10 najlepszych modeli Lancii wszech czasów

Obraz
Obraz

Serwis motoryzacyjny "MSN Cars" zamieścił listę dziesięciu najlepszych samochodów w całej historii włoskiej marki Lancia, która w ubiegłym roku rozpoczęła z wielką pompą obchody stulecia swojego istnienia.

Najlepsze modele w historii marki Lancia to:

- Lambda
- Stratos HF
- Aurelia B20
- Fulvia
- Lancia Delta Integrale
- Gamma
- Aprilia
- Monte Carlo
- Lancia Thema 8.32
- D50

Kierowca fabryczny i zawodnik samochodowy firmy FIAT Vincenzo Lancia wraz ze swym przyjacielem Claudio Fogolinim założył w 1906 r. w Turynie małą fabryczkę samochodów pod nazwą Fabbrica di Automobili, Lancia et Co.

Obraz

Nowa firma nastawiła się na produkcję lekkich samochodów sportowych o dużej mocy silnika. Pierwszym modelem była Lancia Alfa, która pojawiła się w 1908 r. Po niej następowały kolejno modele o klasycznej koncepcji konstrukcyjnej: Kappa, Trikappa, aż wreszcie w 1922 r. spółka zaprezentowała niekonwencjonalny typ - Lambda. W 1924 r. niemieckie czasopismo branżowe "Allgemeine Automobil Zeitung" pisało: „Lancia Lambda przedstawia sobą tak nadzwyczajną konstrukcję, że można ją uznać za rewolucję w konstrukcji samochodów”.

Obraz

Owym rewolucyjnym rozwiązaniem było niezależne zawieszenie przednich kół, produkowane po raz pierwszy w tak dużych seriach, zwarty wąski widlasty silnik czterocylindrowy z wałkiem rozrządu w głowicach cylindrów oraz lekkie samonośne nadwozie.

Vincenzo Lancia starał się produkować jak najlepsze samochody, nawet kosztem stosowania droższych rozwiązań konstrukcyjnych. Wystarczy wspomnieć hamulce hydrauliczne Augusty w 1932 r., niezależne zawieszenie kół przednich przy pomocy drążków skrętnych, aerodynamiczne samonośne nadwozie Aprilia z 1927 r., oś tylną typu de Dion w 1935 r. lub napęd przedni i silnik o tłokach przeciwbieżnych modelu Flavia w 1961 r.

Począwszy od lat 30-tych Lancia specjalizowała się w produkcji luksusowych aut dla najzamożniejszych warstw społeczeństwa. Powstały wtedy znane modele: Astura, Augusta i Artena. W kryzysowym roku 1960 po wypuszczeniu luksusowej limuzyny Flaminia, z nadwoziem zaprojektowanym przez słynną firmę nadwoziową Pinin Farina, fabryka pozwoliła sobie na założenie najbardziej snobistycznego stowarzyszenia na świecie. Przyjmowany był tylko ten, kto w pewnym okresie czasu kupił co najmniej sześć nowych samochodów Lancia. Każdy członek otrzymywał jedną odznakę do umieszczenia na swoim aucie, a drugą nosił w klapie marynarki. Kolor znaczka określał liczbę zakupionych pojazdów.

Źródło: Lancia, Mototarget

Źródło artykułu: Moto Target

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025