W tym roku Skoda obchodzi 110 rocznicę produkcji pierwszego automobilu. Zbudowany przez Vaclava Klementa i Vaclava Laurina w 1905 roku samochód nosił nazwę Voiturette A.
Za datę prezentacji pierwszego modelu marki Laurin & Klement uznaje się dzień 29 października 1905 roku, kiedy to oficjalne fotografie samochodu zostały opublikowane w piśmie "Allgemeinen Automobil-Zeitung". Model ten dał początek marce Skoda. Wydarzenie miało miejsce równo w dekadę po utworzeniu fabryki rowerów, która z czasem rozszerzyła swoją ofertę o małe auto z 7-konnym silnikiem. Nazwa Voiturette została zaczerpnięta z języka francuskiego, w którym oznacza "samochodzik".
Wkrótce po publikacji pierwszych zdjęć i jazdach testowych model wszedł do sprzedaży. Konstrukcja Voiturette A podążała za najnowocześniejszymi ówcześnie trendami przemysłu motoryzacyjnego: chłodnica silnika została zamontowana przed nim, a kolumna kierownicza była ustawiona pod kątem. Chłodzony cieczą, dwucylindrowy motor miał pojemność 1005 cm sześc. i pozwalał na rozpędzenie się do ok. 40 km/h. Skrzynia biegów miała trzy przełożenia do jazdy wprzód i bieg wsteczny, a funkcję sprzęgła pełnił skórzany pas transmisyjny. Tak zaprojektowany pojazd ważył pół tony. Firma L&K zbudowała co najmniej 44 egzemplarze tego modelu.
Ziściło się tym samym marzenie założycieli firmy o wprowadzeniu na rynek swojego własnego automobilu. Dwaj przedsiębiorcy przygotowywali się do tej chwili od wielu lat. Już prospekt motocyklowy marki z 1900 roku był opatrzony słowami „Laurin & Klement – fabryka bicykli, motocykli i samochodów, Slavia, Mlada Boleslav, Bohemia”. W lipcu 1900 roku w Pradze Laurin i Klement zaprezentowali "kwadrycykl" – pojazd czterokołowy, w którym pasażer siedział przed i jednocześnie trochę poniżej kierowcy. Od tego czasu marka testowała okresowo różne dwuślady zmontowane ze swoich motocykli. Na Salonie Samochodowym w Wiedniu w 1901 roku, Laurin & Klement zaprezentował właśnie jeden z takich pojazdów, wyróżniający się innowacyjną okrągłą kierownicą w miejscu steru typu motocyklowego, który wtedy dominował także w samochodach. Na historycznych zdjęciach firmy z 1902 roku można dostrzec rysunek automobilu na jednej ze ścian fabryki w Mlada Boleslav. Jedno ze zdjęć z 1903 roku przedstawia z kolei Václava Klementa siedzącego za
sterami samochodu przed bramą fabryki.
W październiku 1905 roku nastąpiła przełomowa dla marki chwila: Laurin & Klement wprowadziła swój pierwszy pojazd czterokołowy na rynek. Firma wywołała już niemałą sensację w kwietniu tego samego roku, prezentując na Praskim Salonie Samochodowym silnik z dwoma cylindrami w układzie widlastym (V2). Był to jasny znak, że pierwszy samochód z Mlada Boleslav pojawi się już lada chwila. Pierwsze zdjęcia tej konstrukcji zostały opublikowane w wydaniu „Allgemeinen Automobil-Zeitung” z dnia 29 października. To samo zdjęcie, opatrzone dodatkowymi informacjami, zostało także opublikowane na pierwszej stronie czeskiego tygodnika „Sport a Hry” (Sport i gry) pod koniec roku.
Skoda posiada w Czechach trzy fabryki: oprócz historycznej lokalizacji, kolejne obiekty zostały wzniesione w miejscowościach Kvasiny i Vrchlabi. Ponadto, samochody zjeżdżają z taśm produkcyjnych w różnych zakątkach świata: między innymi w Chinach, Indiach i Rosji.
ll/moto.wp.pl