Paliwo z CO2: Niemcy prześcignęły Polskę

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

W 2009 roku Polskę obiegła sensacyjna wiadomość. Pracujący w Lublinie prof. Dobiesław Nazimek ogłosił, że opracował technologię wytwarzania paliwa z dwutlenku węgla. Gdy dodatkowo opublikowano obliczenia, z których wynikało, że jego finalna cena oscylowałaby w okolicy 2,5 zł za litr, wielu miało nadzieję, że niebawem Polska zmieni się w Arabię Saudyjską. Stało się jednak inaczej. Pierwszy zakład wytwarzający paliwo z CO2 uruchomiono właśnie w Niemczech.

Od lat Polska boryka się z problemem wysokich w stosunku do zarobków cen paliw oraz koniecznością ograniczania emisji CO2 w energetyce. W 2009 roku wydawało się, że stoimy na progu rozwiązania obydwu kłopotów jednocześnie. Pracujący na lubelskim UMCS-ie prof. Dobiesław Nazimek ogłosił opracowanie nowej technologii, pozwalającej na efektywne uzyskiwanie paliwa z dwutlenku węgla. Pożądana przemiana miałaby zachodzić w reaktorze, do którego miałoby się doprowadzać CO2 oraz wodę. Potem, za sprawą lampy UV oraz katalizatora w postaci tlenku tytanu, dochodziłoby do procesu fotosyntezy, w wyniku której powstawałby metanol oraz tlen. Przetworzenie alkoholu w paliwo, które bez obaw da się stosować w tradycyjnych silnikach spalinowych, jest już formalnością.

Jak szacowano w 2009 r., za sprawą opartej na wykorzystaniu węgla energetyki - a więc i wysokiej dostępności dwutlenku węgla - Polska miała być w stanie produkować trzykrotnie więcej paliwa, niż potrzebuje, a jego cena miałaby wynosić około 2,5 zł za litr.

Tak obiecujące dane powinny wpłynąć na ekspresowe tempo wdrożenia nowego procesu produkcji paliw. Niestety, stało się inaczej. W nową technologię nie chciała zainwestować żadna polska firma, a prof. Nazimek odszedł na emeryturę. Dlaczego środowisko biznesu zrezygnowało? Metoda prof. Nazimka już w 2009 r. spotkała się z krytyką części środowiska naukowego. Akcentowano, że wyliczenia naukowca nie biorą pod uwagę strat, które są naturalne w każdym procesie technologicznym. Wielu badaczy było zdania, że energia, którą trzeba byłoby włożyć w produkcję paliwa według tej technologii byłaby zbyt wysoka, czyniąc produkcję paliwa z CO2 zupełnie nieopłacalną.

Obraz
© (fot. materiały prasowe)

Tymczasem zakład pozwalający na uzyskiwanie paliwa z CO2 zbudowali Niemcy. W zlokalizowanej w Dreźnie fabryce dwutlenek węgla jest pozyskiwany z powietrza metodą opracowaną przez szwajcarską firmę Climeworks, współpracującą przy tym projekcie z Audi. W procesie elektrolizy, przeprowadzanej przy pomocy prądu ze źródeł odnawialnych, woda rozkładana jest na wodór i tlen. Następnie wodór reaguje z dwutlenkiem węgla w dwóch procesach chemicznych, przeprowadzanych w temperaturze 220 st. C pod ciśnieniem 25 barów. W ich efekcie powstaje energetyczna ciecz, składająca się z węglowodorów, tzw. Blue Crude. Efektywność tego procesu to nawet 70 proc.

Pilotażowa wytwórnia w pierwszej fazie rozwoju będzie produkować ok. 160 l Blue Crude dziennie, z czego nawet 80 proc. można zamienić w syntetyczny olej napędowy dla silników Diesla. Paliwo to nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową. Jego właściwości chemiczne pozwalają na mieszanie go z tradycyjnym olejem napędowym w każdej proporcji.

Niemcom wciąż daleko jeszcze do przemysłowej skali przedsięwzięcia. Nie zmienia to jednak faktu, że doświadczenia zdobyte w niewielkim zakładzie w Dreźnie w przyszłości mogą zmienić obraz energetyki i motoryzacji.

tb/mw/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie