Range Rover Evoque - Najmniejszy w historii

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W 2009 roku Land Rover zaprezentował koncepcyjny model LRX. Jego oficjalna premiera miała miejsce 30 września 2010 roku na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu. Teraz wchodzi do produkcji jako Range Rover Evoque. Będzie to najmniejszy, najlżejszy i jednocześnie najbardziej ekologiczny samochód marki.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Zupełnie nowy Range Rover Evoque stanowi urzeczywistnienie samochodu koncepcyjnego, zaprezentowanego jako LRX. To kompaktowy SUV klasy Premium, którego producent określa jako "cross-coupe". Range Rover Evoque dostępny jest w dwóch wersjach: jako model coupe oraz samochód 5-drzwiowy o nieco innej linii dachu, zapewniającej bardziej praktyczny charakter.

Sylwetka 5-drzwiowego Range Rovera Evoque znacząco bazowała na sylwetce modelu coupe. Obydwie wersje mają identyczną długość i szerokość. Aby zapewnić jeszcze więcej przestrzeni wewnątrz pojazdu, dokonano niewielkiej modyfikacji kąta dachu, a 5-drzwiowy Evoque jest o 30 mm wyższy, niż wersja coupe. Oferując tyle miejsca w przestrzeni bagażowej co kompaktowe kombi, ma szansę sprawdzić się jako samochód rodzinny. Większa jest też powierzchnia szyb.

Zobacz jak jeździ nowy Range Rover Evoque

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO RANGE ROVERA EVOQUE * Evoque to najmniejszy Range Rover w historii. Mierzący 4.355 mm model coupe jest aż o 425 mm krótszy od Range Rovera Sport, a oba modele mają wymiary zbliżone do typowego średniego kombi. Dzięki opadającej linii dachu model coupe jest również o 180 mm niższy od Range Rovera Sport, wersja 5-drzwiowa jest od niego niższa o 150 mm.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Jednym z podstawowych celów prac rozwojowych nad małym Range Roverem była redukcja ciężaru auta. Dlatego inżynierowie zastosowali lekkie materiały, dzięki którym Evoque o minimalnej masie 1.670 kg jest również najlżejszym Range Roverem w historii.

Wnętrze Evoque jest uporządkowane, proste i przejrzyste. Podobnie jak w większych Range Roverach znajdziemy tu połączenie potężnych poziomych elementów zestawu wskaźników z mocnymi liniami pionowymi konsoli środkowej. Projektanci Range Rovera Evoque czerpali także inspirację z form stylistycznych wnętrza samochodu koncepcyjnego LRX: wysoki kąt nachylenia konsoli środkowej oraz linie zestawu wskaźników. Zachowano też otwarty schowek pod opadającą konsolą.

Do wykończenia górnej części zestawu wskaźników użyto wysokiej jakości, wyprawianej ręcznie skóry Windsor z ręcznym wykończeniem i podwójnymi szwami. Do wykończenia każdego egzemplarza Range Rovera Evoque konieczne jest użycie w sumie ponad 10 metrów kwadratowych skóry.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Pośrodku deski rozdzielczej znajduje się ośmiocalowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości. Stanowi podstawowy element sterujący i wyświetlający parametry systemu audio, wideo, nawigacji i telefonu. Grafika na ekranie daje wrażenie trójwymiarowości przycisków. W wersji z technologią Dual View pozwala na wyświetlanie różnych obrazów dla pasażera i kierowcy, dzięki czemu na tym samym ekranie pasażer może np. oglądać film, a kierowca śledzić nawigację.

Range Rover Evoque jest dostępny z dwoma hi-endowymi systemami audio firmy Meridian. Potężny 380-watowy zestaw z 11 głośnikami jest oferowany w standardzie, natomiast topowy 825-watowy system 17-głośnikowy z pełnym dźwiękiem surround to opcja. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą korzystać z pełnego pakietu multimedialnego z 8-calowymi ekranami wideo w przednich zagłówkach, pilotem z ekranem dotykowym i bezprzewodowymi słuchawkami na podczerwień.

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO RANGE ROVERA EVOQUE * Tylne siedzenia zapewnią komfort trzem pasażerom. Oprócz większej ilości miejsca w górnej części kabiny nad głowami, pasażerowie z tyłu mogą się cieszyć o 50 mm większą przestrzenią na wysokości ramion, niż osoby podróżujące wersją coupe.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Po raz pierwszy zastosowano w Range Roverze system wspomagający parkowanie równoległe. Pozwala na parkowanie w bardzo krótkich lukach (zaledwie 1,2 długości samochodu). Monitoring martwego pola ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się w strefie niewidocznej w lusterkach. Camera Surround System wykorzystuje pięć kamer cyfrowych, rozmieszczonych dyskretnie wokół samochodu, wyświetlających na ekranie dotykowym obraz obejmujący strefę 360 stopni wokół samochodu. Kierowca może przeglądać obrazy z pojedynczych kamer lub obraz połączony.

Ciekawostką jest dwustrefowa klimatyzacja z timerem i funkcją nagrzewnicy postojowej, pozwalającą na wstępne ogrzanie lub schłodzenie wnętrza, stosownie do potrzeb. Timer można ustawić, używając 7-dniowego kalendarza lub jako jednorazowe działanie z wyprzedzeniem nawet 16 dni.

Aby zagwarantować, że Evoque zachowa stabilność przy dużym skoku zawieszenia, inżynierowie zadbali o odpowiednie zestrojenie sprężyn i amortyzatorów. Za dopłatą oferowane jest aktywne zawieszenie Adaptive Dynamics z systemem zmiennego amortyzowania MagneRide. Kierowca może wybierać pomiędzy dwoma ustawieniami: komfortowym i sportowym.

Układ Adaptive Dynamics monitoruje ruchy pojazdu 1000 razy na sekundę, reagując na sygnały od kierowcy i z drogi w ułamku sekundy, aby zwiększyć kontrolę i zminimalizować ryzyko przewrócenia się pojazdu. System „wyczuwa” nawet zmiany warunków na drodze i odpowiednio dopasowuje siłę amortyzowania.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Kierowca może także wybrać tryb Dynamic w układzie Terrain Response, który modyfikuje ustawienia amortyzatorów, aby zapewniać jeszcze większą kontrolę nadwozia, z bardziej płaską jazdą i ostrzejszymi reakcjami. Do dyspozycji są cztery programy systemu, wybierane pokrętłem w konsoli środkowej: program do normalnej jazdy (szosowej i w łatwym terenie), program Trawa/Żwir/Śnieg (do śliskich nawierzchni twardych i terenowych), program Błoto i Koleiny oraz program Piasek.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na stromych pochyłościach Range Rovera Evoque wyposażono również system kontroli zjazdu (HDC), automatycznie ograniczający prędkość i system zapobiegający gwałtownemu przyśpieszaniu na pochyłości (GRC).

* TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA NOWEGO RANGE ROVERA EVOQUE * Standardowa skrzynia biegów w modelach z napędem na cztery koła to innowacyjny inteligentny system, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią napędzającą przy użyciu sterowanego elektronicznie sprzędła Haldex, zapewniając maksymalną przyczepność i równowagę odpowiednią dla bieżących warunków jazdy.

Pod maską Range Rovera Evoque może pracować jeden z trzech benzynowych i wysokoprężnych silników z turbodoładowaniem, łączonych z 6-stopniowymi skrzyniami biegów: tylko w wersji automatycznej dla silników benzynowych, a w przypadku Diesla zarówno automatycznymi, jak i manualnymi.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Najmocniejszy jest 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy Si4 (240KM). Zapewnia przyspieszenie do setki w 7,1 sekundy. Aby miał dobre brzmienie, zastosowano w nim generator dźwięku. Ten kompaktowy, 4-cylindrowy silnik wykonany w całości z aluminium jest znacznie lżejszy niż tradycyjne jednostki o porównywalnej mocy. Waży około 40 kg mniej niż 3,2-litrowy silnik Land Rovera o mocy 233 KM.

Kolejna propozycja to 2,2-litrowy silnik Diesla z turbodoładowaniem w dwóch wersjach mocy: 190KM i 150KM. Obie jednostki mają układy common-rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, turbosprężarkę ze zmienną geometrią i chłodzeniem cieczą, system zmiennych zawirowań komór spalania oraz udoskonalony układ sterowania silnikiem, dla zagwarantowania optymalnej wydajności spalania i system recyrkulacji spalin EGR. Niski poziom hałasu osiągnięto dzięki zastosowaniu bloku cylindrów z podwójnymi ściankami. Model Evoque z silnikiem wysokoprężnym i manualną skrzynią biegów będzie pierwszym Range Roverem, oferującym system start/stop.

Nowy Range Rover Evoque będzie dostępny w Polsce w cenie od 160 000 zł.

mw/mw/mw

"Range Rover Evoque - Dane techniczne" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4 turbo, benzyna /diesiel"
Pojemność silnika cm3 "2000 - 2200"
Moc KM / przy obr./min "150 - 240"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. ""
Skrzynia biegów "6-stopniowa manualna / automatyczna"
Prędkość maksymalna km/h ""
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "7,1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) ""
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) ""
Pojemność bagażnika min./max. / l "550 - 575 / 1350 - 1445"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4355 - 4365 / 2125 / 1605 - 1635"
Cena wersji podstawowej w zł "160 000"
Cena testowanego modelu w zł ""
Plusy ""
Minusy ""

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025