13 systemów wspomagających kierowcę dostępnych w nowych autach
Współcześnie produkowane samochody to najbardziej zaawansowane powszechnie dostępne technologicznie przedmioty. Oprócz skomplikowanej mechaniki, stosuje się w nich szereg rozwiązań elektronicznych. Niektóre mają za zadanie dbać o bezpieczeństwo aktywnie ingerując np. w kierunek jazdy, albo w układ hamulcowy, a inne stworzono po to, aby dbały o komfort w czasie jazdy i np. parkowania.
Systemy wspomagające kierowcę
Jednym z ciekawszych nowych systemów wspomagających kierowcę jest aktywny asystent bocznego wiatru. Jednym z producentów stosujących takie rozwiązanie jest Daimler. Układ bazuje na sygnałach pochodzących z czujników ESP i potrafi ingerować w układ hamulcowy niwelując odchylenia toru jazdy spowodowane bocznym wiatrem np. przy wyjeżdżaniu z tunelu, ciężarówki lub ekranów akustycznych. W przypadku większych samochodów posiadających dużą powierzchnię boczną (dostawcze i ciężarowe), boczne podmuchy wiatru mogą być niebezpieczne.
Monitorowanie martwego pola
Monitorowanie martwego pola to dość powszechnie stosowane rozwiązanie. Diody umieszczone w lusterkach informują kierowcę, że z lewej lub prawej strony auta znajduje się inny pojazd i należy upewnić się, że może bezpiecznie zmienić pas ruchu lub wyprzedzać.
Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego
Wykrywanie pojazdów przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego to najczęściej rozwinięcie systemu monitorowania martwego pola i działa dzięki tym samym czujnikom. W przypadku kiedy wyjeżdżamy tyłem z poprzecznego miejsca parkingowego, na centralnym monitorze wyświetla się grafika informująca o tym, że z lewej lub prawej strony drogi, na którą próbujemy wyjechać, zbliża się pojazd. Czasem system potrafi uniemożliwić wyjazd poprzez zahamowanie.
Sterowanie gestami
Sterowanie gestami to rozwiązanie zastosowane w BMW serii 7. Gadżet ten działa dzięki kamerze, która śledzi ruchy dłoni i potrafi zmienić poziom głośności systemu audio, przełączać stacje radiowe i wyłączyć ekran. Oprócz tego można zaprogramować swój gest. Nieco uboższy w funkcje odpowiednik jest też dostępny w najnowszym Volkswagenie Golfie.
System utrzymywania toru jazdy
Kamery zainstalowane w lusterkach "widzą" linie namalowane na jezdni i dzięki temu system informuje o tym, że pojazd wyjeżdża poza linię. Najczęściej wydawane są sygnały świetlne w postaci migających diod zamontowanych przy obudowach lusterek, a czasem też takie układy wydają dźwięki ostrzegawcze. Niektóre systemy współpracują z układem kierowniczym i potrafią korygować tor jazdy. Ten gadżet na początku wydaje się być przydatny, jednak przy dłuższym użytkowaniu bywa denerwujący.
Aktywne reflektory
Aktywne sterowanie reflektorów to funkcja przydatna zwłaszcza w czasie jazdy poza terenem zabudowanym. Aby korzystać z tej opcji należy ustawić włącznik w pozycję auto, a następnie manetką uruchomić światło drogowe. Oprócz automatycznego wyłączenia świateł drogowych, kiedy istnieje ryzyko oślepiania kierowcy jadącego z przeciwka lub przed nami, reflektory mogą mieć inny tryb pracy na autostradach, przy rondach i w terenie zabudowanym - wszystko dzięki koordynacji z nawigacją satelitarną.
Rozpoznawanie znaków
To bardzo przydatna funkcja, ponieważ w przypadku kiedy kierowca nie zauważy znaku ograniczającego prędkość, samochód podpowie mu, jak szybko można jechać w tym miejscu. Dodatkowo niektóre układy reagują też na znak informujący o terenie zabudowany, a także o zakazie wyprzedzania.
Aktywny tempomat
To rozwiązanie opiera się na radarach i czujnikach, które oprócz utrzymywania zadanej prędkości potrafią kontrolować odległość od poprzedzającego auta. Dzięki temu w czasie jazdy autostradą kierowca może skupić się jedynie na kontrolowaniu kierunku jazdy. Niektóre aktywne tempomaty potrafią wyhamować pojazd do zera, a jeśli poprzedzające auto znów ruszy, tempomat pojedzie za nim. To duże ułatwienie w czasie jazdy w korku. Oczywiście taka sytuacja występuje w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Aktywny tempomat jest połączony także z układem hamulcowym i silnikiem.
Hamowanie awaryjne
Dzięki temu, że radar i kamera kontrolują sytuację przed pojazdem, są w stanie wychwycić moment, kiedy poprzedzające auto zwalnia lub zatrzymuje się, a kierujący nie reaguje na tę sytuację. Najpierw wydawany jest sygnał dźwiękowy i zaświeca się kontrolka lub komunikat, a jeśli to nic nie daje samochód potrafi zatrzymać się sam i czasem włączyć światła awaryjne.
Wyświetlacz HUD
To jedno z rozwiązań, które do motoryzacji trafiły z branży lotniczej. Piloci myśliwców już od kilku dekad nie muszą zerkać na wskaźniki, aby widzieć podstawowe informacje. W przypadku auta wyposażonego w Head Up Display (HUD) prędkość, wskazówki nawigacji, czy inne informacje są wyświetlane na szybie lub na przezroczystym ekranie nad deską rozdzielczą.
Systemy kontrolujące przyczepę
Niektóre samochody mogą być wyposażone w elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy przyczepy. Dzięki czujnikom potrafią wyczuć, kiery przyczepa traci stabilność i dzięki ingerencji w układ hamulcowy i tłumi jej boczne wychylenia. Oprócz tego niektóre auta mają elektronicznego asystenta do cofania z przyczepą. Kierowca za pomocą dźwigni do ustawienia lusterek wstecznych nadaje kierunek, w którym ma pojechać przyczepa, a system sterując układem kierowniczym sam koryguje kierunek jazdy.
Parkowanie bez kierowcy i automatyczne
To jeden z najnowszych gadżetów w całym zestawieniu. Kierowca za pomocą dotykowego panelu na kluczyku lub za pomocą aplikacji na smartfona ma możliwość zdalnego sterowania autem. To rozwiązanie znajduje zastosowanie w przypadku konieczności zaparkowania autem w wąskim garażu lub w ciasnym miejscu postojowym.
Parkowanie automatyczne natomiast to rozwiązanie wymagające obecności kierowcy wewnątrz auta. System sam skręca i daje instrukcje kierowcy, kiedy ma zmieniać biegi i hamować.
Jazda półautonomiczna
To połączenie kilku wymienionych wcześniej systemów. Samochód potrafi analizować informacje z aktywnego tempomatu, systemu utrzymującego auto w pasie ruchu i w przypadku zmiany pasa -systemu monitorującego martwe pole. Kierowca musi jednak trzymać ręce na kierownicy i nadzorować działanie komputerów.
Jakub Tujaka, Wirtualna Polska