Sport ponad użyteczność

Obraz

Mazda CX-7 ze wszystkich sił stara się zerwać ze stereotypem prostego i nudnego japońskiego auta. Z zewnątrz samochód wygląda wręcz malowniczo, jednak w środku nie brak mu kilku niedociągnięć. Sprawdziliśmy jak sprawuje się model w najbogatszej wersji Sport.

* ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SAMOCHODU * Kariera Mazdy CX-7 rozpoczęła się jeszcze w 2006 roku, kiedy samochód pokazano na nowojorskich targach samochodowych. Konstrukcja auta łączy w sobie sprawdzone przez producenta rozwiązania technologiczne. Przednie zawieszenie pochodzi z minivana MPV, tylne z modelu 5. Płytę podłogową, CX-7, dzieli zaś z szóstką. Dzięki takiej kombinacji japońskim konstruktorom udało się zbudować samochód, który ciekawie wygląda, jednak nie brak mu kilku mankamentów. Wnętrze SUVa urządzono z charakterystyczną dla japońskiego producenta praktycznością. Niewielka skórzana kierownica, przeniesiona wprost z modelu MX-5 doskonale układa się w dłoniach. Na jej ramionach zamontowano podstawowe przyciski do sterowania systemem audio firmy BOSE. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i poprawnie dawkowanemu wspomaganiu auto prowadzi się precyzyjnie. Niestety długa maska i wystający tylny zderzak nie ułatwiają
manewrowania po ciasnych ulicach miast. Kłopotem jest również zaparkowanie samochodu. Na szczęście Japończycy pomyśleli o tym by zamontować potężne lusterka zewnętrzne. Życia nie ułatwia również brak czujników cofania. Szkoda również, że nawet w najbogatszej wersji nie ma również nawigacji.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

O wygodę siedzących z przodu dbają skórzane fotele, które poprawnie trzymają w zakrętach. Szeroka i wysoka konsola środkowa daje poczucie bezpieczeństwa. Umieszczony, na niej drążek zmiany biegów doskonale układa się w dłoni, pozwala szybko i precyzyjnie włączać każde przełożenie. Niestety jego aluminiowa głownia, łatwo się rysuje i po 20 tys. km jest dosłownie. Minusem są również przyciski do włączania ogrzewania przednich foteli. Zupełnie nie pasują do projektu konsoli.

* ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ SAMOCHODU * Jedyny dostępny motor, to jednostka MZR 2.3 l DISI Turbo. Pod tymi skomplikowanymi skrótami kryje się 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem, dysponujący mocą aż 260 KM. Rozpędza on prawie dwutonowe auto do setki w zaledwie 8 sek. Niestety jednostka napędowa jest również przekleństwem samochodu. Powodem są ilości paliwa jakie pochłania. Producent podaje, że średnie spalanie to około 10 l/100 km. Kłopot jednak w tym, że jest to wartość teoretyczna. Podczas testu komputer z uporem maniak pokazywał wartość 15 l.

Obraz
© (fot. Jakub Wielicki)

Mazda CX-7 nie jest samochodem dla każdego. Nie chodzi tutaj jedynie o cenę 140 tys. zł, którą za nią trzeba zapłacić. Powodem jest przede wszystkim projekt nadwozia. Potężne błotniki, charakterystyczna maska, potężne lampy reflektorów, przypominają bardziej samochód sportowy niż spokojnego i statecznego SUVa. I to właśnie do auta sportowego CX-7 jest najbliżej.

Jakub Wielicki

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy