75 lat crash-testów Audi

Obraz
Źródło zdjęć: © YouTube

Audi obchodzi 75 rocznicę rozpoczęcia badań nad bezpieczeństwem pojazdów. W 1938 r. inżynierowie DKW stoczyli subkompakt z góry, powodując jego kontrolowane dachowanie.

Pojazd zjechał ze wzniesienia w Golm w pobliżu Poczdamu. Aby w pełni zaprezentować poziom bezpieczeństwa i stabilności auta podczas dachowania, inżynierowie użyli specjalnej rampy. Na oczach zdumionych widzów i wielu kamer samochód przekoziołkował wiele razy, a następnie zatrzymał się. Silnik nadal działał, a nadwozie pozostało praktycznie nieuszkodzone. To wydarzenie zapoczątkowało erę crash-testów w Audi i dało początek wielu innowacjom na polu bezpieczeństwa w motoryzacji.

Kolejnym kamieniem milowym było opracowanie kontrolowanych stref zgniotu, których zadaniem jest zmniejszenie ryzyka obrażeń ciała kierowcy i pasażerów. W 1958 r. konstrukcja NSU Prinz, dzięki kontrolowanej strefie zgniotu była w stanie zamortyzować sporą część energii powstałej w wyniku zderzenia czołowego. Pod koniec lat 60-tych, przy pracach nad NSU Ro 80 i nad pierwszym modelem Audi 100, do analizy wpływu wypadku na ludzkie ciało po raz pierwszy wykorzystano manekiny.

Aby badać powtarzalne skutki zderzeń, w 1970 r. uruchomiono w Ingolstadt pierwszą halę do testów wypadkowych. Jest ona używana do dziś, choć była wiele razy modernizowana. Z upływem lat pomiary stawały się coraz bardziej precyzyjne. Testy zaczęto również filmować, a później analizować zdjęcia, co umożliwiło dokładniejsze identyfikowanie słabych punktów samochodu.

Jedną z opatentowanych innowacji Audi z tego okresu był system "Procon-ten". Podczas zderzenia czołowego kierownica się cofała a pasy bezpieczeństwa napinały, dzięki systemowi stalowych lin i krążków kierunkowych przemieszczających silnik w kierunku przedziału pasażerskiego. Wprowadzony w 1986 r. układ przyczynił się do znacznego zmniejszenia ryzyka obrażeń głowy kierowcy. Jego stosowania zaprzestano dopiero po wprowadzeniu we wszystkich modelach poduszek powietrznych.

Od połowy lat 90-tych w pracach nad nowymi modelami - poza kolizjami przeprowadzanymi w warunkach laboratoryjnych - wykorzystuje się coraz więcej danych z rzeczywistych wypadków. W 1998 r. Audi powołało do życia specjalny dział zajmujący się badaniami kolizji drogowych. Ciągle rozrastający się zespół, we współpracy z lekarzami z uniwersytetu w Regensburgu, analizuje dane z wypadków i w ten sposób wskazuje potencjalne możliwości optymalizacji nowych modeli.

Źródło: Audi

ll/moto.wp.pl

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3