Firmy Audi i BMW przeżywają okres prosperity. Produkowane modele doprowadzono do perfekcji, chociaż każdy z wytwórców ową perfekcję rozumie zupełnie inaczej. Zapowiada się pojedynek niemieckiej techniki na najwyższym poziomie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/a3-1-b.jpeg',500,371) ) |
| --- | Audi A3 Sportback i BMW 120i wymiarami zbliżone są do aut klasy kompaktowej, jednak wyróżniają się nowoczesnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, stosowanymi w pojazdach klasyfikowanych o segment wyżej. Tak więc oba samochody zalicza się do grupy premium. Porównujemy BMW 120i napędzane supernowoczesnym 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM. Ponieważ BMW produkowany jest wyłącznie z nadwoziem 5-drzwiowym, jego odpowiednikiem jest również 5-drzwiowe Audi A3 nazwane dodatkowo Sportback. Pojazd ten ma silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim o mocy 150 KM.
WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW 1WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW 1
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/bmw-1-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | BMW szczyci się, że napęd na tylne koła, który stał się wizytówką tego producenta przynosi same korzyści, nazywane „radością z jazdy”. Rzeczywiście, równe rozłożenie masy na obie osie zapewnia neutralną charakterystykę prowadzenia. Akumulatora trzeba szukać w bagażniku, a koła zapasowego w ogóle nie ma – wyeliminowały go opony typu Runflat, umożliwiające jazdę bez powietrza. W Audi napęd przenoszony jest na przednie koła i zamiast koła zapasowego jest zestaw naprawczy. Na przednich siedzeniach w obu autach siedzi się bardzo wygodnie, z tyłu jest dość ciasno. W BMW ilość miejsca na tylnej kanapie ogranicza nisko prowadzony dach i osłona wału napędowego, a w Audi brakuje miejsca na nogi. Producenci twierdzą, że ich auta mają charakter sportowy, a jak wiadomo sportowcy są przyzwyczajeni do niewygód. Design wnętrza w Audi i BMW jest zupełnie inny. W BMW dziwi brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Jakość użytych materiałów i jakość wykonania w obu autach są na najwyższym poziomie. Bagażnik Audi ma
objętość 370 l, a BMW – 330 l.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/a3-2-b.jpeg',500,371) ) |
| --- | BMW twierdzi, że nie rozwija technologii silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ponieważ te jednostki napędowe wymagają paliwa bezsiarkowego, niedostępnego w niektórych krajach. Oszczędność w zużyciu paliwa BMW osiąga, stosując system zmiany skoku zaworów i płynnej regulacji faz rozrządu. W takie rozwiązania wyposażony jest też silnik tego producenta o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Dodatkowo ma on także wałki wyrównoważające, podnoszące kulturę pracy jednostki napędowej. Audi propaguje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, jako rozwiązanie przyszłościowe. Co ciekawe, silnik Audi osiąga moc 150 KM i identyczny z silnikiem BMW maksymalny moment obrotowy. Okazuje się, że podczas jazdy w mieście BMW zużywa 10,7 l paliwa na 100 km, tj. o litr więcej od Audi. Trzeba jednak przyznać, że podczas dynamicznej jazdy zużycie paliwa Audi drastycznie wzrasta.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9149/bmw-1-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeżeli ktoś rzeczywiście lubi jeździć samochodem, powinien poważnie rozważyć propozycję BMW i Audi. Oba auta, chociaż o odmiennym napędzie, prowadzą się bardzo dobrze. BMW ma wiele elektroniczne sterowanych układów, których zadaniem jest wspomaganie kierowcy – z systemem stabilizacji toru jazdy ESP. Do granic wyznaczonych przez fizykę, jazda BMW jest więc bezpieczna i rzeczywiście „radosna”. Tylnonapędowy i nisko zawieszony BMW nie podjechał jednak pod zaśnieżoną górkę, z którą uporał się Audi. Szkoda jednak, że w Audi nie ma seryjnego układu ESP. Oba auta mają tylne zawieszenie wielowahaczowe jednak o różnej konstrukcji. W BMW i Audi zawieszenie jest dość twarde, co odpowiada charakterowi pojazdów. Na naszych złych drogach komfort jazdy nie jest w związku z tym najwyższy. Za to oba samochody mają dobrze wyciszone wnętrze, a poziom hałasu jest dość niski. BMW wyróżnia się krótszą drogą hamowania i jest autem nieco szybszym od Audi. Różnice w czasach rozpędzania są krótsze niż 1 sekunda.
WIĘCEJ ZDJĘĆ AUDI A3 SPORTBACKWIĘCEJ ZDJĘĆ AUDI A3 SPORTBACK
Podsumowanie
Wybór między BMW 120i oraz Audi A3 Sportback jest bardzo prosty – zwolennicy napędu przedniego wybierają Audi, a tylnego – BMW. W BMW można cieszyć się przyciskiem do uruchamiania silnika i dziwić, że w cenie 109 500 zł nie ma klimatyzacji. Za to w Audi za 107 965 zł zabrakło układu ESP. Przeciętni zjadacze chleba, których nie stać na zakup tych aut z satysfakcją konstatują, że tak drogie pojazdy też nie są idealne.
*Nasza ocena *
Audi A3 Sportback | BMW 120i | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | + | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| | Audi A3 Sportback | BMW 120i |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1984 | 1995 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 150/6000 | 150/6200 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 200/3500 | 200/3500 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,1 | 8,7 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 9,8 | 9,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 214 | 217 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 67 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,6 | 37,5 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 370 | 330 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 55 | 50 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,5/9,6 | 5,6/10,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 429 x 177 x 142 | 423 x 175 x 143 |
| Rozstaw osi (cm) | 258 | 266 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 107 960 | 109 500 |
- - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Audi A3 Attraction | BMW 120i |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 4 | 6 |
| Układ ABS/zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu ASR | S/S | S |
| Elektroniczny układ blokady mechanizmu różnicowego | S | - |
| Układ stabilizacji toru jazdy ESP | - | S |
| Wspomaganie nagłego hamowania | S | S |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
| Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S | - |
| Centralny zamek/komputer pokładowy | S/S | S/S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna/radio CD | S/S | -/S |
s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit