80 km na jednym litrze paliwa

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Bolid Elvic z napędem elektrycznym, który przejedzie 190 km na jednej kilowatogodzinie oraz samochód miejski Cetan, który spala jeden litr paliwa na 80 km, skonstruowali studenci Politechniki Lubelskiej.

Samochody zbudowali studenci skupieni w kołach naukowych działających na wydziałach Mechanicznym oraz Elektroniki i Informatyki na Politechnice Lubelskiej. Ich pojazdy wzięły udział w 28. edycji prestiżowego konkursu studenckiego Shell Eco-Marathon, w maju, w Rotterdamie. Konkurs odbywa się co roku w różnych miejscach na świecie, a startują w nim zespoły studentów z uczelni całego świata, które konstruują pojazdy najbardziej wydajne pod względem energetycznym.

Zespół z Politechniki Lubelskiej, który zbudował bolid Elvic, w konkursowej kategorii "Prototype" zajął 17. pozycję na 23 pojazdy dopuszczone do konkursu. Natomiast Cetan w kategorii samochodów miejskich "Urban Concept" zajął 3. miejsce, a do rywalizacji w tej kategorii dopuszczono sześć pojazdów.

Elvic zasilany prądem elektrycznym może przejechać 190 km zużywając 1 kWh energii. Zasilany jest z akumulatora, którego pełne ładowanie trwa 2-3 godziny. Waży około 60 kg. Maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć to 50 km/h.

Studenci zapowiadają, że będą pracować na poprawą osiągów samochodu. "Będziemy próbowali zmniejszyć jego wagę do połowy, bo jest stanowczo za ciężki. Chcemy stworzyć też taki sterownik silnika, żeby poprawić wynik zużycia energii o co najmniej 30-40 procent" - powiedział menedżer projektu, student III roku Mechatroniki na Politechnice Lubelskiej Piotr Szlęzak.

Samochód Cetan - skonstruowany przez studentów Politechniki Lubelskiej z myślą o użytkowaniu w ruchu miejskim - ma zamontowany silnik diesla o pojemności 211 cm sześciennych. Auto waży 205 kg, ma moc 4,5 KM, a na 80 km spala jeden litr paliwa. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 80 km/h.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

- Koncepcyjnie pracowaliśmy nad tym samochodem od października ubiegłego roku, a fizycznie pojazd został zbudowany w ciągu dwóch miesięcy - powiedział menadżer projektu, student III roku Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Lubelskiej Michał Sapielak.

Konstruktorzy Cetana również będą dokonywać przeróbek i modyfikacji swojego pojazdu - planowane zmiany mają spowodować m.in. że samochód będzie szybszy i bardziej ekonomiczny jeśli chodzi o pobór energii.

Oba zespoły - liczące po kilkanaście osób - zapowiadają dalsze prace nad ulepszaniem swoich prototypów i mają nadzieję, że w przyszłym roku również wystartują w konkursie Shell Eco-Marathon.

tb/

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3