Nadwozie
Pod względem wymiarów Audi A3 jest typowe dla segmentu C. Wyrasta natomiast ponad segment jakością wykonania. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9869/audi-a3-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na rynku są dwie wersje nadwozia – trzy- i pięciodrzwiowa. Ta druga pojawiła się zresztą dość późno, bo w trzy lata po premierze.
Jak w większości hatchbacków wewnątrz jest sporo miejsca z przodu i o wiele mniej z tyłu. Stylistyka bardzo poprawna, może nawet nudna. Natomiast każdego zadowolą materiały wykończeniowe i jakość wykonania. Nawet w autach z przebiegiem powyżej 150 tysięcy kilometrów nic się nie przeciera i nic nie trzeszczy. Kokpit zaprojektowany bardzo dobrze i obsługuje się wręcz intuicyjnie. Pasażerowie tylnych siedzeń mają mało miejsca na nogi i nad głową.
Bagażnik A3 ma pojemność 350 litrów, co można uznać za wynik średni. Ale przestrzeń bagażowa jest foremna, dobrze wykończona i z niskim progiem załadunku. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność można powiększyć do 1100 l. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9869/audi-a3-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Mniej miejsca na bagaż jest w wersji 4 x 4 – pojemność zmniejsza się do 270 l.
Silniki
Audi A3 miało ciekawą ofertę jednostek napędowych. Były to silniki w kilku pojemnościach z dużą różnorodnością mocy. Oprócz najsłabszych 1,6 l/101 KM i 1,8 l/125 KM benzynowych, pozostałe miały turbosprężarki. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9869/audi-a3-2-b.jpeg',500,372) ) |
| --- | Najmocniejszy benzynowy ma moc 224 KM, a turbodiesel - 130 KM. Wszystkie silniki są dynamiczne, o sportowej charakterystyce i zapewniają dobre osiągi. Wśród diesli najpopularniejszy jest z mocą 90 KM – ma dobrą dynamikę i małe zużycie paliwa.
ZAPRASZAMY DO GALERII AUDI
Eksploatacja
Audi A3 ma dobre właściwości jezdne. Zawieszenie o sportowej charakterystyce sprawdza się podczas pokonywania ostrych zakrętów. Usztywnienia powodują co prawda mniejszy komfort podróżowania, ale jest bezpiecznie. System ABS montowany był seryjnie, zaś układ hamulcowy należy do skutecznych.
Generalnie A3 ma opinie auta mało awaryjnego. Spośród usterek wymienianych przez użytkowników wymienia się awarie pomp wodnych, wybite tuleje drążka stabilizatora, luzy w zawieszeniu i końcówkach drążków kierowniczych, usterki przepływomierza powietrza w silnikach diesla. W nadwoziu pojawiają się niesprawności mechanizmu fotela, usterki centralnego zamka, sterowników elektrycznych mechanizmów szyb. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9869/audi-a3-1-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Niektórzy użytkownicy, może ci z większym zacięciem sportowym, narzekają na trwałość tarcz hamulcowych. Nie ma konkretnych podzespołów psujących się regularnie podczas całej produkcji.
Wad Audi A3 jest niewiele. Taka istotna, dotycząca wszystkich roczników to wysoka cena pojazdu używanego. W Polsce model, choć atrakcyjny, nie cieszył się zbyt dużą popularnością właśnie z powodu wysokich cen. Tak więc oferowane obecnie używane A3 w większości pochodzą z rynku niemieckiego. I raczej nie liczmy na okazję cenową. Jeżeli się taka pojawia, warto sprawdzić, dlaczego samochód odbiega ceną od średnich krajowych. Nawet kilkuletnie Audi A3 nie straciło na prestiżu.
Wady:
- mało miejsca z tyłu
- drogi serwis
- zainteresowanie złodziei
Zalety:
- solidność wykonania
- dynamiczne silniki
- dobre właściwości jezdne
Ważniejsze daty z historii modelu:
1996 – debiut wersji 3-drzwiowej (lato)
1998 – wprowadzenie wersji silników 1.8 Turbo o mocy 150 i 180 KM (jesień)
1999 – nadwozie 5-drzwiowe i wersja S3 (wiosna)
2000 – face lifting modelu, silnik 1.9 TDI/130 KM
2003 – wprowadzenie nowego modelu
Model | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 20,8-25,0 | 21,5-26,9 | 25,9-32,5 | 28,5-36,0 | 20,0-36,7 | 33,9-42,3 | - | 42,9-58,9 |
1.8 | 21,8-28,0 | 18,7-25,0 | 23,0-32,9 | 22,9-35,0 | 37,1-44,0 | 44,0-47,0 | 42,5-56,0 | 53,5-58,5 |
1.8 T | - | 24,9-33,5 | 29,9 | 22,5-34,7 | 44,7-45,9 | - | 52,5 | - |
1.9 TDI | 25,5-29,9 | 24,5-29,0 | 24,0-29,0 | 29,9-34,9 | 25,5-55,0 | 42,5-53,0 | 36,5-69,0 | 53,7-89,9 |
Wybrane dane techniczne niektórych modeli*
| Silnik | 1.6 | 1.8 | 1.8T | 1.8T | 1.8T | 1.8T | 1.9TDI | 1.9TDI | 1.9TDI | 1.9TDI |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1595 | 1781 | 1781 | 1781 | 1781 | 1781 | 1896 | 1896 | 1896 | 1896 |
| Moc (KM/obr./min)
| 101/5600 | 125/6000 | 150/5700 | 180/5500 | 209/5800 | 224/5900 | 90/3750 | 101/4000 | 110/4150 | 130/4000 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min) | 145/3800 | 170/4200 | 210/1750 | 235/2100 | 270/2100 | 280/2200 | 210/1900 | 240/1800 | 235/1900 | 310/1900 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 202 | 217 | 228 | 238 | 243 | 181 | 188 | 194 | 205 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 11,0 | 9,6 | 8,1 | 7,6 | 6,8 | 6,6 | 12,4 | 11,0 | 10,5 | 9,2 |
| Zużycie paliwa miasto /pozamiejski/ mieszany (l/100 km) | 10,5/ 5,9/7,6 | 11,7/ 6,3/8,3 | 10,8/ 6,1/7,8 | 10,6/ 6,2/7,8 | 12,2/ 7,2/9,1 | 13,2/ 7,0/9,3 | 6,5/ 4,1/4,9 | 6,5/ 4,2/5,0 | 6,5/ 4,0/4,9 | 6,9/ 4,2/5,1 |
| Obj. bagażnika (dmł) | 350 | | | | | | | | | |
| Długość/ szerokość/ wysokość (cm) | 415/174/143 | | | | | | | | | | * - na podstawie danych producenta
Autor: Jerzy Kozierkiewicz