Sprawca stłuczki bez OC: kto zapłaci za straty?

Obraz
Źródło zdjęć: © Policja.pl

| [

Obraz

]( http://kancelarie.krakow.pl ) |
| --- | Zgodnie z art. 4 punkt 1 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Istota ubezpieczenia OC posiadacza i kierującego pojazdem mechanicznym polega na tym, że w razie wyrządzenia samochodem szkody innym osobom, odszkodowanie na rzecz ofiary kolizji wypłaca za nich zakład ubezpieczeń. Kto jednak wypłaci odszkodowanie przy braku wykupionego OC?

W myśl przepisów powyższej ustawy instytucją zobowiązaną do wypłacenia odszkodowania za szkody poniesione w wyniku wypadku spowodowanego przez sprawcę, który nie miał wykupionego OC jest Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Zaznaczyć należy, iż z roszczeniem do UFG o wyrównanie szkód osobowych, jak i szkód na mieniu, poszkodowany może wystąpić skutecznie jedynie wtedy, gdy zostanie wykazane, że szkoda została wyrządzona ruchem pojazdu mechanicznego, którego posiadacz był obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC, a jednocześnie posiadacz (kierujący) odpowiada za tę szkodę cywilnie.

Wyznacznikiem odpowiedzialności UFG jest precyzyjne określenie zakresu podmiotowego sprawcy szkody, który w myśl ustawy „nie posiadał ubezpieczenia obowiązkowego”. Kluczowe rozstrzygnięcie w tej kwestii zawarte zostało w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 6 września 1994 r. III CZP 104/94. Zgodnie z nią w razie szkody spowodowanej przez sprawcę, który wszedł w posiadanie pojazdu bez zgody i wiedzy jego właściciela (pojazd został skradziony) odpowiedzialność UFG jest wyłączona. W takim wypadku poszkodowanemu zostaje dochodzenie odszkodowania od sprawcy wypadku na zasadach ogólnych wyrażonych w Kodeksie cywilnym.

Obraz
© (fot. Policja)

Ponadto, zgodnie z inną uchwałą SN (z dnia 20 września 1996 r., III CZP 103/96) prawomocne zasądzenie zadośćuczynienia od nieubezpieczonego sprawcy wypadku komunikacyjnego nie wyłącza możliwości dochodzenia zadośćuczynienia w wyższej kwocie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w późniejszym terminie z zachowaniem.

Znowelizowana ustawa zawiera również zaimplementowaną dyrektywą unijną 2005/14/WE regulację dotyczącą pojazdów pozbawionych tablic rejestracyjnych oraz tych, których tablice rejestracyjne nie są im przydzielone administracyjnie (taka sytuacja ma miejsce np. w wypadku nielegalnie założonych tablic). Zgodnie z nią w razie spowodowania wypadku pojazd taki należy traktować jak pojazd zarejestrowany w kraju, gdzie zdarzył się wypadek. Jeśli posiadacz takiego pojazdu nie zawarł umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, szkody wynikłe z ruchu pojazdu powinny być objęte odpowiedzialnością Funduszu Gwarancyjnego.

Inne porady Kancelarii Prawnej Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl: Blokada założona na koło. Co można z nią zrobić?

Obraz
© (fot. sxc.hu)

Kiedy wezwać policję?

W sytuacji stłuczki spowodowanej przez osobę nieposiadającą wykupionego obowiązkowego ubezpieczenia OC zalecanym pierwszym krokiem jest wezwanie policji. Zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy Prawo u ruchu drogowym jest to obowiązkowe jedynie w razie wypadku, w którym są zabici lub ranni. Uczestnicy zdarzenia nie muszą być ciężko poszkodowani - wystarczy, że uzasadniona jest interwencja pogotowia. W pozostałych przypadkach wezwanie policji jest dobrowolne. Należy mieć jednak na uwadze, że brak ubezpieczenia OC sprawcy stłuczki z całą pewnością może rodzić wątpliwość co do możliwości uzyskania od niego odszkodowania. Funkcjonariusze policji wezwani na miejsce zdarzenia mają obowiązek sporządzić dokumentację zawierającą dane uczestników zdarzenia. Zostanie w niej odnotowany brak polisy OC sprawcy oraz zostanie sporządzona notatka do UFG. Poszkodowany powinien niezwłocznie udać się z nią do dowolnego zakładu ubezpieczeń oferującego ubezpieczenia komunikacyjne wraz z innymi dokumentami potwierdzającymi szkodę.

Po otrzymaniu zgłoszenia roszczenia, zakład przeprowadza następnie postępowanie w zakresie ustalenia zasadności i wysokości dochodzonych roszczeń i niezwłocznie przesyła zebraną dokumentację do UFG, powiadamiając o tym osobę zgłaszającą roszczenie. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny co do zasady ma obowiązek w ciągu 30 dni od otrzymania dokumentacji potwierdzającej szkodę wypłacić odszkodowanie; odpowiedzialność za zwłokę w spełnieniu świadczenia ponoszą odpowiednio Fundusz i zakład ubezpieczeń, każdy w swoim zakresie.

W przypadku szkody w mieniu, gdy poszkodowany może zaspokoić roszczenie na podstawie umowy ubezpieczenia dobrowolnego (np. z ubezpieczenia AC), Fundusz wyrównuje szkodę w części, w której nie może być zaspokojona, wraz z uwzględnieniem utraconych zniżek składki oraz samego prawa do zniżek. W praktyce Fundusz uwzględnia fakt zwiększenia kwoty składki lub jej opłacenia w celu przywrócenia sumy ubezpieczenia sprzed wypadku, a także koszty niewchodzące w zakres ubezpieczenia, jak np. koszt odholowania pojazdu. Zasada ta nie odnosi się do szkód osobowych, które Fundusz pokrywa w całości.

Inne porady Kancelarii Prawnej Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl: Blokada założona na koło. Co można z nią zrobić?

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯