75 lat crash-testów Audi
Audi obchodzi 75 rocznicę rozpoczęcia badań nad bezpieczeństwem pojazdów. W 1938 r. inżynierowie DKW stoczyli subkompakt z góry, powodując jego kontrolowane dachowanie.
Pojazd zjechał ze wzniesienia w Golm w pobliżu Poczdamu. Aby w pełni zaprezentować poziom bezpieczeństwa i stabilności auta podczas dachowania, inżynierowie użyli specjalnej rampy. Na oczach zdumionych widzów i wielu kamer samochód przekoziołkował wiele razy, a następnie zatrzymał się. Silnik nadal działał, a nadwozie pozostało praktycznie nieuszkodzone. To wydarzenie zapoczątkowało erę crash-testów w Audi i dało początek wielu innowacjom na polu bezpieczeństwa w motoryzacji.
Kolejnym kamieniem milowym było opracowanie kontrolowanych stref zgniotu, których zadaniem jest zmniejszenie ryzyka obrażeń ciała kierowcy i pasażerów. W 1958 r. konstrukcja NSU Prinz, dzięki kontrolowanej strefie zgniotu była w stanie zamortyzować sporą część energii powstałej w wyniku zderzenia czołowego. Pod koniec lat 60-tych, przy pracach nad NSU Ro 80 i nad pierwszym modelem Audi 100, do analizy wpływu wypadku na ludzkie ciało po raz pierwszy wykorzystano manekiny.
Aby badać powtarzalne skutki zderzeń, w 1970 r. uruchomiono w Ingolstadt pierwszą halę do testów wypadkowych. Jest ona używana do dziś, choć była wiele razy modernizowana. Z upływem lat pomiary stawały się coraz bardziej precyzyjne. Testy zaczęto również filmować, a później analizować zdjęcia, co umożliwiło dokładniejsze identyfikowanie słabych punktów samochodu.
Jedną z opatentowanych innowacji Audi z tego okresu był system "Procon-ten". Podczas zderzenia czołowego kierownica się cofała a pasy bezpieczeństwa napinały, dzięki systemowi stalowych lin i krążków kierunkowych przemieszczających silnik w kierunku przedziału pasażerskiego. Wprowadzony w 1986 r. układ przyczynił się do znacznego zmniejszenia ryzyka obrażeń głowy kierowcy. Jego stosowania zaprzestano dopiero po wprowadzeniu we wszystkich modelach poduszek powietrznych.
Od połowy lat 90-tych w pracach nad nowymi modelami - poza kolizjami przeprowadzanymi w warunkach laboratoryjnych - wykorzystuje się coraz więcej danych z rzeczywistych wypadków. W 1998 r. Audi powołało do życia specjalny dział zajmujący się badaniami kolizji drogowych. Ciągle rozrastający się zespół, we współpracy z lekarzami z uniwersytetu w Regensburgu, analizuje dane z wypadków i w ten sposób wskazuje potencjalne możliwości optymalizacji nowych modeli.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!