Auta bez lusterek: wielka rewolucja za pasem

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Wygląda na to, że marzenie projektantów samochodów zostanie spełnione. Właśnie pierwszy kraj na świecie zezwolił na produkowanie aut bez lusterek wstecznych. Na razie będą jeździły w Japonii, ale wkrótce ta rewolucja czeka cały świat.

Wystarczy obejrzeć jakikolwiek samochód koncepcyjny, by zorientować się, że lusterka wsteczne - element obowiązkowego wyposażenia samochodu - nie należą do ulubieńców projektantów. Każde współczesne auto studyjne jest ich pozbawione. Albo designerzy rezygnują z lusterek w ogóle, albo zastępują je wąskimi łezkami, w których umieszczone są kamery.

Dlaczego? Po pierwsze lusterka burzą proporcje. Wielkie odstające uszy psują doskonały rys samochodu, co do tego nie ma wątpliwości. Po drugie: są naprawdę zbędne. W dobie pracy nad samochodami autonomicznymi, które widzą same do przodu, do tyłu i na boki, lusterka jawią się jako anachronizm.

Wreszcie po trzecie: aerodynamika. Lusterka radykalnie ją zaburzają, zwłaszcza w autach sportowych. Ostatnio mieliśmy okazję porozmawiać z Kamilem Łabanowiczem, polskim projektantem Audi, na temat jego koncepcyjnego E-Tron Quattro. Auto oczywiście pozbawione było lusterek, bo w ten sposób udało się naszej gwieździe osiągnąć fantastyczny jak na SUV-a współczynnik oporu powietrza.

No ale _ dura lex sed lex _ (łac. twarde prawo, ale prawo). Dotąd nie było kraju, który dopuściłby do ruchu samochód bez lusterek. Kierowca musi patrzeć do tyłu podczas zmieniania pasa, cofania, rozmaitych innych manewrów - to oczywiste.

Jednak nie dla wszystkich. Japończycy doszli do wniosku, że nie ma sensu ograniczać tego co nieuniknione. Samochodowe kamery, czujniki i wyświetlacze naprawdę czynią lusterka zbędnymi. Stąd zmiany w prawie, które pozwalają poruszać się po drogach pojazdom bez lusterek.

Tego typu rozwiązania wkrótce będą musiały być zaadaptowane na innych kontynentach. Techniczne możliwości odciążenia kierowcy od spoglądania w lusterka są. Pojawia się pytanie, czy kierowcy są już gotowi na zmiany, czy będą one do zaakceptowania dopiero przez przedstawicieli następnych pokoleń.

MAK

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro