Podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie Audi zaprezentuje nowe rozwiązania z zakresu oświetlenia samochodowego. Wśród nich będzie technika Matrix OLED.
Skrót OLED oznacza „organic light emitting diode”, czyli tłumacząc na język polski „dioda elektroluminescencyjna. W każdej jednostce oświetleniowej OLED są dwie elektrody – z których przynajmniej jedna musi być przezroczysta – zbudowane z kilku cienkich warstw organicznego półprzewodnika. Stały prąd pod niskim napięciem (3-4 V) sprawia, że warstwy te, cieńsze od jednej tysięcznej milimetra, świecą. Barwa światła zależy przy tym od właściwości cząsteczek źródła światła.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
W przeciwieństwie do źródeł światła punktowego, takich jak diody z półprzewodzących kryształów, diody elektroluminescencyjne to diody płaskie. Ich światło osiąga najwyższy poziom homogeniczności, a jego jasność można bezstopniowo regulować. Takie rozwiązanie nie wymaga stosowania reflektorów, światłowodów i tym podobnych elementów optycznych. Ponadto jednostki świetlne OLED nie wymagają chłodzenia.
Postęp rozwoju techniki OLED jest bardzo szybki. Zwiększenie luminiacji, czyli natężenia oświetlenia, umożliwia zastosowanie diod elektroluminescencyjnych także w kierunkowskazach oraz w światłach hamowania. Stosowane obecnie cienkie warstwy szkła z materiałem organicznym zostaną zastąpione przez folie z tworzywa sztucznego. Te nowe, elastyczne materiały nośne można formować w trzech wymiarach, co otwiera przed stylistami zupełnie nowe możliwości. Kolejna zaleta diod elektroluminescencyjnych to możliwość ich podziału na małe segmenty i możliwość sterowania jasnością tych segmentów. Zakłada się, że dostępne będą różne kolory oraz przezroczyste jednostki OLED. Umożliwi to rozpisanie zupełnie nowych „scenariuszy oświetlenia”, o bardzo szybkim czasie przełączania. Dodatkowo oświetlone powierzchnie będą od siebie precyzyjnie oddzielone.
Potencjał techniki OLED można było już zobaczyć w kilku modelach i egzemplarzach studyjnych Audi. Na szczególną uwagę zasługuje rozwiązanie „OLED Lighting“ z przezroczystymi, wielobarwnymi diodami elektroluminescencyjnymi, podkreślającymi kontury samochodu oraz „the swarm“ z trójwymiarowym wyświetlaczem OLED. Obecnie realizowane są już pierwsze projekty, mające na celu wdrożenie techniki OLED do produkcji seryjnej. Po raz pierwszy zostaną one zaprezentowane na IAA, w pokazywanym tam pojeździe studyjnym Audi.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl