50-tysięczne miasto które ma 200 rond

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Lech Muszyński

Władze Viseu, na północy Portugalii, zaczęły nazywać swoje miasto w akcjach promocyjnych portugalską stolicą rond. Niespełna 50-tysięczne miasteczko ma ich na swoim obszarze aż 200.

W ciągu ostatniej dekady w Viseu przeprowadzono remonty blisko 200 skrzyżowań, które przebudowano na ronda. Większość z nich jest do siebie bardzo podobna, na co skarżą się przybywający do miasta turyści.

Jak powiedział burmistrz Fernando Ruas, pomysł na przebudowę skrzyżowań został mu podsunięty przez jednego z południowokoreańskich urbanistów. Według Ruasa w ciągu ostatniej dekady dzięki wprowadzeniu na skrzyżowaniach ruchu okrężnego udało się znacząco usprawnić transport drogowy w mieście, a także zmniejszyć wydatki na utrzymanie sygnalizacji świetlnej. - Korzyścią wdrożonych przez nas rozwiązań jest też drastyczny spadek zanieczyszczeń. Budowa rond pozwoliła nam zredukować emisję szkodliwych gazów o 42 proc. - oszacował burmistrz, który przyznał, że jest dumny z rządzenia miastem o największej w kraju liczbie rond.

W opinii wielu mieszkańców Viseu przebudowa miejskich skrzyżowań to punkt honoru Ruasa, który jest burmistrzem od ponad 23 lat. Złośliwi twierdzą, że skrycie rywalizuje on z burmistrzem mniejszego, dynamicznie rozwijającego się miasteczka Sao Joao da Madeira, słynącego również z rozwoju infrastruktury drogowej, w tym także budowy rond. W 2008 roku zaledwie 20-tysięczne Sao Joao da Madeira posiadało już 120 rond, czyli trzykrotnie więcej niż istniało ich wówczas w Viseu. Rywalizację miast wygrał ostatecznie Ruas i jego urzędnicy, którzy w ciągu zaledwie sześciu lat doprowadzili do wybudowania 160 nowych rond.

Życie w portugalskiej stolicy rond poza zaletami ma jednak też swoje minusy. Największe koszty ponoszą zmotoryzowani mieszkańcy Viseu, skarżący się na konieczność częstszej wymiany opon w swoich pojazdach. - Duże nagromadzenie rond w mieście zmusza kierowców do częstej jazdy po łuku. Opony zużywają się szybciej, pękając zazwyczaj od zewnętrznej strony, co dowodzi, że są one obciążone intensywną jazdą dookoła ronda - wyjaśnił właściciel warsztatu samochodowego w Viseu Cesario Marques.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025