Audi A3 Sportback kontra BMW 120i

Obraz

Firmy Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Produkowane modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej. Zapowiada się pojedynek niemieckiej techniki na najwyższym poziomie.

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/a3-1-b.jpeg',500,371) ) |
| --- | Audi A3 Sportback i BMW 120i wymiarami zbliżone są do aut klasy kompaktowej, jednak wyróżniają się nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, stosowanymi w pojazdach klasyfikowanych o segment wyżej. Tak więc oba samochody zalicza się do grupy premium. Porównujemy BMW 120i napędzane supernowoczesnym 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Ponieważ BMW produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym, jego odpowiednikiem jest również 5-drzwiowe Audi A3 nazwane dodatkowo Sportback. Pojazd ten ma silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o mocy 150 KM.

WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW 1WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW 1

Cechy szczególne

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/bmw-1-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | BMW szczyci się, że napęd na tylne koła, który stał się wizytówką tego producenta przynosi same korzyści, nazywane „radością z jazdy”. Rzeczywiście, równe rozłożenie masy na obie osie zapewnia neutralną charakterystykę prowadzenia. Akumulatora trzeba szukać w bagażniku, a koła zapasowego w ogóle nie ma – wyeliminowały go opony typu Runflat, umożliwiające jazdę bez powietrza. W Audi napęd przenoszony jest na przednie koła i zamiast koła zapasowego jest zestaw naprawczy. Na przednich siedzeniach w obu autach siedzi się bardzo wygodnie, z tyłu jest dość ciasno. W BMW ilość miejsca na tylnej kanapie ogranicza nisko prowadzony dach i osłona wału napędowego, a w Audi brakuje miejsca na nogi. Producenci twierdzą, że ich auta mają charakter sportowy, a jak wiadomo sportowcy są przyzwyczajeni do niewygód. Design wnętrza w Audi i BMW jest zupełnie inny. W BMW dziwi brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Jakość użytych materiałów i jakość wykonania w obu autach są na najwyższym poziomie. Bagażnik Audi ma
objętość 370 l, a BMW – 330 l.

Silniki

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/a3-2-b.jpeg',500,371) ) |
| --- | BMW twierdzi, że nie rozwija technologii silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ponieważ te jednostki napędowe wymagają paliwa bezsiarkowego, niedostępnego w niektórych krajach. Oszczędność w zużyciu paliwa BMW osiąga, stosując system zmiany skoku zaworów i płynnej regulacji faz rozrządu. W takie rozwiązania wyposażony jest też silnik tego producenta o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Dodatkowo ma on także wałki wyrównoważające, podnoszące kulturę pracy jednostki napędowej. Audi propaguje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jako rozwiązanie przyszłościowe. Co ciekawe, silnik Audi osiąga moc 150 KM i identyczny z silnikiem BMW maksymalny moment obrotowy. Okazuje się, że podczas jazdy w mieście BMW zużywa 10,7 l paliwa na 100 km, tj. o litr więcej od Audi. Trzeba jednak przyznać, że podczas dynamicznej jazdy zużycie paliwa Audi drastycznie wzrasta.

Wrażenia z jazdy

| [

Obraz

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/bmw-1-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeżeli ktoś rzeczywiście lubi jeździć samochodem, powinien poważnie rozważyć propozycję BMW i Audi. Oba auta, chociaż o odmiennym napędzie, prowadzą się bardzo dobrze. BMW ma wiele elektroniczne sterowanych układów, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy – z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Do granic wyznaczonych przez fizykę, jazda BMW jest więc bezpieczna i rzeczywiście „radosna”. Tylnonapędowy i nisko zawieszony BMW nie podjechał jednak pod zaśnieżoną górkę, z którą uporał się Audi. Szkoda jednak, że w Audi nie ma seryjnego układu ESP. Oba auta mają tylne zawieszenie wielowahaczowe jednak o różnej konstrukcji. W BMW i Audi zawieszenie jest dość twarde, co odpowiada charakterowi pojazdów. Na naszych złych drogach komfort jazdy nie jest w związku z tym najwyższy. Za to oba samochody mają dobrze wyciszone wnętrze, a poziom hałasu jest dość niski. BMW wyróżnia się krótszą drogą hamowania i jest autem nieco szybszym od Audi. Różnice w czasach rozpędzania są krótsze niż 1 sekunda.

WIĘCEJ ZDJĘĆ AUDI A3 SPORTBACKWIĘCEJ ZDJĘĆ AUDI A3 SPORTBACK

Podsumowanie

Wybór między BMW 120i oraz Audi A3 Sportback jest bardzo prosty – zwolennicy napędu przedniego wybierają Audi, a tylnego – BMW. W BMW można cieszyć się przyciskiem do uruchamiania silnika i dziwić, że w cenie 109 500 zł nie ma klimatyzacji. Za to w Audi za 107 965 zł zabrakło układu ESP. Przeciętni zjadacze chleba, których nie stać na zakup tych aut z satysfakcją konstatują, że tak drogie pojazdy też nie są idealne.

*Nasza ocena *

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

Audi A3 Sportback BMW 120i
Przestronność wnętrza Remis
Silnik Remis
Poziom hałasu Remis
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa +
Nowoczesność konstrukcji Remis
Wyposażenie Remis

Wybrane dane techniczne:

| | Audi A3 Sportback | BMW 120i |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1984 | 1995 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 150/6000 | 150/6200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 200/3500 | 200/3500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,1 | 8,7 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 9,8 | 9,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 214 | 217 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,6 | 37,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 370 | 330 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 50 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,5/9,6 | 5,6/10,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 429 x 177 x 142 | 423 x 175 x 143 |
| Rozstaw osi (cm) | 258 | 266 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 107 960 | 109 500 |

  • - pomiar wg ADAC

Wyposażenie seryjne:

| | Audi A3 Attraction | BMW 120i |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S |
| Elektroniczny układ blokady mechanizmu różnicowego | S | - |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
| Wspomaganie nagłego hamowania | S | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
| Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | - |
| Centralny zamek/komputer pokładowy | S/S | S/S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna/radio CD | S/S | -/S |
s - wyposażenie seryjne

Autor: Ryszard Polit

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy