75 lat transporterów Srebrnych Strzał

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

*W 2009 r. "srebrne strzały" Mercedesa, które na stałe wpisały się w historię wyścigów, obchodzą jubileusz 75-lecia. Jednak delikatne pojazdy o dużej mocy uczestniczące w wyścigach Formuły1, wymagają idealnej infrastruktury i logistyki. *

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Bez odpowiednich transporterów nie ma bowiem żadnych zawodów ani zwycięstw. Warto więc wspomnieć o drugoplanowych aktorach wyścigów - samochodach transportowych.

Transport bolidów mercedesa na tory wyścigowe rozpoczął w 1934 r. siermiężny Lo 2750. Prospekt z tamtego okresu tak opisuje wyposażenie modelu: Na tablicy rozdzielczej znajdują się przełączniki świateł i kierunkowskazów, ponadto prędkościomierz z licznikiem kilometrów, wskaźnik kontroli poziomu oleju, paliwa, włącznik świec żarowych i rozrusznika oraz gniazdko do podłączenia lampy ręcznej.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Dzisiaj transportem bolidów zajmuje się "salonka na kolach" (Mercedes-Benz Actros), w której kierowca może czuć się jak w domu. Z transportem bolidów Formuły I wiąże się jedna z ciekawszych, a prawie zupełnie zapomnianych, historii motoryzacji.

W 1955 r. na życzenie kierowcy wyścigowego, Alfreda Neubauera, do transportu srebrnej strzały zbudowano "błękitną strzałę". Model powstał na bazie przedłużonej ramy luksusowego coupé - Mercedes-Benz 300 S. Silnik benzynowy zapożyczono ze sportowego 300 SL, a części nadwozia, takie jak drzwi i błotniki, oraz elementy wyposażenia pochodzą z limuzyny Mercedes-Benz 180.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Pomalowany na niebiesko transportowiec - mający długość 675 cm, szerokość 200 cm i wysokość dorosłego człowieka - osiągał prędkość do 170 km/h.

Gdy pod koniec 1955 r. Mercedes wycofał się z wyścigów Formuły 1, transporter pełnił przez pewien czas rolę samochodu wystawowego w USA, a później przez dziesięć lat wykorzystywano go do jazd próbnych.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

W 1967 r. Rudolf Uhlenhaut, szef departamentu sportów motorowych w okresie wykorzystania błękitnej strzały, a później prezes zarządu Daimlera, wydał polecenie złomowania tego unikalnego modelu. Przyczyna była bardzo prozaiczna: pojazd okazał się zbyt ciężki, dla konstrukcji stropu muzeum w którym widziano jego przyszłość.

Kilkanaście lat później Mercedes-Benz zrekonstruował ten unikatowy transporter na podstawie starych fotografii i właśnie ten model znajduje się obecnie w muzeum w Stutgarcie. W związku z jubileuszem pokuszono się o przedstawienie obok siebie trzech modeli, które tak doskonale wpisały się w tradycję firmy.

Bogusław Korzeniowski

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟