Audi A3: trzecia generacja luksusowego bestsellera
*Kompaktowa klasa premium to propozycja dla osób, szukających najnowszych zdobyczy technologicznych, opakowanych w stylowe pudełko, naznaczone konserwatywnymi, bądź wyszukanymi kształtami. Audi należy do producentów, dla których najważniejsze jest przywiązanie klienta, ceniącego sobie elegancki design, podkreślany przez szlachetne detale. *
Kiedy w połowie lat 90. wchodziła na rynek pierwsza odsłona modelu A3, Europejczycy mówili o nim w samych superlatywach. Podobnie rzecz miała się z następcą, jednak blisko 9 lat od daty debiutu, wymusiło wprowadzenie nowszej konstrukcji. Niewielkie liftingi pomogły nawiązać rywalizację z najgroźniejszymi konkurentami, ale czas robi swoje. Najnowsza odsłona, wjeżdżająca właśnie na genewski salon, wywołała niemałą sensację.
Prezencja trzeciej generacji wyraźnie nawiązuje do swoich poprzedników. To dobrze, gdyż charakterystyczne kształty nie zdążyły się opatrzeć, a za sprawą LED-owego oświetlenia, dynamicznych przetłoczeń i krótkich zwisów, wygląda bardzo dynamicznie. Diodowe światła do jazdy dziennej są ukłonem stylistycznym w stronę innych modeli niemieckiego producenta. Każdy z samochodów można poznać po nieco innym ich ułożeniu. Podobnie ma się rzecz z wydatnym grillem, z wkomponowanym weń emblematem. To od dawna znak rozpoznawczy aut z Ingolstadt. Jednak wygląd to nie wszystko, o czym przekonują się również pozostałe koncerny. W klasie premium trzeba stawiać na jakość, co najłatwiej odczuć, zajmując miejsce w środku.
Bardzo dobre gatunkowo materiały spotkamy w każdym zakątku przedziału pasażerskiego. Tworzywa okazują się miękkie w bezpośrednim kontakcie i zdecydowanie przewyższają pod tym względem odpowiedniki w poprzedniku. Sam projekt deski rozdzielczej nawiązuje do pozostałych pojazdów z palety. Osoby, które w przeszłości miały do czynienia z Audi, odnajdą się tu bez większych problemów. Zlokalizowanie przełączników oraz obsługa poszczególnych funkcji pokładowych wysoko podnosi poprzeczkę w kategorii ergonomii. Nowy Mercedes Klasy A i BMW Serii 1 otrzymały poważnego rywala. Na tym nie koniec zalet popularnego kompaktu.
Auto cechuje się przyzwoitą przestronnością dla czterech osób. Co prawda, w odmianie 3-drzwiowej problematyczny może być dostęp do kanapy, ale na bardzo dobrze wyprofilowanych fotelach, każdy poczuje się komfortowo. Ich dodatkowy atut stanowi wszechstronna regulacja.
Najnowsze A3 oparto na modułowej płycie podłogowej MQB, którą wykorzystają także najbliżsi krewniacy z sąsiednich marek koncernu już w przyszłym roku (Octavia III, Golf VII). Pod maską ważącego niecałe 1200 kilogramów auta, podstawowym silnikiem stanie się 1.4 TSI. Paletę w pierwszej kolejności uzupełnią jednostki 1.8 TSI i 2.0 TDI. Niemniej, najsłabszy motor o mocy 122 KM, powinien najniższym kosztem wprowadzić nas w świat premium, oferując jednocześnie przyzwoitą elastyczność i rozsądne zużycie paliwa.
Kompaktowe Audi zadebiutuje już w najbliższych miesiącach, a ujawnienie cen jest kwestią kilku najbliższych tygodni. W oparciu o rynkowe statystyki i popularność A3 na całym świecie, trudno nie przewidywać mu świetlanej przyszłości. Dopracowana konstrukcja czerpie najlepsze wzorce ze znanych już modeli i umożliwia potencjalnemu nabywcy niemal niczym nieograniczoną konfigurację. W topowej specyfikacji, może stać się istnym gadżetem na kołach.
Piotr Mokwiński