10 najlepiej sprzedających się modeli wszech czasów

Każdy z producentów marzy o tym, by sprzedać jak najwięcej swoich samochodów. Niestety hity sprzedaży trafiają się sporadycznie, chociaż są firmy, które mogą pochwalić się więcej niż jednym ponadczasowym bestsellerem. Czasami są to kolejne generacje, a w zasadzie wariacje na temat, opatrzone wspólną nazwą modelu, bardzo rzadko jest to jeden i ten sam samochód, przez lata sprzedawany bez większych modyfikacji. Spójrzmy na 10 tych aut, które pokochały miliony kierowców.

Obraz
Źródło zdjęć: © CC BY 2.0

/ 11Najlepiej sprzedające się samochody wszech czasów

Obraz
© CC BY 2.0

Niestety hity sprzedaży trafiają się sporadycznie, chociaż są firmy, które mogą pochwalić się więcej niż jednym ponadczasowym bestsellerem. Czasami są to kolejne generacje, a w zasadzie wariacje na temat, opatrzone wspólną nazwą modelu. Bardzo rzadko jest to jeden i ten sam samochód, który przez lata sprzedawany jest bez większych modyfikacji. Spójrzmy na 10 aut, które pokochały miliony kierowców.

/ 11Chevrolet Impala - 14 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Impala pojawiła się na rynku USA w 1958 r. Sedan wyższej kasy był najdroższy w ofercie marki (kosztował 2586 USD w bazowej wersji z sześciocylindrowym silnikiem o poj. 3,8 l.) , ale nie przeszkodziło to w tym, by został najlepiej sprzedającym się samochodem w Stanach Zjednoczonych. Do 1985 r. wyprodukowano sześc generacji modelu, ale z racji malejącego popytu na niego, zdecydowano o zakończeniu produkcji.

Impala wróciła do fabryki Chevroleta w 1994 r. i na rynku pojawiła się wersja SS o mocach 260 i 404 KM, ale już po dwóch latach koncern zdecydował o zakończeniu jej produkcji. Do klientów w tym czasie trafiło niecałe 70 tys. sztuk w wersjach sedan i kombi. Pokaźny klasyczny czterodrzwiowy model przegrał walkę z rosnącym popytem na zupełnie inne auta - SUV-y. I to dla nich właśnie, jako bardziej opłacalnych dla koncernu, musiał zwolnić miejsce na taśmie produkcyjnej. Na ósmą generację trzeba było poczekać do 2000 roku, kiedy GM ponownie zdecydował o wskrzeszeniu tej klasy auta pod marką Chevroleta.

Sprzedaż Impali jednak nie imponowała i losy modelu znów się ważyły, aż do pojawienia się 10 generacji auta w 2013 r. Impala, jako pierwszy, amerykański sedan od 20 lat, zdobyła najwyższy wynik w testach Consumer Reports. A popyt na auto poszybował w górę. Od tego roku GM po raz pierwszy oferuje tej klasy samochód także na rynkach azjatyckich (głównie w Korei).

/ 11Volkswagen Passat - 15,5 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Pierwsza generacja modelu powstała na bazie Audi 80 (debiutującego rok wcześniej) i była oferowana jako dwu- i czterodrzwiowy sedan oraz jako trzy- i pięciodrzwiowy fastback. Projekt Passata przygotował Giorgietto Giugiaro. Auto było jedną z najnowocześniejszych wówczas konstrukcji w Europie i zdobyło sobie dużą popularność na rynku.

Od początku swego istnienia Passat był globalnym modelem koncernu Volkswagena. Sprzedawano go zatem za oceanem, na obu kontynentach i w południowej Afryce. Obecnie jest dostępny niemal na wszystkich rynkach, od Chin po Bliski Wschód i Australię.

/ 11Ford T - 16,5 mln. szt.

Obraz
© Zdjęcie producenta

Żaden bowiem z prezentowanych tu modeli nie osiągnął takiego wolumenu sprzedaży modelem, który nie został poddany zasadniczym modyfikacjom technicznym. Jest to także pierwszy światowy samochód jednego producenta, bowiem w latach 1908 - 1927 wytwarzaniem T zajmowało się kilkanaście fabryk od Stanów Zjednoczonych, przez Kanadę, Brazylię, Argentynę i Chile, po Danię, Wielka Brytanię i Japonię.

Auto było napędzane rzędowym silnikiem benzynowym 2,9 l o mocy 20 KM przekazywanej przez trzybiegową skrzynię na koła tylnej osi. Ford T to oczywiście pierwszy w historii samochód wytwarzany na linii produkcyjnej, przez co drastycznie udało się obniżyć koszty wytwarzania i uczynić go produktem masowym. O ile czas produkcji gotowego auta tradycyjną wówczas metodą oscylował wokół 12 h, to po wprowadzeniu systemu Henry'ego Forda, udało się go zmniejszyć do... 93 minut. Ford wytwarzał wówczas sam więcej samochodów dziennie niż wszyscy inni producenci razem wzięci. Na auto kosztujące 260 USD (obecnie równowartość ok. 3200 USD) w ciągu kilku dni po premierze przyjęto 15 tys. zamówień.

W 1914 roku z taśm fabryki Forda zjeżdżało ok. 10 tys, aut dziennie, a po sprzedaniu 10-milionowego egzemplarza, co drugi samochód na świecie to był Ford T. W rekordowym dla produkcji 1923 r. z wszystkich zakładów marki wyjechało 2 011 125 egzemplarzy tego modelu. Łączny wynik popularnego Forda pobił dopiero VW Garbus niemal pół wieku później.

/ 11Honda Accord - 17,5 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

To pierwszy japoński model samochodu, jaki został wyprodukowany na terenie USA, gdzie w 1982 r. Honda uruchomiła swoją fabrykę. Chociaż obecnie najlepiej kojarzony jest ze średniej klasy sedanem i kombi, to swój żywot Accord rozpoczął jako trzydrzwiowy hatchback klasy kompaktowej (obecnie bryluje w niej Civic).

Do dzisiaj Japończycy stworzyli 9 generacji tego samochodu, który sprzedawany jest na większości światowych rynków. Nadal jednym z głównych jest Ameryka Północna, gdzie auto znacznie różni się pod względem technicznym od modelu oferowanego w Europie i Azji. Przez wiele lat Accord był liderem sprzedaży w swojej klasie w USA i obecnie także plasuje się w ścisłej czołówce.

/ 11Opel Corsa - 18 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Głównym rynkiem Corsy jest Europa, ale jego starsze generacje produkowane są także na terenie Ameryki Południowej i w Afryce. Do sprzedaży miejski kompakt wprowadzono w 1982 roku, jako bezpośredniego konkurenta VW Polo i Forda Fiesty. Od początku głównym zakładem zajmującym się produkcją modelu była hiszpańska fabryka GM w Saragossie. Model nigdy nie trafił do sprzedaży w Ameryce Północnej.

W ciągu 34 lat opracowano zaledwie 5 generacji modelu (od Corsy A po Corsę E). Na pozaeuropejskich rynkach auto sprzedawane było także pod szyldami Chevroleta, Holdena i Buicka, a w Wielkiej Brytanii jako Vauxhall.

/ 11Honda Civic - 18,5 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Jest to model, który od 1972 r. przyczynił się do znacznej poprawy kondycji japońskiego producenta, wówczas mającego poważne problemy ekonomiczne. Małolitrażowy hatchback (oraz kombi) idealnie trafił w potrzeby klientów trapionych światowym kryzysem paliwowym. Powiększona płyta podłogowa Civica stała się bazą dla zaprezentowanego w 1976 r. Accorda.

Od debiutu na początku lat 70. do dzisiaj powstało 10 generacji technologicznych modelu, który był oferowany pod marką Hondy, Acury, a nawet brytyjskiego Rovera. Samochód sprzedawany jest na większości rynków światowych, aczkolwiek modele przeznaczone na rynek północnoamerykański różnią się od wersji azjatyckich i europejskich.

Honda silnie promowała Civica poprzez sporty motorowe, stąd szereg sukcesów w takich seriach dla samochodów turystycznych jak BTCC, WTCC czy ATCS.

/ 11Volkswagen Käfer (Beetle, Garbus) - 23,5 mln sztuk

Obraz
© zdjęcie producenta

W 1934 r. fuhrer polecił Ferdinandowi Porsche opracowanie "samochodu dla ludu" - Volkswagena. Cztery lata później nową fabrykę w Fallersleben opuściły pierwsze auta Volkswagen Type 1, mające zmotoryzować wielkie Niemcy. Niestety wybuch II WŚ wstrzymał te plany i dopiero w okresie powojennym udało się uruchomić produkcję na skalę masową. Tuż po wojnie, w zniszczonej i w znacznym stopniu rozmontowanej fabryce, wytwarzano pojazdy dla armii alianckiej. Zakładom przywrócono nazwę Volkswagen, a miejscowość przemianowano na Wolfsburg. Już w 1955 roku wyjeżdżało stamtąd milion "Garbusów" rocznie.

Auto przez ponad 60 lat było produkowane bez zbyt daleko idących zmian konstrukcyjnych i stylizacyjnych. Ostatnim zakładem, który wytwarzał "Garbusa" w oryginalnym kształcie, była brazylijska fabryka w Sao Bernardo do Campo, która zamknęła linię w 2006 r.

W 1998 r Volkswagen zdecydował się na wprowadzenie "następcy" pod nazwą New Beetle. Auto bazowało na platformie PQ34 wykorzystywanej m.in. przez VW Golfa, Audi A3 i Skodę Octavię. Jego terenem miał być przede wszystkim rynek USA. Samochód był produkowany do 2010 r. Od 2011 z fabryki w Meksyku wyjeżdża VW Beetle, który korzysta z kolejnej edycji przednionapędowej platformy konstrukcyjnej (PQ35).

/ 11Volkswagen Golf - 27,5 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Golf uważany jest za wzorzec swojej klasy, co zresztą potwierdzają jego nieprzerwanie doskonałe wyniki sprzedaży. Od początku swej kariery auto podbiło rynek i serca klientów, ciesząc się niesłabnącym zainteresowaniem. Do tej pory zbudowano siedem generacji modelu, ostatnia weszła do sprzedaży w 2012 roku.

Niemiecki kompakt dwukrotnie zdobył nagrodę Car of the Year - w 2009 r. (6 generacja) i 2013 r. (7 generacja). Oferowany jest na większości światowych rynków, plasując się w czołówkach sprzedaży. Przez szereg lat był najpopularniejszym samochodem w Europie, obecnie, po skandalu spalinowym, w jaki zamieszany jest Volkswagen, jego sprzedaż nieco spadła, ale nadal utrzymuje pozycję lidera.

10 / 11Ford F150 - 35 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

To także rekordzista pod względem wyprodukowanych aut bez zmiany zasadniczych parametrów technicznych. Tak jak w swojej pierwszej edycji F był tylnonapędowym pickupem napędzanym silnikami R6 lub V8, tak i jego ostatnia edycja, zaprezentowana w 2015 roku, charakteryzuje się identycznym układem. Z oferty zniknęły jednak jednostki rzędowe i dostępne są wyłącznie w układzie V o 6 lub 8 cylindrach.

Od 1981 r. Ford F to najlepiej sprzedający się samochód w Ameryce Północnej, a od 1977 dzierży ten tytuł w kategorii pickupów. O ile na większości rynków oferowany jest z logo Forda, to model dostępny był lub jest także pod markami Mercury'ego i Lincolna. W Europie jedynie Wielka Brytania oficjalnie importuje F150 na swój rynek, poza tym auto nie jest oferowane na Starym Kontynencie. Główne rynki handlowe dla tego modelu to obie Ameryki, Karaiby i Australia.

11 / 11Toyota Corolla - 40 mln. szt.

Obraz
© zdjęcie producenta

Chociaż modele z ostatniej edycji praktycznie poza nazwą i przeznaczeniem nie mają nic wspólnego z pierwowzorem z 1966 r., to Corolla dzierży berło lidera sprzedaży i nic nie wskazuje na to, żeby ktokolwiek mógł jej w tym zagrozić. 11 generacji sprzedawanych niemal na całym świecie stało się najpopularniejszym samochodem osobowym na kuli ziemskiej. Miano najlepiej sprzedającego się auta w skali roku Corolla zdobyła w 1974 r. i od tej pory nikt jej nie zagroził.

Do 1991 r. japońskie auto klasyfikowane było w segmencie B (Polo, Corsa, Punto), dopiero modele po tym okresie weszły na terytorium Golfa, Astry i Focusa. Obecnie Corolla produkowana jest w dwóch fabrykach w Japonii na tamtejszy rynek (seria E160) oraz w 11 zakładach na całym świecie, w nieco większej, międzynarodowej odmianie (E170). Na rynek USA auto jest w pewnym stopniu przeprojektowane stylizacyjnie względem wersji europejskiej, a jej wytwarzaniem zajmuje się zakład w Blue Springs w Missisipi.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro