10 najlepszych modeli Lancii wszech czasów

Obraz
Obraz

Serwis motoryzacyjny "MSN Cars" zamieścił listę dziesięciu najlepszych samochodów w całej historii włoskiej marki Lancia, która w ubiegłym roku rozpoczęła z wielką pompą obchody stulecia swojego istnienia.

Najlepsze modele w historii marki Lancia to:

- Lambda
- Stratos HF
- Aurelia B20
- Fulvia
- Lancia Delta Integrale
- Gamma
- Aprilia
- Monte Carlo
- Lancia Thema 8.32
- D50

Kierowca fabryczny i zawodnik samochodowy firmy FIAT Vincenzo Lancia wraz ze swym przyjacielem Claudio Fogolinim założył w 1906 r. w Turynie małą fabryczkę samochodów pod nazwą Fabbrica di Automobili, Lancia et Co.

Obraz

Nowa firma nastawiła się na produkcję lekkich samochodów sportowych o dużej mocy silnika. Pierwszym modelem była Lancia Alfa, która pojawiła się w 1908 r. Po niej następowały kolejno modele o klasycznej koncepcji konstrukcyjnej: Kappa, Trikappa, aż wreszcie w 1922 r. spółka zaprezentowała niekonwencjonalny typ - Lambda. W 1924 r. niemieckie czasopismo branżowe "Allgemeine Automobil Zeitung" pisało: „Lancia Lambda przedstawia sobą tak nadzwyczajną konstrukcję, że można ją uznać za rewolucję w konstrukcji samochodów”.

Obraz

Owym rewolucyjnym rozwiązaniem było niezależne zawieszenie przednich kół, produkowane po raz pierwszy w tak dużych seriach, zwarty wąski widlasty silnik czterocylindrowy z wałkiem rozrządu w głowicach cylindrów oraz lekkie samonośne nadwozie.

Vincenzo Lancia starał się produkować jak najlepsze samochody, nawet kosztem stosowania droższych rozwiązań konstrukcyjnych. Wystarczy wspomnieć hamulce hydrauliczne Augusty w 1932 r., niezależne zawieszenie kół przednich przy pomocy drążków skrętnych, aerodynamiczne samonośne nadwozie Aprilia z 1927 r., oś tylną typu de Dion w 1935 r. lub napęd przedni i silnik o tłokach przeciwbieżnych modelu Flavia w 1961 r.

Począwszy od lat 30-tych Lancia specjalizowała się w produkcji luksusowych aut dla najzamożniejszych warstw społeczeństwa. Powstały wtedy znane modele: Astura, Augusta i Artena. W kryzysowym roku 1960 po wypuszczeniu luksusowej limuzyny Flaminia, z nadwoziem zaprojektowanym przez słynną firmę nadwoziową Pinin Farina, fabryka pozwoliła sobie na założenie najbardziej snobistycznego stowarzyszenia na świecie. Przyjmowany był tylko ten, kto w pewnym okresie czasu kupił co najmniej sześć nowych samochodów Lancia. Każdy członek otrzymywał jedną odznakę do umieszczenia na swoim aucie, a drugą nosił w klapie marynarki. Kolor znaczka określał liczbę zakupionych pojazdów.

Źródło: Lancia, Mototarget

Źródło artykułu: Moto Target
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯