodując brak styku na łączeniach przewodów. To w konsekwencji wprowadza niewyobrażalne zamieszanie nie tylko w elektronice XM-a. Najgorszym skutkiem tejże awarii jest niedziałające zawieszenie, usilnie informujące kierowcę o zaistniałej poważnej usterce uniemożliwiającej bezpieczną podróż. Koszt pokonania problemów ze stykami może nawet przekroczyć wartość auta, aby wymienić wszystkie niemieckie połączenia należy dosyć poważnie rozebrać samochód - co oczywiście słono kosztuje.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
BMW serii 5 (E60)
Wydawać by się mogło, że producenci legitymujący się renomą marki z klasy premium, ustrzegą się problemów z elektroniką sterującą pracą samochodu. Do licznych wpadek jakościowych Mercedesa zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Co innego do elektronicznych problemów w BMW. Coraz częściej docierają do nas niepokojące doniesienia o bardzo kosztownych usterkach w serii 5 typoszeregu E60, w której awaria elektroniki praktycznie uniemożliwia jazdę.
Do najpowszechniejszych problemów należy blokada automatycznej przekładni. Komputer znajduje fikcyjny błąd i dla bezpieczeństwa pasażerów i mechaniki samochodu unieruchamia go. Niewiele lepiej wygląda awaria całego modułu odpowiedzialnego za obsługę systemu i-drive z nawigacją i radiem włącznie. Jeśli takowe niespodzianki pojawiały się w czasie gwarancji, BMW bez większego narzekania wymieniało podejrzane podzespoły na nowe. Nic więc dziwnego w rachunkach opiewających na 50 czy nawet 70 tysięcy złotych.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Volkswagen Touareg
Wraz z pojawieniem się na rynku pierwszego SUV-a dotychczas konserwatywnego Porsche (model Cayenne), bliźniaczą konstrukcję do oferty dołączył także Volkswagen. Pozbawiony należytej porcji prestiżu Touareg pierwszej odsłony, braki nadrabiał przede wszystkim bogatym wyposażeniem z pneumatycznym zawieszeniem na czele. Dziś, po latach spędzonych na drogach do głosu dochodzi spora liczba elektrycznych usterek.
Chlebem powszednim są niedziałające samopoziomujące się ksenonowe reflektory, czy komputer sterujący pracą zawieszenia wymagający kosztownej wymiany. Podobną fakturę możemy otrzymać w serwisie również za wymianę uszkodzonej jednostki multimedialnej z nawigacją i radiem - 10 tysięcy złotych nie powinno zdziwić właściciela. Co ciekawe, swoim własnym życiem egzystują niejednokrotnie także elektrycznie sterowane szyby.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Land Rover Discovery
Jednym ze sztandarowych wytworów brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego jest Range Rover, uchodzący za symbol luksusu zdolny przejechać przez równikową dżunglę. Niemniej, Wyspiarze pokusili się o wprowadzenie do oferty modelu pośredniego, pomiędzy wspomnianym arystokratą a spartańskim Defenderem. Discovery zwłaszcza w drugiej odsłonie kusi przepychem i wysokim poziomem wyposażenia, ale też stosunkowo przystępną ceną, jak na auto tej klasy. Problem jednak w tym, że poza zaletami w postaci pancernej mechaniki z permanentnym napędem czterech kół, Discovery skrywa w sobie także poważne wady mogące pochłonąć niemałe sumy.
Zaczyna się od drobnostek spod znaku zaśniedziałych styków w instalacji elektrycznej, skutecznie paraliżujących pracę kilku systemów. Na szczęście, w wielu wypadkach pomaga ich przeczyszczenie lub wymiana za kilkaset złotych. O wiele poważniej maluje się awaria elektronicznego pedału gazu, należąca do stałego wyposażenia modelu. W jej przypadku cena naprawy z łatwością przekroczy 1000 złotych.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Jaguar S-Type
Niegdyś kolejna brytyjska marka z arystokratycznym rodowodem kojarzyła się wyłącznie z samochodami niemal z najwyżej półki. Jaguar bo o nim mowa, w 1998 roku "zniżył" się do poziomu Mercedesa, Audi i BMW i wypuścił na drogi model S-Type, którego oponentami została klasa E, A6 i seria 5. Wydawać by się mogło, że usytuowanie majestatycznego Jaguara na masce pozytywnie odbije się na jakości wykonania elektronicznych dodatków. Niestety, stało się zgoła odwrotnie.
Właściciele co rusz narzekają na powtarzające się usterki irytujących drobiazgów. Niedziałające elektryczne sterowanie fotelami, niereagujące na polecenia mechanizmy opuszczania i podnoszenia szyb, czy w końcu agonia dotykowej nawigacji. Do tego warto dodać strajkujące czujniki cofania oraz czujniki systemów bezpieczeństwa z ABS-em na pierwszym miejscu. Koszt usunięcia wspomnianych problemów w autoryzowanej stacji pochłonie majątek, zaś w niezależnym warsztacie nawet "skromne" 3-4 tysiące złotych.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Lancia Thesis
W mniemaniu statystycznego polskiego kierowcy następnym synonimem usterkowego pojazdu, są samochody włoskie - rzecz jasna z Alfą Romeo i Lancią na piedestale. Negatywna opinia nie przeszkodziła włodarzom Fiata na wypuszczenia na rynek flagowej, przednionapędowej Lancii przytłaczającej stylem i ciekawą prezencją. Pod połacią atrakcyjnie wyprofilowanej blachy skryto przestronny, sowicie wyposażony przedział pasażerski, zdolny w komfortowych warunkach zabrać cztery dorosłe osoby.
Problem jednak w tym, że natłok elektronicznych dodatków najwyraźniej nie służy instalacji elektrycznej, która nad wyraz często wymaga wizyt u specjalisty. O problemach ze stykami, które wywołują chaos w systemach pokładowych nie warto wspominać, znacznie większym źródłem frustracji są niedziałające elektrycznie sterowane szyby czy nieodzowne w samochodzie radio. Całość potrafi pochłonąć nawet 2 tysiące złotych nim wróci do normy.
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!
Peugeot 607
Następnym samochodem znad Sekwany wpisującym się w stereotypową wizję pełną elektronicznych awarii, jest dawna flagowa limuzyna z oferty Peugeota - model 607. Francuscy inżynierowie zadbali o to, by ich topowy model, jak przystało na oponenta klasy E czy serii 5, mógł pochwalić się odpowiednia dozą wyposażenia z zakresu komfortu. W tej kwestii plan się powiódł, bowiem trudno znaleźć 607 bez skórzanej tapicerki czy dwustrefowej klimatyzacji i innych pożądanych dodatków. Niestety, w jego przypadku bardzo często spełnia się czarny scenariusz, zwiastujący mnogość awarii i pasmo wydatków.
O ile do mechaniki nie możemy się doczepić, o tyle do armii awaryjnych czujników potrafiących niekiedy unieruchomić auto, już tak. Ponadto, nie możemy zapomnieć o usterkach elektrycznie sterowanych szyb, a nawet foteli. Zdarzają się również kłopoty z tempomatem, zacinającym się, tudzież niespodziewanie przyspieszającym auto. Co więcej, fachowej ręki potrzebować mogą także samopoziomujące się ksenonowe reflektory, wymagające dawniej słonej dopłaty. O wizytach naprawczych w ASO lepiej zapomnieć, nie oznacza to jednak, że niezależny elektronik tanio pokona wszelkie choroby 607. Wydanie 1500 złotych na bieżące naprawy z zakresu elektroniki są na porządku dziennym.
Piotr Mokwiński
sj, moto.wp.pl
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!