ADAC: najbardziej niezawodne samochody
Samochody cenimy nie tylko za ich wygląd i funkcjonalność, ale też za niezawodność. Oto modele, które pod tym względem okazały się najlepsze
Ranking na podstawie danych za 2011 rok
Prawie każdy zmotoryzowany słyszał, że samochody z Francji i na "F" się psują, a japońskie i nieco starsze niemieckie mogą uchodzić za wzór długowieczności. Stereotypy są jednak mniej pewnym źródłem informacji o solidności aut niż dane od mechaników i serwisantów. Takich co roku dostarcza niemiecki automobilklub ADAC. Oto informacje dotyczące interwencji dokonywanych przez zrzeszone w nim warsztaty w 2011 roku.
Ranking najmniej awaryjnych samochodów, który przedstawiamy, powstał w oparciu o 4,2 mln napraw. W dużej części dotyczyły one rozładowanego akumulatora, problemów z układem elektrycznym lub elektroniką. Jak jednak podaje ADAC, w 84 proc. przypadków po dokonaniu interwencji samochód mógł odjechać bez pozostawania w warsztacie.
Warto zwrócić uwagę na to, że wśród samochodów z lat 2009-2011 stawka jest bardzo wyrównana. Wielu producentów, których tradycyjnie nie kojarzymy z niezawodnością, poprawiło jakość swoich aut. W rzeczywistości trudno więc wskazać bezsprzecznego zwycięzcę w poszczególnych kategoriach. Zwykle jest ich kilku.
Samochody najmniejsze: Ford Ka MKII
Właściciele drugiej generacji Forda Ka nie muszą sobie rwać włosów z głów, jak ci, którzy posiadają pierwsze wcielenie tego małego auta. Producent dokonał spektakularnej poprawy na polu niezawodności i przedarł się do czołówki swojej klasy. Roczniki 2009-2011 są - według mechaników zrzeszonych w ADAC - godne zaufania; najczęściej kłopoty sprawia elektronika zarządzania silnikiem, immobilizer, a także czujnik obrotów na wale korbowym. Na rynku wtórnym model ten można kupić wydając stosunkowo niewielką kwotę. Egzemplarze z 2009 r. wyceniane są na przynajmniej 17 tys. zł., - za konkurencyjną Toyotę Aygo trzeba zapłacić o 3 tys. zł. więcej.
Maluch Forda to nie jedyny samochód, który można w tej klasie polecić. Równie dobrze radzą sobie:
Renault Twingo (2007-2011)
Toyota Aygo (2006-2011)
Fiat Panda (2007-2011)
VW Fox (2007-2011)
Fiat 500 (2009-2011)
Citroen C1 (2009-2011)
Peugeot 107 (2009)
Hyundai i10 (2008-2009)
Smart Fortwo (2010 -2011)
Samochody małe: Mini
W kategorii, która obejmuje samochody segmentu B i mikrovany, tryumfuje brytyjskie Mini o niemieckim rodowodzie. Auto marki należącej do BMW można nazwać zwycięzcą w tej kategorii ex aequo z Mitsubishi Colt oraz Oplem Merivą. Pojazdy te uzyskały najwyższe noty w całym branym pod uwagę zakresie roczników – od 2006 do 2011 roku.
Ocenę równie dobrą jak zwycięzcy otrzymały:
Dacia Sandero (2009-2010)
Nissan Note (2008-2009)
Ford Fusion (2006-2009)
Peugeot 207 (2008-2011)
Renault Clio (2008-2011)
Volkswagen Polo (2007-2011)
Mazda 2 (2008-2011)
Skoda Roomster (2007-2009)
Opel Corsa (2007-2011)
Ford Fiesta (2009-2011)
Nissan Micra (2009-2011)
Toyota Yaris (2009-2010)
Skoda Fabia (2008-2010)
Citroen C3 (2008-2010)
Suzuki Swift (2009)
Hyundai i20 (2009)
Renault Modus (2008-2009)
Fiat Punto (2010-2011)
Samochody kompaktowe: Mercedes Klasy A i Klasy B
Ta kategoria prawie zupełnie została zdominowana przez samochody niemieckie. W całym branym pod uwagę zakresie lat – od 2006 do 2011 – najwyższe noty uzyskały Mercedesy: Klasy A i Klasy B, Volkswagen Golf/Bora oraz BMW serii 1. Równie dobre noty otrzymał Nissan Qashqai w całym okresie produkcyjnym, czyli od 2007 do 2011 roku.
W tej klasie pojazdów na zaufanie – zdaniem niemieckich mechaników – zasługują również:
Audi A3 (2007-2011)
Renault Scenic (2007-2011)
Toyota Auris (2007-2010)
Renault Megane (2008-2011)
Volkswagen Touran (2008-2011)
Seat Altea (2008-2009)
Mazda 3 (2010-2011)
Volkswagen Caddy (2008-2010)
Seat Leon/Toledo (2008 i 2010)
Mazda 5 (2009-2010)
Volkswagen Eos (2009)
Peugeot 308 (2010-2011)
Toyota Verso (2008-2009)
Opel Astra (2009-2011)
Citroen Berlingo (2009-2011)
Opel Zafira (2009-2011)
Segment D i SUV-y: Audi A5 i Q5, BMW X3
Wśród samochodów rodzinnych I tych o podwyższonych nadwoziach w rankingu ADAC - podobnie jak w przypadku mniejszych aut - prym wiodą auta niemieckie. Bardzo wysoko zostało ocenione Audi A5, w którym rzadko odnotowywano defekty cewki zapłonowej, automatycznej przekładni i pompy wody. Ostatnia z usterek występowała również w dużym SUV-ie Q5. W uterenowionym BMW X3 problemy sprawiały natomiast: rozrusznik, system monitorowania ciśnienia w kołach i turbosprężarka w silnikach Diesla.
Niezawodne okazały się także:
Mercedes GLK (2009-2011)
BMW serii 3 (2007-2011)
Mercedes SLK (2006-2008)
Audi A4 (2008-2011)
Mercedes Klasy C (2006-2008 i 2010-2011)
Volkswagen Tiguan (2008 i 2010-2011)
Opel Insignia (2011)
Skoda Octavia (2008-2009)
Volkswagen Passat (2009-2011)
Toyota Avensis (2009-2011)
Mazda 6 (2010)
Samochody klasy wyższej: Audi A6
Tu również najlepsze wyniki osiągnęły auta zza Odry. Warto jednak zauważyć, że w zestawieniu opublikowanym przez ADAC nie ma samochodów marki Lexus. Czyżby wynikało to stąd, że mechanicy zrzeszeni w ADAC nie mieli z nimi do czynienia?
Oto jak przedstawia się lista najlepszych pod względem bezawaryjności propozycji dla wymagających i zamożnych:
Audi A6 (2007-2011)
BMW serii 5 (2008-2011)
Mercedes Klasy E (2007-2011)
BMW X5 (2008-2011)
Mercedes Klasy M (2008)
Volvo S60/S70/S80/V70 (2008)
tb/sj/tb