Audi konstruuje najlżejszy prototyp sportowy Le Mans w swojej historii

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Przed sezonem 2014, Audi miało do rozwiązania szczególnie trudne zadanie. Nigdy, od kiedy w 1999 Audi rozpoczęło starty z prototypami Le Mans, przepisy bezpieczeństwa nie były nigdy tak surowe, samochód wyścigowy nie był tak skomplikowany i jednocześnie nie mógł być tak lekki jak w tym roku.

Sprzeczne cele, to dla konstruktorów, czy to w branży motoryzacyjnej, czy w sportach motorowych, chleb powszedni. W przypadku koncepcji nowego Audi R18 e-tron quattro, inżynierowie z Audi Sport stanęli jednak przed wielkim wyzwaniem. Z jednej strony wolno było obniżyć ciężar samochodu wyścigowego LMP1 w stosunku do roku ubiegłego z 915 do 870 kg. (45 kg mniej to w samochodzie wyścigowym bardzo dużo), z drugiej zaś, nowy regulamin techniczny zawiera zapisy, które wymuszają zupełnie nowe rozwiązania, a tym samym zwiększają ciężar pojazdu. I tak przykładowo w celu ochrony kierowcy podczas uderzenia w boku pojazdu, regulamin przewiduje stosowanie paneli z zylonu. Wyjątkowo odporny na uderzenia i rozciągliwy materiał, w razie wypadku zapobiega wepchnięciu boków pojazdu do środka kokpitu. W związku z tym, kabinę zbudowaną wg. koncepcji monocoque należało skonstruować od nowa, tak by wytrzymywała zwiększone obciążenia testowe, przewidziane regulaminem sezonu 2014.

Nowość to także osiem lin mocujących koła (dwie na koło), które w razie wypadku mają zapobiec odpadnięciu kół od pojazdu. Audi R18 e-tron quattro 2014 ma z tyłu również tzw. crasher. Ten nowy element konstrukcyjny z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP), w przypadku wjechania innego pojazdu w tył naszego bolidu, absorbuje energię zderzenia. Regulamin zezwala obecnie na siedem, a nie jak dotychczas tylko sześć biegów do jazdy do przodu. Nowa dźwignia zmiany biegów i sposób jej obsługi także wpłynęły na ciężar pojazdu. - Jeśli zsumujemy wszystkie te zmiany, to powodują one zwiększenie ciężaru o ponad 20 kg - mówi dr Martin Mühlmeier, szef techniki w Audi Sport.

W ten sposób inżynierowie stanęli przed zadaniem takiego odchudzenia nowo skontrowanego samochodu, by skompensować dodatkowe kilogramy i osiągnąć najniższy dopuszczalny ciężar. - Dzięki naszej ciągłej pracy nad rozwojem nowych rozwiązań, obecnie nie mamy już możliwości, by zredukować ciężar jedną zmianą konstrukcyjną. Teraz cała rzecz w tym, by ulepszać szczegóły - wyjaśnia Wolfgang Appel, szef techniki pojazdów w Audi Sport.

Audi systematycznie zwiększa zastosowanie CRP w samochodach wyścigowych. W sezonie 2014, po raz pierwszy z tego materiału wykonano kolumnę kierownicy. Regulamin zabrania jednak stosowania CRP w wielu innych obszarach i dlatego, zgodnie z przepisami, np. zawieszenie kół musi być nadal budowane z metalu.

Z roku na rok regulamin ogranicza swobodę producentów i możliwości techniczne. Mimo to, Audi przed sezonem 2014 osiągnęło swoje cele dotyczące ciężaru modelu R18 e-tron quattro. Hybrydowy bolid z silnikiem diesla waży teraz 870 kg.

W sumie, nowe Audi R18 e-tron quattro jest bezpieczniejsze, lżejsze i bardziej efektywne niż jego poprzednicy. Zasada lekkiej konstrukcji Audi ma w tym znaczny udział. Od ponad dwudziestu lat koncern z Ingolstadt udowadnia swoje kompetencje w tym zakresie, również w produkcji samochodów seryjnych.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟