Alfa Romeo na wyścigowej paradzie Mille Miglia Storica 2012
W tegorocznej edycji wyścigowej parady, która upamiętnia słynne zawody Mille Miglia team Alfy Romeo wystawi cztery auta historyczne.
W paradzie wezmą udział dwa modele przedwojenne - 1500 SS i 1750 GS oraz dwa z lat 50-tych ubiegłego wieku - 1900 SS i 2000 Sportiva. Auta te uczestniczyły w rozgrywanych od 1927 do 1957 roku wyścigach Mille Miglia.
Alfa Romeo „6C 1500 Super Sport" z roku 1928 jest pierwszym modelem typu „Turismo" ery legendarnego konstruktora Vittorio Jano. Samochód ten zadebiutował zwycięstwem w wyścigu na torze Monza w roku 1927 (team Enzo Ferrari-Giulio Ramponi), a rok później zainaugurował serię 11 zwycięstw Alfy w Mille Miglia (team Giuseppe Campari-Giulio Ramponi). Był to samochód niemal identyczny, jak egzemplarz prezentowany w słynnym Muzeum Alfy Romeo w mieście Arese k/Mediolanu.
Alfa Romeo „6C 1750 Gran Sport" z roku produkcji 1930 (zaprojektowana przez konstruktora Zagato), to samochód-legenda Mille Miglia, dzięki zwycięstwu w roku 1930 (team Tazio Nuvolari-Giovanni Battista Guidotti) oraz ustanowieniu rekordowej średniej prędkości 100 km/h przez słynnego kierowcę z Mantui. Kwintesencją wyścigu było jego współzawodnictwo z prowadzącym identyczny bolid „1750" Achille Varzi, którego podobno „wyprzedzał ze zgaszonymi światłami", nie bacząc na czyhające zagrożenia.
Samochód „1900 Super Sprint" z roku 1956, to eleganckie, prestiżowe coupé kategorii Gran Turismo, stylistycznie rodem z lat 50. i ówcześnie topowy samochód w gamie Alfy Romeo (zwany także „rodzinnym autem do wygrywania wyścigów"). „1900 SS" zapisał się w historii udziałem w wielu wyścigach Mille Miglia i cieszył się uznaniem kierowców-amatorów, ponieważ był nie tylko szybki, ale i technicznie niezawodny.
„2000 Sportiva" jest czwartym i ostatnim egzemplarzem muzealnego zestawu samochodów Alfa Romeo, wyróżniającym się elegancką i dynamiczną linią nadwozia typu Gran Turismo. Stylizacja „Sportivy" należy do Franco Scaglione, twórcy designu „Giulietty Sprint" oraz „33 Stradale". Pod względem mechanicznym „2000 Sportiva" wywodzi się z Alfy „1900", a jej oś tylna typu De Dion okazała się dostatecznie nowatorska, aby po nawet 20 latach znaleźć zastosowanie w samochodzie Alfetta.