Test opon zimowych ADAC 2016
Jak jednak wybrać najlepsze ogumienie? Produkty można porównać samodzielnie dzięki systemowi nalepek informacyjnych. Nie dowiemy się z nich jednak niczego na temat zachowania danego modelu na śniegu, więc szczególnie w przypadku opon zimowych warto sięgnąć po wyniki testów. Jednym z najważniejszych w Europie jest ten przeprowadzany przez niemiecki automobilklub.
185/65 R 15 T
Zimowe ogumienie bezsprzecznie poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy po śniegu i lodzie. W zdecydowanej większości kraju jeszcze nie czas na wizytę w zakładzie wulkanizacyjnym. Jeżeli jednak twój stary komplet "zimówek" jest już wiekowy, a bieżnik stopniał poniżej trzech milimetrów, lepiej pomyśleć o nowym komplecie. Tuż przed szczytem sezonu można jeszcze znaleźć dobre okazje. Jak jednak wybrać najlepsze ogumienie? Produkty można porównać samodzielnie dzięki systemowi nalepek informacyjnych. Nie dowiemy się z nich jednak niczego na temat zachowania danego modelu na śniegu, więc szczególnie w przypadku opon zimowych warto sięgnąć po wyniki testów. Jednym z najważniejszych w Europie jest ten przeprowadzany przez niemiecki automobilklub.
ADAC ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przyznawane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). Na kolejnych slajdach prezentujemy wyniki testu.
Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 4,6
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 4,6
Śnieg: 2,8
Lód: 2,6
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 2,0
Cena: 170 zł
Kleber Krisalp HP2 - łączna nota: 4,6
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 4,6
Śnieg: 2,3
Lód: 2,7
Hałas: 4,4
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 1,5
Cena: 180 zł
185/65 R 15 T - zadowalające
W tej grupie znalazło się aż 11 spośród 15 testowanych modeli ogumienia.
Nokian WR D4 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,4
Lód: 2,5
Hałas: 3,8
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena: 220 zł
Vredestein Snowtrac 5 - łączna nota: 2,7
Suchy asfalt: 2,3
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,6
Lód: 2,6
Hałas: 3,6
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,5
Cena: 210 zł
Esa-Tecar Super Grip 9 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,1
Lód: 2,8
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,7
Nośność: 2,5
Cena: b.d.
Hankook i*cept RS2 W452 - łączna nota: 2,8
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 2,6
Lód: 2,8
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Cena: 190 zł
Bridgestone Blizzak LM001 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 2,8
Śnieg: 1,9
Lód: 2,9
Hałas: 3,6
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena: 210 zł
Pirelli Cinturato Winter - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 2,1
Śnieg: 2,1
Lód: 2,2
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,0
Cena: 250 zł
Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 1,8
Śnieg: 2,1
Lód: 2,7
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena: 240 zł
Nexen Winguard Snow'G WH2 - łączna nota: 3,1
Suchy asfalt: 1,9
Mokry asfalt: 3,1
Śnieg: 2,7
Lód: 2,6
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena: 180 zł
Uniroyal MS plus 77 - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 3,3
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 1,7
Lód: 2,9
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 2,5
Cena: 180 zł
Barum Polaris 3 - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,4
Śnieg: 2,1
Lód: 2,8
Hałas: 3,6
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 1,5
Cena: 180 zł
Viking SnowTech II - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,8
Mokry asfalt: 3,5
Śnieg: 1,7
Lód: 2,7
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,5
Cena: 170 zł
185/65 R 15 T - dobre
Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 2,2
Śnieg: 1,8
Lód: 2,5
Hałas: 2,9
Zużycie paliwa: 1,5
Nośność: 2,0
Cena: 230 zł
Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,3
Suchy asfalt: 2,0
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 2,4
Lód: 2,4
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,5
Nośność: 1,0
Cena: 220 zł
225/45R17 H - wystarczające
W stawce opon o większym rozmiarze eksperci ADAC przetestowali 13 modeli ogumienia. Dwa z nich otrzymały szkolną "dwóję".
Matador MP92 Sibir Snow - łączna nota: 3,7
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 3,7
Śnieg: 2,2
Lód: 2,5
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,0
Cena: 320 zł
BF Goodrich G-Force Winter - łączna nota: 3,9
Suchy asfalt: 2,6
Mokry asfalt: 3,9
Śnieg: 2,2
Lód: 2,2
Hałas: 3,6
Zużycie paliwa: 1,8
Nośność: 1,5
Cena: 470.
225/45R17 H - zadowalające
Na szkolną trójkę zasłużyło aż 10 modeli opon.
Pirelli Winter Sottozero 3 - łączna nota: 2,9
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 2,7
Lód: 2,6
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,5
Cena: 420 zł
Firestone Winterhawk 3 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,9
Mokry asfalt: 3,0
Śnieg: 2,4
Lód: 2,0
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 2,2
Nośność: 2,0
Cena: 400 zł
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 3,0
Mokry asfalt: 2,7
Śnieg: 1,7
Lód: 2,0
Hałas: 3,2
Zużycie paliwa: 1,5
Nośność: 2,0
Cena: 400 zł
Hankook i*cept evo2 W320 - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,2
Mokry asfalt: 3,0
Śnieg: 2,5
Lód: 2,4
Hałas: 3,5
Zużycie paliwa: 2,3
Nośność: 2,5
Cena: 400 zł
Nokian WR D4 XL - łączna nota: 3,0
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,6
Śnieg: 2,2
Lód: 2,1
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 2,0
Nośność: 3,0
Cena: 420 zł
Uniroyal MS plus 77 - łączna nota: 3,2
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 2,3
Śnieg: 2,5
Lód: 2,6
Hałas: 3,1
Zużycie paliwa: 1,9
Nośność: 2,5
Cena: 400 zł
Bridgestone Blizzak LM001 - łączna nota: 3,3
Suchy asfalt: 2,1
Mokry asfalt: 2,5
Śnieg: 3,3
Lód: 2,4
Hałas: 3,7
Zużycie paliwa: 2,1
Nośność: 2,0
Cena: 450 zł
Viking SnowTech II - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 3,2
Mokry asfalt: 3,4
Śnieg: 2,4
Lód: 2,7
Hałas: 4,1
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 2,0
Cena: 290 zł
Vredestein Wintrac Extreme S - łączna nota: 3,4
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 3,4
Lód: 2,5
Hałas: 3,0
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 3,0
Cena: 400 zł
Yokohama W.drive V905 - łączna nota: 3,5
Suchy asfalt: 2,5
Mokry asfalt: 3,3
Śnieg: 2,1
Lód: 2,9
Hałas: 4,0
Zużycie paliwa: 2,4
Nośność: 3,5
Cena: 390 zł
225/45R17 H - dobre
Tylko jeden model opon zasłużył w tym rozmiarze na szkolną czwórkę. Jednocześnie okazał się on najlepszy w teście.
Dunlop Winter Sport 5 - łączna nota: 2,2
Suchy asfalt: 2,4
Mokry asfalt: 2,4
Śnieg: 1,9
Lód: 2,2
Hałas: 2,8
Zużycie paliwa: 1,6
Nośność: 2,0
Cena: 480 zł
Źródło: ADAC
Tomasz Budzik, Wirtualna Polska