40 lat pięciocylindrowych silników Audi

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

40 lat temu Audi zaprezentowało pierwszy 5-cylindrowy silnik benzynowy. Kontynuatorem tradycji jest obecnie produkowana jednostka 2,5 TFSI.

Pierwszy pięciocylindrowy motor benzynowy zamontowano w drugiej generacji modelu Audi 100. Samochód ten, określany również w nomenklaturze producenta jako Typ 43, miał plasować się na rynku wyżej od poprzednika (noszącego produkcyjną nazwę F104). Według konstruktorów ówczesne silniki czterocylindrowe nie były w stanie sprostać takiemu zadaniu, dlatego też na początku lat 70-tych debatowano nad zastosowaniem 5- i 6-cylindrowych silników rzędowych. Te ostatnie odrzucono ze względu na zbyt dużą przestrzeń, jakiej wymagały w samochodzie i niekorzystny rozkład masy - w związku z tym postawiono na 5-cylindrowy silnik rzędowy. Miał on pojemność 2,1 l, moc 136 KM i nowoczesny układ wtryskowy.

W roku 1978 zaprezentowano pierwszą wersję 5-cylindrowego Diesla: wolnossąca, wysokoprężna jednostka napędowa 2,0 rozwijała moc 70 KM. Rok później zadebiutowało kolejne pionierskie rozwiązanie - pierwszy 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy (170 KM, 265 Nm), który napędzał topowy wówczas model Audi 200 5T. Jeszcze więcej do zaoferowania miał 5-cylindrowy silnik benzynowy montowany w Audi Ur-quattro z roku 1980 - turbodoładowanie, chłodnica powietrza doładowującego – intercooler oraz stały napęd na cztery koła.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży auto dysponowało mocą 200 KM. W 1983 r. Fin Hannu Mikkola zdobył w zbudowanej w oparciu i nie rajdówce tytuł mistrzowski w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W tym samym roku Audi przedstawiło o 24 cm krótszą wersję Sport quattro o szerszym rozstawie kół. Napędzał ją nowo zaprojektowany, czterozaworowy silnik 5-cylindrowy o mocy 306 KM z aluminiowym blokiem.

Kolejnym krokiem milowym w historii motoryzacji było zaprezentowanie na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1989 r. Audi 100 TDI. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy z 5-cylindrowym turbodieslem, bezpośrednim wtryskiem i z w pełni elektronicznym zarządzaniem pracą silnika. Z pojemności skokowej 2,5 litra uzyskiwał moc 120 KM. W roku 1994, wraz z pojawieniem się na rynku Audi A4, pięciocylindrowe jednostki opuściły segment B. W latach dziewięćdziesiątych były stopniowo zastępowane przez nowe silniki V6. Ostatnie silniki 5-cylindrowe, 2.5 TDI w Audi A6 i 2.3 Turbo w Audi S6, wyszły z produkcji w 1997 roku.

W 2009 roku nastąpił wielki "come back". Turbodoładowana, 5-cylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem pojawiła się w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie motor rozwijał moc 340 KM. Ten sam silnik sprawdził się też w modelach RS 3 Sportback i RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miało nawet 360 KM. Dziś 2,5 TFSI montowany w Audi TT RS i generuje 400 KM.

Źródło: Audi

ll/oprac. BC

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy