WAŻNE
TERAZ

Afera ws. działki pod CPK. Dymisje w KOWR

8 najgorszych wyników tegorocznych testów zderzeniowych euroNCAP

Organizacja Euro NCAP zajmuje się kontrolowanym rozbijaniem samochodów. Samochody niszczone są na potrzeby analiz i badań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Po każdej serii testów publikowany jest obszerny raport na temat każdego ze sprawdzonych aut. Tym razem postanowiliśmy się przyjrzeć modelom, znajdującym się na samym końcu zestawienia. Oto 8 samochodów, które w 2015 roku wypadły w testach najsłabiej.

Nissan Navara
Pickup Nissana zapracował na 4 gwiazdki i to w sumie całkiem przyzwoity wynik. Kiepsko niestety wypadły próby zderzeniowe pod względem ochrony pasażerów. W pięciostopniowej skali na jedynkę oceniono zabezpieczenie klatki piersiowej pasażerów siedzących z tyłu, a także ochronę ich kręgosłupów na odcinku szyjnym (tzw. efekt whiplash). Kłopoty pojawiły się również przy próbie zamontowania jednego z fotelików dziecięcych wykorzystywanych w teście.

Audi TT
W teście zderzeniowym trzy gwiazdki przyznano za ochronę klatki piersiowej pasażerów siedzących z tyłu, tyle samo za zabezpieczenie kręgosłupa (whiplash) siedzących z przodu. Niestety, ochrona pasażerów kanapy pod tym względem została oceniona na jedynkę. Na tylnych siedzeniach nie udało się w bezpieczny sposób zainstalować fotelików dziecięcych, montowanych tyłem do kierunku jazdy. Z 9 wykorzystywanych modeli, jedynie dwa (jeden mocowany pasem, drugi ISOFIX) prawidłowo przeszły próbę instalacji oraz test.

Volkswagen Caddy
Sztandarowy produkt poznańskiej fabryki Volkswagena, w tegorocznych testach dopracował się czterech gwiazdek. W próbach zderzeniowych, najniższa ocena jaką otrzymał pod względem ochrony podróżnych, to "trójka". Przyznano ją za zabezpieczenie klatki piersiowej kierowcy podczas zderzenia czołowego z odkształcalną barierą. Na obniżenie oceny ogólnej wpłynęło też znaczne zdeformowanie nadwozia i powstanie dużej szczeliny pomiędzy odsuwanymi drzwiami, a słupkiem B, po teście bocznego zderzenia ze słupem. Na 'jedynkę" oceniono ochronę pieszych w przypadku potrącenia. Górna krawędź przodu maski stwarza duże zagrożenie dla okolicy bioder pieszego.

Opel Karl
Miejski Opel jest ostatnim, jaki w tym zestawieniu sięgnął po 4 gwiazdki Euro NCAP. Koreańska produkcja koncernu GM, przeznaczona na światowe rynki, w testach radziła sobie w umiarkowany sposób. Przy teście zderzenia czołowego stwierdzono, że głowa manekina nie była stabilnie zabezpieczana przez poduszkę gazową. W samym airbagu odnotowano zbyt małe ciśnienie. Jedynkę musiano przyznać za ochronę miednicy i ud (manekin wyśliznął się pod pasem biodrowym). Zjawisko określane jako "nurkowanie" stwarza zagrożenie uszkodzeniem ud, kolan i miednicy. W teście zderzenia bocznego ze słupem "jedynkę" otrzymało także zabezpieczenie korpusu kierowcy. Producent zadeklarował wprowadzenie poprawek, skutkujących lepszą ochroną próżnych w takich kolizjach.

BMW Z4
Roadster z Bawarii to jeden z czterech tegorocznych "trójkowiczów". Wynika to przede wszystkim ze skromnego wyposażenia w elektronicznych pomocników. Ani układ awaryjnego hamowania przed przeszkodą, ani aktywny tempomat, ani asystent pasa ruchu, nie są w tym modelu dostępne. Pod względem ochrony podróżnych podczas testów zderzeniowych, auto wypadło bardzo dobrze, a najniższą oceną jaka przyznano była "czwórka".

Fiat Panda Cross
Panda to przebój włoskiego producenta, a mnogość wersji i odmian może już przyprawiać o zawrót głowy. Cross, to bazujący na wersji 4x4 mały SUV. Niestety, wyniki testów zderzeniowych w jego przypadku nie wypadły najlepiej. Zarówno w próbie zderzeń czołowych, jak i bocznych, testowe manekiny były poddawane niekorzystnym siłom, oddziałującym na poszczególne części ciała. Nieprawidłowo zadziałały poduszki gazowe, przez co głowa kierowcy miała kontakt z kołem kierownicy. Zbyt małe ciśnienie w airbagu spowodowało także silny kontakt korpusu z wieńcem kierownicy. "Jedynkę" przyznano za ochronę pasażerów siedzących z tyłu. W teście zderzenia czołowego bardzo duże siły działały na głowę, kręgosłup i klatkę piersiową. Auto nie jest wyposażane w system autonomicznego, awaryjnego hamowania.

Renault Trafic/Opel Vivaro/Fiat Scudo
Międzynarodowy van poddany testom zderzeniowym zasłużył na 3 gwiazdki Euro NCAP. "Jedynkę" przyznano za ochronę kręgosłupa szyjnego (whiplash) pasażerów tylnych rzędów. Punkty odjęto za brak w standardowym wyposażeniu poduszki powietrznej pasażera (w wersji dostawczej auta). "Przypominacz" o zapięciu pasów bezpieczeństwa montowany jest tylko przy fotelu kierowcy. Poza układem stabilizacji toru jazdy, żaden z dodatkowo punktowanych układów wspomagania bezpieczeństwa, nie jest w aucie dostępny.

Lancia Ypsilon
Niechlubny laur najsłabszego auta w tegorocznej serii testów zderzeniowych Euro NCAP przypadł samochodowi budowanemu w polskiej fabryce. Lancia Ypsilon, jako jedyna w 2015 roku, została oceniona na dwie gwiazdki. Przyczyniły się do tego fatalne wyniki testów zderzeniowych, zwłaszcza pod względem ochrony pasażerów tylnych siedzeń. Przy zderzeniu czołowym, parametry zebrane z czujników głowy manekina na miejscu kierowcy oraz tego na tylnej kanapie, nie zakwalifikowały auta do przyznania mu jakichkolwiek punktów. Co więcej, po teście zderzenia czołowego częścią pasa przedniego (offset), w komorze silnika pojawił się ogień. Przyczyną było zwarcie akumulatora i wyciek płynu hamulcowego. Lancia Ypsilon nie jest wyposażana w systemy wspomagające bezpieczeństwo, takie jak autonomiczny hamulec awaryjny, asystent pasa oraz aktywny tempomat.

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne