Serwis motoryzacyjny "MSN Cars" zamieścił listę dziesięciu najlepszych samochodów w całej historii włoskiej marki Lancia, która w ubiegłym roku rozpoczęła z wielką pompą obchody stulecia swojego istnienia.
Najlepsze modele w historii marki Lancia to:
- Lambda
- Stratos HF
- Aurelia B20
- Fulvia
- Lancia Delta Integrale
- Gamma
- Aprilia
- Monte Carlo
- Lancia Thema 8.32
- D50
Kierowca fabryczny i zawodnik samochodowy firmy FIAT Vincenzo Lancia wraz ze swym przyjacielem Claudio Fogolinim założył w 1906 r. w Turynie małą fabryczkę samochodów pod nazwą Fabbrica di Automobili, Lancia et Co.
Nowa firma nastawiła się na produkcję lekkich samochodów sportowych o dużej mocy silnika. Pierwszym modelem była Lancia Alfa, która pojawiła się w 1908 r. Po niej następowały kolejno modele o klasycznej koncepcji konstrukcyjnej: Kappa, Trikappa, aż wreszcie w 1922 r. spółka zaprezentowała niekonwencjonalny typ - Lambda. W 1924 r. niemieckie czasopismo branżowe "Allgemeine Automobil Zeitung" pisało: „Lancia Lambda przedstawia sobą tak nadzwyczajną konstrukcję, że można ją uznać za rewolucję w konstrukcji samochodów”.
Owym rewolucyjnym rozwiązaniem było niezależne zawieszenie przednich kół, produkowane po raz pierwszy w tak dużych seriach, zwarty wąski widlasty silnik czterocylindrowy z wałkiem rozrządu w głowicach cylindrów oraz lekkie samonośne nadwozie.
Vincenzo Lancia starał się produkować jak najlepsze samochody, nawet kosztem stosowania droższych rozwiązań konstrukcyjnych. Wystarczy wspomnieć hamulce hydrauliczne Augusty w 1932 r., niezależne zawieszenie kół przednich przy pomocy drążków skrętnych, aerodynamiczne samonośne nadwozie Aprilia z 1927 r., oś tylną typu de Dion w 1935 r. lub napęd przedni i silnik o tłokach przeciwbieżnych modelu Flavia w 1961 r.
Począwszy od lat 30-tych Lancia specjalizowała się w produkcji luksusowych aut dla najzamożniejszych warstw społeczeństwa. Powstały wtedy znane modele: Astura, Augusta i Artena. W kryzysowym roku 1960 po wypuszczeniu luksusowej limuzyny Flaminia, z nadwoziem zaprojektowanym przez słynną firmę nadwoziową Pinin Farina, fabryka pozwoliła sobie na założenie najbardziej snobistycznego stowarzyszenia na świecie. Przyjmowany był tylko ten, kto w pewnym okresie czasu kupił co najmniej sześć nowych samochodów Lancia. Każdy członek otrzymywał jedną odznakę do umieszczenia na swoim aucie, a drugą nosił w klapie marynarki. Kolor znaczka określał liczbę zakupionych pojazdów.
Źródło: Lancia, Mototarget