90 urodziny symbolu Alfa Romeo
W tym roku obchodzona jest 90 rocznica "Quadrifoglio Verde" - czterolistnej koniczyny, legendarnego symbolu który na przestrzeni lat wyróżniał najbardziej sportowe auta marki Alfa Romeo.
Znak ten wyróżniał nie tylko pojazdy biorące udział w wyścigach na całym świecie, ale również niektóre wersje specjalne. Narodziny tego symbolu owiane są legendą, lecz widać powiązanie z flagą, która podczas I Wojny Światowej widniała na samolotach X Eskadry Bombowej Caproni. Do dzisiaj czterolistna koniczyna znajduje się na oznace włoskich sił powietrznych.
Pierwszym autem ozdobionym tym emblematem był "RL" prowadzony przez Ugo Sivocci, który w 1923 r. wygrał wyścig Targa Florio z zawrotną jak na tamte czasy średnią prędkością 59 km/h. Od tamtej pory "Quadrofiglio" stał się znakiem nierozerwalnie związanym z marką - pozostali kierowcy z zespołu również zdecydowali się przyjąć ten emblemat. Czterolistna koniczyna wyróżniała się na ciemnej czerwieni Alfy P2, prowadzonej przez Brili Peri w 1925 r. w Monzy, gdy zatriumfował na pierwszych Mistrzostwach Świata Samochodów Wyścigowych.
W latach 1950 i 1951 Giuseppe Farina i Juan Manuel Fangio doprowadzili Alfę Romeo 158 i 159 do sukcesu w pierwszych wóch Mistrzostwach Świata Formuły 1. W latach 60 symbol koniczyny wyróżniał wersję przygotowaną do wyścigów modelu "Giulia", "TI Super", żeby później przez wiele lat widnieć obok niebieskiego trójkąta, znaku rozpoznawczego Autodelty - od "GTA" do "33" i dalej aż do dwóch Mistrzostw Świata zdobytych przez Alfę "33 TT 12" (1975) i "33 SC 12" (1977).
Oznaczenie trafiło do wybranych aut z produkcji seryjnej, np. Giulia TI Super, Giulia Sprint GT Veloce czy Alfasud Sprint. Z obecnie oferowanych samochodów znak czterolistnej koniczyny trafił do Giulietty 1750 TBi (235 KM) oraz MiTo SBK Limited Edition 1,4 (170 KM).
Źródło: Alfa Romeo
ll/moto.wp.pl