Volkswagen up!: mieszczuch dla 4 osób

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Stworzony do poruszania się po mieście mały up! jest całkowicie nową konstrukcją. W pierwszej kolejności pojawi się w Europie, potem sukcesywnie w innych krajach na kolejnych kontynentach. Sprzedaż rozpocznie się w grudniu, zależnie od budżetu i potrzeb będzie można wybrać jedną z trzech wersji.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Już od pewnego czasu VW zapowiadał swój nowy mały miejski samochód. Ma to być prawdziwa rewolucja, ale czy na pewno? Model up! ma 3,54 m długości, 1,64 m szerokości, a jego wysokość to 1,48 m. Są to wymiary prawie identyczne jak w starym Lupo, oznacza to, że mimo zapowiedzi up! nie jest szczególnie mały. Różnica polega na ilości miejsca we wnętrzu. Wyjątkowo duży rozstaw osi (2,42 metra) i silnik przesunięty maksymalnie do przodu zapewniają dużo przestrzeni w środku samochodu.

Volkswagen zapewnia, że we wnętrzu komfortowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Również przestrzeń bagażowa jest wyjątkowo duża. Bagażnik o pojemności 251 l to bardzo dobry wynik (prawie dwa razy więcej niż w przypadku starszego Lupo), dodatkowo, gdy złożymy tylną kanapę miejsce na bagaż wzrasta do 951 l. Jednak nie można powiedzieć, że jest to nowy sposób projektowania samochodu. Z tych samych zasad korzystali Brytyjczycy, gdy w latach 50. tworzyli Mini.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

O nowym modelu Volkswagena nie można też powiedzieć, że jest szczególnie mały. Raczej wpisuje się w średnią klasy. Naprawdę małe auta produkowano w czasach wspomnianego Mini i oryginalnego Fiata 500. Dzisiaj natomiast liderem w tej kategorii jest Toyota iQ, która z 4 miejscami jest o poł metra krótsza od up! Dlatego VW zamiast chwalić się niewielkimi wymiarami zewnętrznymi powinien zwrócić uwagę na to, że wnętrze jest wyjątkowo przestronne w porównaniu z innymi autami tej samej wielkości.

W modelu up! zadebiutuje nowa generacja trzycylindrowych silników benzynowych. Mają one moc 60 KM (44 kW) i 75 KM (55 kW). Średnie zużycie paliwa w wersji BlueMotion Technology (m.in. system Start-Stop) wynosi 4,2 l/100 km (60 KM) i 4,3 l/100 km (75 KM). Oba 1-litrowe silniki emitują poniżej 100 g/km CO2. W późniejszym terminie ofertę wzbogaci silnik zasilany gazem o mocy 50 kW/68 KM. Średnie zużycie gazu wynosi 3,2 kg/100 km i odpowiada wartości CO2 na poziomie 86 g/km. W wersji z BlueMotion Technology wersja napędzana gazem będzie emitowała zaledwie 79 g/km CO2. Na 2013 rok zaplanowany jest także up! z napędem elektrycznym.

Jedną z zalet modelu up! będzie wyjątkowe wyposażenie, które mieszczuch odziedziczy po większych modelach. Ważnym, nowym rozwiązaniem technologicznym w dziedzinie bezpieczeństwa jest opcjonalna funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Aktywuje się ona automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h i za pomocą czujnika laserowego rozpoznaje niebezpieczeństwo kolizji. Zależnie od prędkości i sytuacji funkcja hamowania awaryjnego może zminimalizować skutki wypadku, a w niektórych przypadkach pozwoli nawet uniknąć zderzenia. W tym segmencie aut, up! będzie jedynym samochodem oferowanym z funkcją awaryjnego hamowania w ruchu miejskim.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Nowością w Volkswagenie jest system maps + more - Personal Infotainment Device (PID). Dla up! opracowane zostało specjalne rozwiązanie, które pozwoliło na utrzymanie systemu nawigacyjnego, telefonicznego, informacyjnego i muzycznego na możliwie niskim poziomie cenowym. Razem z marką Navigon, powstało opracowane specjalnie dla up!, niedrogie rozwiązanie - maps + more. Inaczej niż wiele podobnych systemów, maps + more łączy się z siecią wewnętrzną samochodu.

Z jednej strony można sterować nawigacją, telefonem, i radiem przy użyciu ekranu dotykowego PID, mocowanego nad konsolą środkową; z drugiej strony na ekranie tym wyświetlane są ważne informacje dotyczące samochodu, na przykład z systemu ParkPilot (odległość od przeszkód). Aplikacje opracowane specjalnie dla up! pozwalają rozszerzyć liczbę funkcji maps + more odpowiednio do potrzeb.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Volkswagen nie podał szczegółów dotyczących ceny modelu up! Znając niemiecką markę i aktualny trend na rynku małych samochodów, mieszczuch ten nie będzie tani. Nie należy też o nim myśleć jako o aucie rewolucyjnym i konkurującym o miano najmniejszego. Zamiast tego wystarczy porównać z konkurencją i jeśli zapowiedzi Volkswagena odnośnie wnętrza się sprawdzą, to będzie bardzo ciekawa oferta. Przestronne i praktyczne miejskie auto będzie się wyróżniać na tle ciasnych konkurentów.

sj

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025