Test opon całorocznych ADAC 2016

Jesień to czas sezonowej wymiany opon, który dla niektórych wiąże się z potrzebą zakupu nowego kompletu. Wielu kierowców w takim momencie rozważa wybór ogumienia całorocznego

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/Philipp Schilli

/ 8205/55R16

Obraz
© Fotolia/Philipp Schilli

Jesień to czas sezonowej wymiany opon, który dla niektórych wiąże się z potrzebą zakupu nowego kompletu. Wielu kierowców w takim momencie rozważa wybór ogumienia całorocznego. W końcu z jednej strony poprawia on bezpieczeństwo zimą, a z drugiej likwiduje problem (i koszt) wymiany. Jednak czy faktycznie warto zdecydować na uniwersalne opony?

Ogumienie całoroczne posiada bieżnik przystosowany do jazdy po śniegu i odprowadzania błota pośniegowego, a zarazem mieszanka, z jakiej wykonana jest guma, nie ściera się nadmiernie przy wyższych temperaturach. Testy pokazują jednak, że w praktyce takie opony są gorsze zarówno latem, jak i zimą. Dlatego polecane są przede wszystkim osobom, które mało jeżdżą.

Jakie opony całoroczne wybrać, jeśli już się zdecydujemy na taką opcję? Odpowiedzi na to pytanie udzielają wyniki testów siedmiu modeli w rozmiarze 205/55R16 wykonane przez niemiecki automobilklub ADAC.

Organizacja ta ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przyznawane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka). Na kolejnych slajdach prezentujemy wyniki testu.

/ 8Hankook Kinergy 4S H740 - niewystarczająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 5,0 Suchy asfalt: 4,0 Mokry asfalt: 5,0 Śnieg: 2,7 Lód: 2,6 Hałas: 3,2 Zużycie paliwa: 1,8 Trwałość: 2,5

/ 8Bridgestone A001 H740 - niewystarczająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 4,9 Suchy asfalt: 4,2 Mokry asfalt: 2,8 Śnieg: 4,9 Lód: 2,9 Hałas: 3,3 Zużycie paliwa: 2,8 Trwałość: 2,5

/ 8Pirelli Cinturato All Season - wystarczająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 3,9 Suchy asfalt: 3,8 Mokry asfalt: 3,1 Śnieg: 3,9 Lód: 2,3 Hałas: 3,1 Zużycie paliwa: 2,0 Trwałość: 2,0

/ 8Goodyear Vector 4 Season Gen 2 - wystarczająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 3,9 Suchy asfalt: 3,9 Mokry asfalt: 2,5 Śnieg: 2,1 Lód: 2,3 Hałas: 3,7 Zużycie paliwa: 2,1 Trwałość: 2,0

/ 8Nokian Weatherproof - wystarczająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 3,8 Suchy asfalt: 3,8 Mokry asfalt: 2,9 Śnieg: 1,8 Lód: 2,9 Hałas: 2,8 Zużycie paliwa: 2,2 Trwałość: 2,5

/ 8Vredestein Quadrac 5 - zadowalająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 3,4 Suchy asfalt: 3,4 Mokry asfalt: 3,4 Śnieg: 2,8 Lód: 2,4 Hałas: 2,9 Zużycie paliwa: 1,8 Trwałość: 2,0

/ 8Michelin CrossClimate - zadowalająca

Obraz
© zdjęcie producenta

Łączna nota: 3,4 Suchy asfalt: 2,2 Mokry asfalt: 2,5 Śnieg: 3,4 Lód: 2,3 Hałas: 2,7 Zużycie paliwa: 1,6 Trwałość: 1,5

Z przeprowadzonego przez ADAC testu wynika, że całoroczne opony Michelina na śniegu są równie dobre jak przeciętne opony zimowe, a latem nie ustępują średnim oponom sezonowym. Osoby, które jeżdżą mało i spokojnie, mają więc poważną alternatywę dla dwóch kompletów.

Szymon Jasina, Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3