Trwa ładowanie...

TEST: Mercedes-Benz C - Nowe rozdanie

TEST: Mercedes-Benz C - Nowe rozdanieŹródło: Marek Wieliński
d2923qa
d2923qa

Dla wielu to wzór samochodu klasy średniej. Zwłaszcza pierwsza generacja, która nadal cieszy się pozytywną opinią użytkowników. Od marca 2007 roku sprzedano ponad milion sztuk tego modelu, ale lata lecą i nadszedł czas na odświeżenie <a href="https://moto.wp.pl/mercedes-klasa-c-6062006187123841c">Mercedesa Klasy C</a>. Zamontowano w nim w sumie ponad 2000 nowych części. Choć przeszedł gruntowny facelifting, na pierwszy rzut oka niewiele różni się od swojego poprzednika. Zmiany najbardziej widać we wnętrzu. Czy kuracja odmładzająca wyszła C-Klasie na dobre?

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Jeśli chodzi o wygląd, Mercedes należy do tradycjonalistów i niechętnie zmienia stylistykę swoich samochodów. Dlatego w najnowszej C-Klasie odnajdziemy wspólne punkty nawet z modelem pierwszej generacji. Nowości trzeba szukać przede wszystkim pod karoserią. Jedną z nich jest możliwość łączenia się z internetem.

Przeprojektowano przód i tył auta. Nowe są zderzaki, reflektory i aluminiowa maska oraz tylne lampy w technologii LED. W zestawie wskaźników, jako opcja pojawił się wyświetlacz wysokiej rozdzielczości.

Deska rozdzielcza zyskała bardziej atrakcyjny wygląd. Martwi jednak nie aż tak wysoka, jak można by oczekiwać w klasie premium, jakość materiałów zastosowanych do jej wykończenia. Mercedes chwali się w informacji prasowej, że pomimo światowego kryzysu udało się zbudować samochód bezkompromisowy pod względem jakości. Patrząc na wnętrze można z tym polemizować. Owszem, jest ono estetycznie i dość solidnie wykonane, ale przed laty Mercedes przyzwyczaił nas do wyższego poziomu wykończenia swoich kokpitów.

<a href="http://moto.wp.pl/mercedes-c-klasa-fl-2011-6062067019149953g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA Z PIERWSZYCH JAZD MERCEDESEM C PO FACE LIFTINGU</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

We wnętrzu głównym obszarem prac projektowych był właśnie restyling deski rozdzielczej. Nowa jest tablica zegarów oraz środkowy panel i kierownica. Są drewniane panele wykończeniowe z brązowego jesionu lub ciemnego drewna orzechowego, a także wstawki z aluminium. Nowe fotele wyposażono w wentylację i ogrzewanie oraz rozbudowaną regulację ustawień oparcia i poduszki siedzenia. Z przodu miejsca "w sam raz". To znaczy, że gdyby Mercedes C był tylko odrobinę mniejszy, już byłoby ciasno. Żadnych powodów do narzekań nie będą mieć za to pasażerowie tylnej kanapy. Dla nich przewidziano sporo miejsca na nogi, a dzięki prosto poprowadzonej linii dachu, również nad głowami. Ilość miejsca na bagaż? Zadowalająca. W wersji czterodrzwiowej 475 litrów. Kombi
pomieści od 485 do 1500 litrów.

d2923qa

Pod maską znalazły się nowe silniki, które mogą współpracować z automatycznymi skrzyniami 7G-TRONIC PLUS. Inżynierowie deklarują, że zużycie paliwa w niektórych jednostkach zostało obniżone nawet o 31 proc. Aby łatwiej było zrealizować to zadanie, samochód doposażono w system start/stop o błyskawicznym działaniu. Ponowne włączanie silnika odbywa się znacznie szybciej, niż w innych tego typu mechanizmach. Ze względu na ekologiczne i ekonomiczne parametry, wszystkie montowane w odświeżonej klasie C silniki noszą teraz oznaczenie BlueEFFICIENCY.

Do wyboru są cztery jednostki benzynowe. Wszystkie wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Trzy z nich to różne wersje mocy tego samego silnika. Rzędowej "czwórki" o pojemności zaledwie 1.8 litra, który jest dowodem na to, że moda na downsizing na dobre zapanowała również w klasie premium. W wersji C 180 rozwija moc 156 KM (przy 5000 obr./min.) i maksymalny moment 250 Nm (przy 1500 obr./min.), zapewniając prędkość maksymalną 225 km/h i przyspieszenie do setki trwające 9 s. Wersja C 200 to 184 KM i 270 Nm. W modelu C 250 z pojemności 1796 ccm udało się wycisnąć 204 KM i 310 Nm. Prędkość maksymalna to 240 km/h. Przyspieszenie: 7,2 s.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W gamie pojawił się też wzmocniony silnik V6. Wyposażony w tą jednostkę Mercedes C 350 rozwija moc 306 KM (przy 6500 obr./min.) i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 3500 obr./min.). Dla porównania: poprzedni C350 miał moc 272 KM i 350 Nm. Prędkość
maksymalna to 250 km/h, a sprint do setki trwa 6 sekund. Ta jednostka może współpracować z napędem na wszystkie koła 4MATIC. Zużycie paliwa producent szacuje na 6,8 litra. To właśnie o 31 procent lepiej, niż w poprzedniej wersji. W rzeczywistych warunkach drogowych nie należy się jednak spodziewać aż tak dobrego wyniku.

d2923qa

Najbardziej ekonomiczne są oczywiście silniki diesla. Wersja 220 CDI z sześciobiegową skrzynią manualną ma spalać według producenta tylko 4,4 l ON na 100 km. W przypadku diesli tą samą pojemność - 2143 ccm - mamy w aż czterech wersjach mocy: C 180 - 120 KM i 300 Nm (przy 1400 obr./min.), C 200 - 136 KM i 360 Nm, C 220 - 170 KM i 400 Nm oraz C 250 - 204 KM (przy 4200 obr./min.) i 500 Nm (przy 1600 obr./min.). W przypadku najsłabszej jednostki przyspieszenie do setki trwa 10,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Najmocniejsza wersja tego silnika gwarantuje odpowiednio 7,1 s. i 240 km/h.

<a href="http://moto.wp.pl/mercedes-c-klasa-fl-2011-6062067019149953g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA Z PIERWSZYCH JAZD MERCEDESEM C PO FACE LIFTINGU</a>

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Na tym nie koniec. Najsilniejszą jednostką wysokoprężną jest 3-litrowy silnik V6 CDI o mocy 231 KM (przy 3800 obr./min.) i momencie 540 Nm (przy 1600 obr./min.). Zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h i przyspieszenie do setki w 6,4 sekundy. Co ciekawe, przy łagodnym traktowaniu jest w stanie spalić około 8 l/100 km (producent obiecuje średnio 7,2 l/100 km), a przekroczenie wartości 10 l/100 km jest naprawdę sporym wyzwaniem. Dwa najmocniejsze diesle od czerwca będą dostępne także w wersjach z napędem na wszystkie koła 4MATIC.

d2923qa

Dobra dynamika jednostki diesla w połączeniu z systemem Agility Control świetnie sprawdzają się na krętych drogach. Pod tą nazwą kryje się niezależnie zawieszenie kół tylnej osi typu multi-link, które jest standardowym wyposażeniem zarówno w limuzynie, jak i w kombi. Wyposażono je w amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. Podczas jazdy na wprost, ich charakterystyka zmienia się tak, by zapewnić możliwie najbardziej komfortową jazdę. Usztywniają się podczas pokonywania zakrętów i przy gwałtowanych manewrach. Uzupełnieniem zestawu jest oferowany za dopłatą układ kierowniczy o przełożeniu zmieniającym się w zależności od prędkości jazdy.

Za dopłatą dostępne są jeszcze dwa inne warianty zawieszenia: sportowe z krótszymi sprężynami, "twardymi" amortyzatorami i sztywniejszymi drążkami skrętnymi oraz sterowane elektronicznie zawieszenie Dynamic, oferujące programy Comfort i Sport. System przez cały czas monitoruje stan nawierzchni, na bieżąco dostosowując charakterystykę tłumienia dla każdego z kół z osobna.

Zobacz jak jeździ nowy Mercedes C-Klasa

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Nowoczesne rozwiązania z samochodów wyższej klasy, trafiają teraz do mniejszych aut. Dlatego nowy Mercedes C jest przesycony elektroniką. Na jego pokładzie działa dziesięć nowych systemów wspomagania jazdy, wykrywających zmęczenie kierowcy i kontrolujących odległość od poprzedzającego pojazdu. Są oczywiście działające w oparciu o radary, kamery i czujniki, systemy zapobiegające niekontrolowanej zmianie pasa ruchu i ostrzegające przed znajdującymi się w martwym polu pojazdami.

d2923qa

Za bezpieczeństwo podróżujących odpowiada też siedem poduszek powietrznych, napinacze pasów oraz ograniczniki siły ich napięcia, a także zagłówki z systemem NECK-PRO, dodatkowo chroniącym kręgi szyjne przed urazem. Jako opcja oferowany jest system inteligentnych, bi-ksenonowych reflektorów, wyrównujących pozycję świateł i podążających za ruchami kierownicy w zakrętach.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA Z PIERWSZYCH JAZD MERCEDESEM C PO FACE LIFTINGU * Dzięki stałemu połączeniu samochodu z internetem kierowca może otrzymywać informacje o pogodzie, a także zaprogramować trasę podróży na swoim laptopie, by potem dane dotyczące drogi wgrać wprost do pokładowego komputera. Nawigację zaopatrzono w możliwość trójwymiarowej prezentacji budynków. Jak w każdym nowoczesnym aucie, funkcjami Mercedesa C można sterować z pomocą komend głosowych. Ponieważ terytorium Chin stało się jednym z najważniejszych na świecie rynków dla aut z gwiazdą na masce, najnowsza generacja C-Klasy może słuchać komend wypowiadanych po Mandaryńsku.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

Samochód dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia: podstawowej, Elegance i Avantgarde. Dostępne wersje nadwozia to limuzyna i kombi. Wkrótce w sprzedaży pojawi się także coupe.

d2923qa

Mercedes Klasy C jest najlepiej sprzedającym się modelem całej serii. Od wprowadzenia na rynek w 1982 roku, jako model 190, Mercedes sprzedał tym segmencie w sumie ponad 8,5 mln pojazdów. Nie dziwi zatem, że pokłada w swoim bestsellerze duże nadzieje. Jak przyjmie go rynek? Przekonamy się już niedługo, bo nowa C-klasa właśnie wchodzi do sprzedaży w naszym kraju. Za model podstawowy C 180 z benzynowym silnikiem 1.8 o mocy 156 KM trzeba zapłacić 126 700 zł. Cennik zamyka wersja kombi C 350 Avantgarde z benzynowym V6 o mocy 306 KM i automatyczną 7-biegową skrzynią G-TRONIC PLUS za 228 600 zł.

WP: Marek Wieliński

mw/mw

d2923qa

"Test samochodu: Mercedes-Benz C-Klasa FL 2011" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "benzyna/diesel, R4 turbo, V6"
Pojemność silnika cm3 "od 1796 do 3498"
Moc KM / przy obr./min "od 120 / 2800 do 306 / 6500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "od 250 / 1600 do 540 / 1600"
Skrzynia biegów "6-biegowa manualna, 7-biegowa automatyczna 7G-TRONIC PLUS"
Prędkość maksymalna km/h "od 208 do 250"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "od 6,0 do 10,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "b.d./b.d./4,4 -7,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d./b.d./7,2 - 10,1"
Pojemność bagażnika min./max. / l "475 (limuzyna), 485 / 1500 (kombi) "
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4591/1770/1447 (limuzyna) / 4606/1770/1459 (kombi)"
Cena wersji podstawowej w zł "126 700"
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy null
Minusy null
d2923qa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2923qa
Więcej tematów