Adamczyk: Via Carpatia pozwoli na rozwój Europy Środkowo-Wschodniej (aktl.)

Dochodzi informacja o podpisaniu deklaracji ws. Via Carpatia #

03.03. Warszawa (PAP) - Trasa Via Carpatia pozwoli na rozwój gospodarczy krajów Europy Środkowo-Wschodniej - mówił w czwartek w Warszawie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. W stolicy przedstawiciele państw zainteresowanych budową Via Carpatia podpisali w tej sprawie deklarację.

W spotkaniu dotyczącym realizacji Via Carpatia uczestniczyli przedstawiciele ministerstw transportu m.in. z Bułgarii, Węgier, Czech, Turcji, Słowacji, Ukrainy, Rumunii.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego przebiegającego przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię aż do Grecji. Przewidywana jest także budowa odgałęzień w kierunku na Ukrainę i Białoruś i w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Na terenie Polski Via Carpatia przebiegać ma pomiędzy miastami Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

Przedstawiciele Litwy, Węgier, Polski, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy podpisali deklarację ws. Via Carpatia, w której zapowiedziano podjęcie "wzmożonych działań w tej sprawie". Adamczyk poinformował, że Bułgaria jest zainteresowana projektem i "przy kolejnej okazji potwierdzi to przez kontrasygnatę". Czechy uczestniczyły w spotkaniu jako obserwator.

"Znajduje się tutaj potwierdzenie i deklaracja dalszych wzmożonych działań na rzecz realizacji tej inwestycji. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych" - powiedział Adamczyk.

Jak wskazał, celem deklaracji jest potwierdzenie "wysokiej rangi tej inwestycji" w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza Via Carpatia do europejskiej sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu korytarza.

"Via Carpatia jest szlakiem życia, szlakiem rozwoju regionów wschodnich państw Europy Środkowo-Wschodniej. To ważny szklak komunikacyjny, który łamie dotychczasową zasadę realizacji szlaków komunikacyjnych na osi wschód-zachód" - powiedział Adamczyk.

"Faktem niezaprzeczalnym jest, że utworzenie szlaku Via Carpatia wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Europy. Jestem przekonany o istotnej wartości dodanej dla całej Europy, a w szczególności dla jej części środkowej i wschodniej, pogłębionej współpracy w ramach regionu Karpat, w którym szlak Via Carpatia odegra rolę kluczową i będzie stanowił dźwignię rozwoju gospodarczego tej części Europy" - dodał.

Uczestniczący w spotkaniu marszałek Sejmu Marek Kuchciński powiedział, że współpraca wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej odbywa się "we wszystkich obszarach", a jednym z jej fundamentów jest rozwój szlaków komunikacyjnych.

"Droga Via Carpatia jest zasadniczym elementem, o którym myśleliśmy od dziesięcioleci. Cieszę się, że tak wiele europejskich państw jest zainteresowanych kontynuacją budowy trasy" - powiedział Kuchciński.

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, który także brał udział w spotkaniu, podkreślił, że nie ma rozwoju bez dostępności do szlaków komunikacyjnych. "Mamy bardzo silną wolę, aby tę inwestycję zrealizować, bo jest ona bardzo ważna dla naszego kraju" - dodał.

Kwieciński wskazał, że Via Carpatia ma znaczenie nie tylko dla Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, ale także dla krajów bałtyckich: Finlandii, Estonii, Litwy i Łotwy, a także dla krajów bałkańskich, Turcji i krajów Bliskiego Wschodu.

"Tego typu szklaki komunikacyjne jak Via Carpatia będą stanowiły bardzo ważną oś rozwoju w tych regionach. Ta droga będzie wpływała na rozwój nie tylko przez samą dostępność komunikacyjną, ale będzie powodowała współpracę naukową i biznesową, rozwój rolnictwa, turystyki. Będzie stanowiła oś rozwoju wzdłuż wschodniej granicy UE od Helsinek do Salonik, a nawet dalej aż do Turcji i Iranu" - zaznaczył Kwieciński.

Adamczyk pytany o koszt projektu odpowiedział: "Można powiedzieć, że koszty realizacji tej inwestycji nie przekroczą średnich europejskich kosztów realizacji inwestycji drogowych. Jeżeli chodzi o polski odcinek, to trwa analiza programu budowy dróg krajowych z września 2015 r. Program ten zabezpiecza połowę środków na realizację wpisanych tam inwestycji. Zrobimy wszystko, aby znaleźć źródła finansowania na odcinek Via Carpatia w Polsce".

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy