Skoda Fabia: przepis na bestseller

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Skoda zaprezentowała trzecią generację Fabii w dwóch wersjach nadwoziowych – hatchback i kombi. Czeska przedstawicielka segmentu B po raz kolejny podnosi poprzeczkę i idealnie realizuje filozofię marki. Klasyczna stylistyka kryje praktyczne i przestronne wnętrze.

Pod względem wyglądu nowa Fabia kontynuuje styl znany z modelu Rapid, a także z nowej Octavii. Charakterystyczna osłona chłodnicy, wyraźnie zarysowana bryła nadwozia i skierowane ku górze zakończenie tylnych drzwi. Przede wszystkim, podobnie jak od lat, stylistyka nowej Fabii jest ponadczasowa. To właśnie jedna z cech, która pomogła poprzedniej generacji tak długo utrzymać się na szczytach rankingów sprzedaży. Również w tym przypadku klasyczny wygląd oznacza, że nikt nie nazwie Skody brzydką.

Stylistyka to jedna z cech charakterystycznych czeskiej marki, jest jednak druga – dużo ważniejsza. Chodzi oczywiście o stronę praktyczną. Octavia już dawno przestała być typowym kompaktem. Podobnie jest z Fabią, w przypadku której udało się zwiększyść ilość miejsca w środku, a zarazem nieco skrócić nadwozie odmiany hatchback, dzięki czemu będzie bardziej praktyczna w mieście. Nowa odsłona czeskiej przedstawicielki segmentu B jest o 8 mm krótsza, 90 mm szersza i o 31 mm niższa. Odmiana kombi natomiast została wydłużona o 10 mm. Dzięki tym zabiegom we wnętrzu jest więcej miejsca dla pasażerów, a obie odmiany mają największe bagażniki w klasie – 330 l (1150 po złożeniu kanapy) w hatchbacku to wynik, jakim jeszcze niedawno legitymowali się przedstawiciele segmentu C. Kombi natomiast oferuje imponujące 530 litrów (1395 przy złożonym tylnym oparciu).

Inżynierowie Skody zadbali też o jedną z najważniejszych rzeczy – nowa Fabia jest w porównaniu ze swoją poprzedniczką nawet o 65 kg lżejsza - w zależności od konfiguracji, a podstawowy model waży 980 kg. Niższa masa wpływa na mniejsze spalanie, lepsze prowadzenie i możliwość wykorzystania słabszych silników bez uszczerbku na osiągach. Skoro już o ekonomii mowa, to warto wspomnieć o poprawionej aerodynamice, która również pozwoliła na zmniejszenie zużycia paliwa.

W ofercie są – wraz z wersją GreenLine – cztery (w wersji kombi trzy) silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie jednostki są seryjnie wyposażone w system Start-Stop i moduł odzyskiwania energii podczas hamowania. Podstawowe jednostki benzynowe to znane z Citigo trzycylindrowce o pojemności 1,0 l – o mocy 60 i 75 KM. Zużywające średnio odpowiednio 4,7 i 4,8 l/100 km. Mocniejszą alternatywą są turbodoładowane silniki 1,2 l oferujące 90 i 110 KM, przy czym ten drugi dostępny jest z automatyczną skrzynią DSG. Oferta wysokoprężnych motorów to trzy jednostki TDI 1,4 l o mocy 75, 90 i 105 KM. Najsłabsza z nich napędza najoszczędniejszą odmianę GreenLine, która zużywa średnio 3,1 l/100 km.

Obraz
© (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Inżynierowie Skody pracowali nad tym, aby nowa Fabia była nie tylko bardziej praktyczna, ale też lepiej się prowadziła. Oznacza to, że o 5 mm zwiększono rozstaw osi, a rozstaw kół o całe 30 mm. Nowe zawieszenie czeskiej przedstawicielki segmentu B jest bardziej komfortowe, ale też oferuje lepszą stabilność podczas jazdy.

We wnętrzu klient może wybrać jeden z trzech systemów multimedialnych – od radia z możliwością odtwarzania muzyki z urządzeń i nośników zewnętrznych, po system z kolorowym ekranem o przekątnej 6,5 cala i rozdzielczości 800x480 pikseli. Najważniejszą innowacją tego urządzenia jest funkcja MirrorLink, która pozwala na samochodowym wyświetlaczu zobaczyć to samo, co na połączonym smartfonie. W ten sposób zarządzanie muzyką i aplikacjami staje się dużo wygodniejsze. W chwili rozpoczęcia sprzedaży Fabii do dyspozycji są następujące aplikacje mobilne MirrorLink: Sygic (nawigacja), Weather Pro! (prognoza pogody), AUPEO! (osobiste radio), Audioteka (album z nagraniami) i Parkopedia (informacje o parkingach).

Kolejna nową funkcją jest SmartGate, która pozwala na pokazanie danych samochodu w aplikacji na telefonie. Dzięki temu możemy uzyskać telemetrię pokazującą nasz styl jazdy i pozwalającą na jego analizę, która może np. pomóc w nauce oszczędnego prowadzenia.

Nowa Skoda Fabia w wersji hatchback do sprzedaży trafi już w listopadzie 2014 roku, natomiast kombi będzie można kupić na początku 2015 roku.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

sj/tb/tb

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀