13 systemów wspomagających kierowcę dostępnych w nowych autach

Współcześnie produkowane samochody to najbardziej zaawansowane powszechnie dostępne technologicznie przedmioty. Oprócz skomplikowanej mechaniki, stosuje się w nich szereg rozwiązań elektronicznych. Niektóre mają za zadanie dbać o bezpieczeństwo aktywnie ingerując np. w kierunek jazdy, albo w układ hamulcowy, a inne stworzono po to, aby dbały o komfort w czasie jazdy i np. parkowania.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

/ 13Systemy wspomagające kierowcę

Obraz
© Materiały prasowe

Jednym z ciekawszych nowych systemów wspomagających kierowcę jest aktywny asystent bocznego wiatru. Jednym z producentów stosujących takie rozwiązanie jest Daimler. Układ bazuje na sygnałach pochodzących z czujników ESP i potrafi ingerować w układ hamulcowy niwelując odchylenia toru jazdy spowodowane bocznym wiatrem np. przy wyjeżdżaniu z tunelu, ciężarówki lub ekranów akustycznych. W przypadku większych samochodów posiadających dużą powierzchnię boczną (dostawcze i ciężarowe), boczne podmuchy wiatru mogą być niebezpieczne.

/ 13Monitorowanie martwego pola

Obraz
© Materiały prasowe

Monitorowanie martwego pola to dość powszechnie stosowane rozwiązanie. Diody umieszczone w lusterkach informują kierowcę, że z lewej lub prawej strony auta znajduje się inny pojazd i należy upewnić się, że może bezpiecznie zmienić pas ruchu lub wyprzedzać.

/ 13Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego

Obraz
© WP.PL

Wykrywanie pojazdów przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego to najczęściej rozwinięcie systemu monitorowania martwego pola i działa dzięki tym samym czujnikom. W przypadku kiedy wyjeżdżamy tyłem z poprzecznego miejsca parkingowego, na centralnym monitorze wyświetla się grafika informująca o tym, że z lewej lub prawej strony drogi, na którą próbujemy wyjechać, zbliża się pojazd. Czasem system potrafi uniemożliwić wyjazd poprzez zahamowanie.

/ 13Sterowanie gestami

Obraz

Sterowanie gestami to rozwiązanie zastosowane w BMW serii 7. Gadżet ten działa dzięki kamerze, która śledzi ruchy dłoni i potrafi zmienić poziom głośności systemu audio, przełączać stacje radiowe i wyłączyć ekran. Oprócz tego można zaprogramować swój gest. Nieco uboższy w funkcje odpowiednik jest też dostępny w najnowszym Volkswagenie Golfie.

/ 13System utrzymywania toru jazdy

Obraz
© East News

Kamery zainstalowane w lusterkach "widzą" linie namalowane na jezdni i dzięki temu system informuje o tym, że pojazd wyjeżdża poza linię. Najczęściej wydawane są sygnały świetlne w postaci migających diod zamontowanych przy obudowach lusterek, a czasem też takie układy wydają dźwięki ostrzegawcze. Niektóre systemy współpracują z układem kierowniczym i potrafią korygować tor jazdy. Ten gadżet na początku wydaje się być przydatny, jednak przy dłuższym użytkowaniu bywa denerwujący.

/ 13Aktywne reflektory

Obraz
© Materiały prasowe

Aktywne sterowanie reflektorów to funkcja przydatna zwłaszcza w czasie jazdy poza terenem zabudowanym. Aby korzystać z tej opcji należy ustawić włącznik w pozycję auto, a następnie manetką uruchomić światło drogowe. Oprócz automatycznego wyłączenia świateł drogowych, kiedy istnieje ryzyko oślepiania kierowcy jadącego z przeciwka lub przed nami, reflektory mogą mieć inny tryb pracy na autostradach, przy rondach i w terenie zabudowanym - wszystko dzięki koordynacji z nawigacją satelitarną.

/ 13Rozpoznawanie znaków

Obraz
© PAP

To bardzo przydatna funkcja, ponieważ w przypadku kiedy kierowca nie zauważy znaku ograniczającego prędkość, samochód podpowie mu, jak szybko można jechać w tym miejscu. Dodatkowo niektóre układy reagują też na znak informujący o terenie zabudowany, a także o zakazie wyprzedzania.

/ 13Aktywny tempomat

Obraz
© flickr.com

To rozwiązanie opiera się na radarach i czujnikach, które oprócz utrzymywania zadanej prędkości potrafią kontrolować odległość od poprzedzającego auta. Dzięki temu w czasie jazdy autostradą kierowca może skupić się jedynie na kontrolowaniu kierunku jazdy. Niektóre aktywne tempomaty potrafią wyhamować pojazd do zera, a jeśli poprzedzające auto znów ruszy, tempomat pojedzie za nim. To duże ułatwienie w czasie jazdy w korku. Oczywiście taka sytuacja występuje w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Aktywny tempomat jest połączony także z układem hamulcowym i silnikiem.

/ 13Hamowanie awaryjne

Obraz
© WP.PL

Dzięki temu, że radar i kamera kontrolują sytuację przed pojazdem, są w stanie wychwycić moment, kiedy poprzedzające auto zwalnia lub zatrzymuje się, a kierujący nie reaguje na tę sytuację. Najpierw wydawany jest sygnał dźwiękowy i zaświeca się kontrolka lub komunikat, a jeśli to nic nie daje samochód potrafi zatrzymać się sam i czasem włączyć światła awaryjne.

10 / 13Wyświetlacz HUD

Obraz
© TVN/x-news

To jedno z rozwiązań, które do motoryzacji trafiły z branży lotniczej. Piloci myśliwców już od kilku dekad nie muszą zerkać na wskaźniki, aby widzieć podstawowe informacje. W przypadku auta wyposażonego w Head Up Display (HUD) prędkość, wskazówki nawigacji, czy inne informacje są wyświetlane na szybie lub na przezroczystym ekranie nad deską rozdzielczą.

11 / 13Systemy kontrolujące przyczepę

Obraz
© Materiały prasowe

Niektóre samochody mogą być wyposażone w elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy przyczepy. Dzięki czujnikom potrafią wyczuć, kiery przyczepa traci stabilność i dzięki ingerencji w układ hamulcowy i tłumi jej boczne wychylenia. Oprócz tego niektóre auta mają elektronicznego asystenta do cofania z przyczepą. Kierowca za pomocą dźwigni do ustawienia lusterek wstecznych nadaje kierunek, w którym ma pojechać przyczepa, a system sterując układem kierowniczym sam koryguje kierunek jazdy.

12 / 13Parkowanie bez kierowcy i automatyczne

Obraz
© Materiały prasowe

To jeden z najnowszych gadżetów w całym zestawieniu. Kierowca za pomocą dotykowego panelu na kluczyku lub za pomocą aplikacji na smartfona ma możliwość zdalnego sterowania autem. To rozwiązanie znajduje zastosowanie w przypadku konieczności zaparkowania autem w wąskim garażu lub w ciasnym miejscu postojowym.

Parkowanie automatyczne natomiast to rozwiązanie wymagające obecności kierowcy wewnątrz auta. System sam skręca i daje instrukcje kierowcy, kiedy ma zmieniać biegi i hamować.

13 / 13Jazda półautonomiczna

Obraz
© Materiały prasowe

To połączenie kilku wymienionych wcześniej systemów. Samochód potrafi analizować informacje z aktywnego tempomatu, systemu utrzymującego auto w pasie ruchu i w przypadku zmiany pasa -systemu monitorującego martwe pole. Kierowca musi jednak trzymać ręce na kierownicy i nadzorować działanie komputerów.

Jakub Tujaka, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro