VW Golf Mk III - Gruntownie odmieniony

Obraz
Obraz

Pasją Karola - blacharza i lakiernika - jest tuning. Należy więc do grona szczęśliwców, których zawód ma wiele wspólnego z hobby. Po godzinach pracy w przydomowym garażu realizuje autorskie projekty. Jednym z nich jest widoczny na zdjęciach Golf trzeciej generacji z bardzo mocną jednostką napędową, w którym wprowadził szereg przemyślanych modyfikacji.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Auto pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Gdy przyjechało do Polski, nadwozie było w kolorze wiśniowym, zaś największą jego wadą była mała moc. Silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 115 koni mechanicznych nie odpowiadał Karolowi. Na szczęście wkrótce pojawił się dawca i zaczęła się skomplikowana operacja przekładania poszczególnych elementów.

Golf został rozebrany do gołej blachy, po czym stopniowo uzupełniano brakujące detale. Nałożono świeży lakier z palety amerykańskiego General Motors, poprzedzając tę czynność pracami blacharskimi. Wygładzono zderzaki, w błotnik wstawiono wlot powietrza od Mercedesa Sprintera, zaś klapę pozbawiono wycieraczki i emblematów producenta.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Następnie zaczęto składać karoserię. W Golfie zamontowano nowe gwintowane zawieszenie H & R, wszystkie części gumowe zmieniono na poliuretanowe, a na kielichach zainstalowano rozpórki usztywniające INXX. W nadkolach założono aluminiowe obręcze o średnicy 17 cali RH z oponami w rozmiarze 225/40, po czym wreszcie zajęto się najważniejszą kwestią, czyli swapem 6-cylindrowego motoru. Zanim jednak został osadzony nad przednią osią, zdecydowano się go delikatnie podrasować.

Kolektor ssący wraz z przepustnicą przerzucono z wersji 2,9, a następnie zamontowano sportowy kolektor wydechowy z polerowanej stali kwasoodpornej i stożkowy filtr powietrza K & N. Gdy już udało się zestroić z sobą wszelkie elementy układu generującego moc, przebudowano także układ wydechowy. Wykonano go w całości ze stali nierdzewnej o przekroju 76 mm. Pozostawiono standardowy tłumik końcowy, ale dołożono dwa niepozorne wypolerowane na lustro owalne zwieńczenia.

Kabina Golfa była jedną z najnudniejszych, jakie inżynierowie z Wolfsburga stworzyli w połowie lat 90. Gdybyśmy wzięli pod uwagę ergonomię i funkcjonalność, niewiele można by jej było zarzucić, ale poza tym była szara i nijaka. Karol rozjaśnił wnętrze wykorzystując materiały o weselszych kolorach.

Obraz
© (fot. Mikołaj Urbański)

Głęboko profilowane fotele Recaro wyposażone w szelkowe pasy bezpieczeństwa Schroth jak i deskę rozdzielczą obszył kremową skórą, fabryczną kierownicę zastąpił rajdowym odpowiednikiem BMS o średnicy 28 cm, zamontował też wiele niespotykanych zbyt często detali. Mowa przede wszystkim o gałce zmiany biegów, rygielkach, dywanikach, korbkach czy pokrętłach do ustawiania lusterek firmy JOM z serii Wolfsburg Edition.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ TEGO VW * Czarne materiały wykończeniowe i jasne fotele, kanapa i kokpit centralny pięknie się razem prezentują, kontrastując z nadwoziem, które poddano kuracji odmładzającej. Na maskę założono wysokogatunkowe czarne BRA, przednie lampy ustąpiły miejsca czarnym soczewkowym Angel Eyes z biksenonowymi światłami, klosze kierunkowskazów przełożono z poprzednika, ale pozostawiano oryginalne amerykańskie obrysówki. Ponadto tylne klosze zmieniono na dymione odpowiedniki, a wszelkie możliwe żarówki zastąpiono bardzo modnymi obecnie diodami.

Niewiele osób jest w stanie oprzeć się urokowi tego na pozór zwyczajnego Golfa. Przed zmianami pewnie nikt by na niego nie zwrócił uwagi, ale obecnie trudno go nie docenić. Dbałość, z jaką zostały przeprowadzone, zasługuje na słowa uznania.

Piotr Mokwiński

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę