40 lat temu Audi zaprezentowało pierwszy 5-cylindrowy silnik benzynowy. Kontynuatorem tradycji jest obecnie produkowana jednostka 2,5 TFSI.
Pierwszy pięciocylindrowy motor benzynowy zamontowano w drugiej generacji modelu Audi 100. Samochód ten, określany również w nomenklaturze producenta jako Typ 43, miał plasować się na rynku wyżej od poprzednika (noszącego produkcyjną nazwę F104). Według konstruktorów ówczesne silniki czterocylindrowe nie były w stanie sprostać takiemu zadaniu, dlatego też na początku lat 70-tych debatowano nad zastosowaniem 5- i 6-cylindrowych silników rzędowych. Te ostatnie odrzucono ze względu na zbyt dużą przestrzeń, jakiej wymagały w samochodzie i niekorzystny rozkład masy - w związku z tym postawiono na 5-cylindrowy silnik rzędowy. Miał on pojemność 2,1 l, moc 136 KM i nowoczesny układ wtryskowy.
W roku 1978 zaprezentowano pierwszą wersję 5-cylindrowego Diesla: wolnossąca, wysokoprężna jednostka napędowa 2,0 rozwijała moc 70 KM. Rok później zadebiutowało kolejne pionierskie rozwiązanie - pierwszy 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy (170 KM, 265 Nm), który napędzał topowy wówczas model Audi 200 5T. Jeszcze więcej do zaoferowania miał 5-cylindrowy silnik benzynowy montowany w Audi Ur-quattro z roku 1980 - turbodoładowanie, chłodnica powietrza doładowującego – intercooler oraz stały napęd na cztery koła.
W chwili rozpoczęcia sprzedaży auto dysponowało mocą 200 KM. W 1983 r. Fin Hannu Mikkola zdobył w zbudowanej w oparciu i nie rajdówce tytuł mistrzowski w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W tym samym roku Audi przedstawiło o 24 cm krótszą wersję Sport quattro o szerszym rozstawie kół. Napędzał ją nowo zaprojektowany, czterozaworowy silnik 5-cylindrowy o mocy 306 KM z aluminiowym blokiem.
Kolejnym krokiem milowym w historii motoryzacji było zaprezentowanie na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1989 r. Audi 100 TDI. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy z 5-cylindrowym turbodieslem, bezpośrednim wtryskiem i z w pełni elektronicznym zarządzaniem pracą silnika. Z pojemności skokowej 2,5 litra uzyskiwał moc 120 KM. W roku 1994, wraz z pojawieniem się na rynku Audi A4, pięciocylindrowe jednostki opuściły segment B. W latach dziewięćdziesiątych były stopniowo zastępowane przez nowe silniki V6. Ostatnie silniki 5-cylindrowe, 2.5 TDI w Audi A6 i 2.3 Turbo w Audi S6, wyszły z produkcji w 1997 roku.
W 2009 roku nastąpił wielki "come back". Turbodoładowana, 5-cylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem pojawiła się w Audi TT RS. Zaprojektowany przez quattro GmbH, 2,5 litrowy, montowany poprzecznie motor rozwijał moc 340 KM. Ten sam silnik sprawdził się też w modelach RS 3 Sportback i RS Q3. Audi TT RS plus, zaprezentowane w roku 2012, miało nawet 360 KM. Dziś 2,5 TFSI montowany w Audi TT RS i generuje 400 KM.
Źródło: Audi
ll/oprac. BC