Wściekły Japończyk - Honda Civic Type-R

Obraz

Gdy znana z powściągliwości Honda zaprezentowała prototyp Civica wyglądającego niczym UFO na kołach wszyscy z niedowierzaniem przecierali oczy. To auto nie mogło trafić do produkcji. Minęło kilka miesięcy, na dokumentach pojawiły się stosowne podpisy, a Honda zaprezentowała Civica mającego niebawem pojawić się na drogach.

Obraz

Groźne spojrzenie, trójkątne rury wydechowe oraz sylwetka narysowana ostrymi pociągnięciami ołówka robią wrażenie wyjątkowo nowoczesnych. Tym samym pasjonatom tuningu Japończycy odebrali pole do popisu i... pozbyli się klientów nie lubiących rzucać się w oczy za kierownicą posiadanego auta.

Kokpit Civica prezentuje się równie futurystycznie. Nie zabrakło w nim metalowych pedałów, ultrakrótkiej dźwigni zmiany biegów oraz skórzanych wstawek, które zgodnie ze sztuką tworzenia rasowych aut przeszyto czerwoną nicią. Wokół kierowcy roztacza się nieco zbyt plastikowa deska rozdzielcza z rozstrzelonymi wszędzie przyciskami. Na szczęście po zajęciu miejsca za sterami nie ma większych problemów z ich odnajdywaniem. Honda postawiła także na liczne wyświetlacze, które kontrastują z tradycyjnym obrotomierzem. Ten ostatni znalazł się na wprost oczu kierowcy, co jednoznacznie sugeruje, że głównym zadaniem Civica Type-R jest szybkie przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Przed ruszeniem z miejsca trzeba jeszcze przekręcić kluczyk oraz wcisnąć guzik rozrusznika. Modne obecnie rozwiązanie w Civicu nieco irytuje, ponieważ stacyjkę obsługujemy prawą ręką, zaś rozrusznik lewą.

Obraz

Uruchomienie dwulitrowego silnika DOHC i-VTEC błyskawicznie przywraca dobry humor. Na niskich obrotach Honda jeździ jak typowe, miejskie auto. Wystarczy jednak przekroczyć barierę 5200 obr./min, za którą następuje zmiana faz rozrządu, by ryk dobiegający z wydechu zasygnalizował, że właśnie odkryło się „mroczną” stronę jednostki napędowej. Przy obrotach odbierających dech innym silnikom serce Hondy zaczyna nabierać mocy. Maksymalne 201 KM jest dostępne dopiero przy 8000 obr./min, zaś zapłon zostaje odcięty przy 8300 obr./min!

Ktoś powie, że konkurencja jest jeszcze mocniejsza. Owszem, ale w przeciwieństwie do Golfa, Astry i Leona Civic otrzymuje wolnossący silnik! Niestety brak turbosprężarki poważnie odbija się na momencie obrotowym. Zaledwie 193 Nm przy 5600 obr./min sprawia, że pełne wykorzystanie potencjału silnika Hondy jest możliwe wyłącznie w wąskim zakresie obrotów.

Obraz

W tym celu trzeba sporo mieszać krótkim lewarkiem ciasno zestopniowanej skrzyni. Nagrodę stanowi możliwość rozpędzenia się do 100 km/h w 6,6 sekundy, więc gra z pewnością jest warta świeczki. Na długich prostych na liczniku może pojawić się dodatkowe 135 km/h.

Pędzenie na złamanie karku nie jest jednak żywiołem Type-R. Maszyna z obniżonym i utwardzonym zawieszeniem oraz kołami w rozmiarze 225/40 ZR18 najlepiej czuje się na krętym asfalcie. Tam też w pełni docenia się zmniejszone przełożenie układu kierowniczego oraz zoptymalizowane w porównaniu do poprzednika położenie zbiornika paliwa, które gwarantuje korzystniejszy rozkład masy. Honda zapewnia, że jej inżynierom udało się opracować jedną z najsztywniejszych karoserii w segmencie C. Jak by tego mało, w wariancie Type-R newralgiczne fragmenty konstrukcji nośnej zostały dodatkowo wzmocnione.

Mogłoby się wydawać, że 201-konny Civic Type-R to nieokrzesana bestia, która myśli jedynie o paleniu gum, nieumiarkowanym spożyciu wysokooktanowej benzyny i straszeniu przechodniów piekielnie głośnym silnikiem.

Obraz

Właściciele japońskiej bestii wiedzą jednak, że wszystkim zawiaduje prawa stopa. Jeżeli nie będzie zbyt często zbliżała się do podłogi, Honda wypije poniżej 10 l/100 km, a dzięki dwustrefowej klimatyzacji, dobremu nagłośnieniu, wygodnym kubełkom i bagażnikowi o pojemności 485 litrów nie sprawi problemów nawet w trakcie dłuższych podróży.

Miłe zaskoczenie czeka również przy odbieraniu faktury za Hondę Civic Type-R. Za auto wyposażone w 6 airbagów, ksenonowe reflektory, automatyczne wycieraczki oraz komplet elektronicznych asystentów (ABS, EBD, EBA, VSA) producent życzy sobie 102 900 PLN. Najgroźniejsi rywale są wyraźnie drożsi, ale w zamian nie są w stanie zagwarantować intensywniejszych doznań...

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła