W 2010 roku włoska pracownia stylistyczna Zagato zaprezentowała Alfę Romeo TZ3 Corsa. Nawiązywała ona do modeli wyścigowych z lat 60., kiedy ta włoska marka jeszcze zajmowała znaczącą pozycję w sportowym świecie. Rok później pojawiła się kolejna wersja TZ3, tym razem oparta o najszybszego Vipera.
Już od momentu, gdy Fiat wykupywał pierwsze udziały w Chryslerze mówiło się o współpracy marek należących do obu firm. Modele Lancii na niektórych rynkach mają być sprzedawane z logo Chryslera i odwrotnie. Jako drugą parę wymieniano Alfę Romeo i Dodge’a, jednak nie doczekaliśmy się jeszcze szczegółowych informacji dotyczących tej współpracy. Jednym z najciekawszych projektów, o których wspominano był nowy Dodge Viper, który miałby być stworzony wspólnie z następcą Alfy 8C Competizione. Jako pewną zapowiedź tego nowego samochodu można traktować auto zaprezentowane przez studio Zagato.
* TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ ALFY ROMEO TZ3 CORSA * W zeszłym roku powstała Alfa TZ3 Corsa. Był to tylko jeden samochód bazujący na 8C Competizione, który trafił. Jego stylistyka retro nawiązywała do samochodów wyścigowych stworzonych przez Zagato w latach 60. TZ3 Corsa uświetniła 100-lecie włoskiej marki, dalsze "świętowanie" przybiera postać kolejnego specjalnego modelu. TZ3 Stradale nawiązuje do drogowych samochodów AlfyRomeo zaprojektowanych przez Zagato. Powstanie tylko 10 sztuk tego ekskluzywnego auta i trafi ono do wybranych klientów w USA, Europie i Japonii. TZ3 Stradale wyposażone będzie w silnik i układ napędowy Vipera ACR oraz nadwozie z włókna węglowego. Oznacza to moc równą 600 KM, moment obrotowy 760 Nm i niesamowite osiągi.
Mieszczące się w Mediolanie Zagato jest jedną z najsłynniejszych włoskich pracowni stylistycznych. Ugo Zagato w 1919 roku założył firmę, która miała zajmować się modyfikacją samochodów. Głównym zadaniem jej pracowników było zmniejszanie masy aut oraz projektowanie nietypowych karoserii. Zagato w ciągu swojej długiej historii współpracowało z wieloma markami samochodów. Obok Lancii i Astona Martina najbardziej znane dzieła Zagato nosiły logo Alfy Romeo.
Współpraca pomiędzy tymi włoskimi firmami rozpoczęła się już na przełomie lat 20. i 30., czyli w czasie, gdy indywidualnie projektowane karoserie cieszyły się wielką popularnością. W tym okresie Zagato przygotowało specjalne wersje modeli 6C oraz 8C. Kolejny projekt powstał dopiero w 1957 roku i była to najszybsza wersja oryginalnej Giulietty. Odmiana Sprint Zagato otrzymała nie tylko najmocniejszy silnik (116 koni), ale też bardziej aerodynamiczną karoserię. Kolejnym samochodem o oznaczeniu Sprint Zagato była specjalna wersja modelu 2600. Ponownie zmiany nie dotyczyły tylko nadwozia (choć właśni głównie z tego znana jest firma z Mediolanu), najbardziej ekskluzywna odmiana Alfy 2600 posiadała też najmocniejszą wersję rzędowej szóstki 2.6, która produkowała 165 KM.
Oprócz samochodów drogowych Alfa Romeo znana była od dziesięcioleci jako zespół wyścigowy. W latach 1963-67 Alfa wraz z Zagato stworzył model Giulia TZ. Był to następca Giulietty SZ, który choć opierał się na drogowym samochodzie to zupełnie go nie przypominał. Alfa Romeo TZ wyglądem przypominała słynne Ferrari 250 GTO, oba samochody posiadały charakterystyczne opływowe linie i ścięty tył typowy dla samochodów wyścigowych lat 60. Do roku 1965 powstało 112 sztuk Alfy TZ pierwszej generacji. Wtedy też powstała poprawiona wersja TZ2. Aluminiowe nadwozie zostało zastąpione nowym, bardziej opływowym i wykonanym z włókna szklanego. Ta generacja jednak jest jeszcze rzadsza, gdyż Alfa Romeo szybko zakończyła projekt i powstało jedynie 12 egzemplarzy modelu TZ2.
Kolejnym wartym uwagi modelem o nietypowej stylistyce był GT Junior Zagato, najpopularniejsza Alfa z nadwoziem zaprojektowanym przez Zagato. To dwuosobowe coupe w latach 1969-72 dostępne było z silnikiem 1.3 (1117 wyprodukowanych egzemplarzy), natomiast w latach 1972-76 z silnikiem 1.6 (402 sztuk). W odróżnieniu od wcześniejszych samochodów z serii SZ i TZ ta Alfa nie była zaprojektowana jako samochód wyścigowy. Z tego powodu w GT Junior Zagato tylko maska i panele drzwi wykonane były z aluminium, jednak nawet to był rzadkością w tamtym czasie.
Ostatnią, przed pojawieniem się w 2010 roku modelu TZ3, Alfą Romeo powstałą we współpracy z Zagato były modele SZ i RZ. Produkowane w latach 1989-91 małoseryjne coupe SZ nie przypominało typowych projektów studia z Mediolanu. Zamiast znanych obłości auto było dość kanciaste, mimo to dzięki odpowiednim proporcjom nie można odmówić mu pięknego wyglądu. Uroda, choć nietypowa, szybko przypadła do gustu fanom marki. Mechanicznie SZ był oparty na Alfie 75 i mimo silnika V6 nie należał do wyjątkowo szybkich samochodów. Nie taki jednak był jego cel. Było to pewnego rodzaju ogniwo łączące stylistykę "kwadratowych" Alf z lat 80. i 90. z elementami (na przykład potrójnymi światłami) znanymi z późniejszych modeli. Powstało jedynie 1036 egzemplarzy modelu SZ, a w ciągu
kolejnych 3 lat jeszcze 284 sztuki modelu RZ, czyli kabrioletu.
Studio Zagato od lat tworzy nietypowe i łatwo rozpoznawalne nadwozia dla wielu samochodów sportowych. Firmy od Fiata po Spykera, zamawiają projekty u Włochów z Mediolanu. Dzięki Alfie Romeo RZ3 (w wersjach Corsa i Stradale) możemy po raz kolejny podziwiać tę charakterystyczną stylistykę. Miejmy nadzieję, że będzie się pojawiać coraz więcej pojazdów zaprojektowanych przez Zagato, gdyż ich nietypowy wygląd udowadnia, że samochody nie muszą być nudne.
sj