Obowiązkowe OC dla rowerzystów. Czy Polacy chcą takich przepisów?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Darek Delmanowicz

Jazda na rowerze z roku na rok zyskuje na popularności, a przecież rowerzysta to taki sam uczestnik ruchu jak kierowca. Czy wobec tego, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zmotoryzowanych, użytkownicy jednośladów powinni mieć obowiązek wykupienia polisy OC? Oto wyniki ankiety, którą w tej sprawie dla Wirtualnej Polski przeprowadziła firma SW Research.

Badanie polegało na przeanalizowaniu 885 ankiet wypełnionych za pośrednictwem internetu. Jak się okazało, ponad 60 proc. pytanych popiera pomysł wprowadzenia obowiązku posiadania OC przez rowerzystów. Tylko 25 proc. jest zdecydowanie przekonanych, że to tylko wyciąganie pieniędzy. Oto jak w szczegółach odpowiadali ankietowani:

Czy jesteś za wprowadzeniem obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów?
24,6 proc. - Tak. Dzięki temu będzie można dochodzić odszkodowania z polisy rowerzysty, jeśli to on będzie sprawcą wypadku.
20,9 proc. - Tak. Rowerzyści są takimi samymi uczestnikami ruchu jak kierowcy samochodów.
15,5 proc. - Tak. Sprawi to, że rowerzyści będą jeździć uważniej.
25,3 proc. - Nie. To tylko wyciąganie pieniędzy.
9,9 proc. - Nie. Uważam, że to tylko dodatkowy problem.
3,8 proc. - Nie. Rowerzyści nie powodują tylu wypadków co kierowcy samochodów, więc jest to zbędne.

Jak łatwo można było się domyślić, głównymi przeciwnikami pomysłu obowiązkowej polisy OC są ludzie młodzi. Ankietowani do 24. roku życia stanowili aż 38,3 proc. grupy respondentów, którzy zdecydowanie sprzeciwili się propozycji nowej regulacji. W tym przedziale wiekowym znajduje się przecież wielu użytkowników jednośladów. Czy rzeczywiście jest przeciwko czemu protestować?

Pomysł nałożenia na rowerzystów obowiązku zawarcia polisy OC pojawił się ostatnio w maju 2016 roku ze strony inicjatywy społecznej „EL 00000 Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi”, która zrzesza grupę kierowców samochodów. Zdaniem wnioskodawców wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia nie tylko zabezpieczy interesy pokrzywdzonych przez użytkowników jednośladów, ale też zmniejszy liczbę ucieczek rowerzystów z miejsca zdarzenia. OC miałoby mieć również walor wychowawczy. Zdaniem łodzian konieczność wykupienia polisy przekonałaby rowerzystów, że uczestniczą w realnym ruchu drogowym, a nie w grze komputerowej, i przełożyłaby się na bardziej odpowiedzialne zachowania cyklistów.

Sprawa na razie nie doczekała się realizacji, ale nie była to zapewne ostatnia próba ustanowienia nowego prawa. Od kilku miesięcy wiadomo, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa wprowadzenie obowiązku posiadania karty rowerowej dla dorosłych cyklistów, którzy nie posiadają prawa jazdy żadnej kategorii. Niewykluczone więc, że niebawem politykom ponownie zostanie zaprezentowana wizja rozszerzenia obowiązku zawierania OC na rowerzystów. Jej realizacja nie jest jednak prosta. W końcu pojazd, który ma OC, powinien posiadać również rejestrację, a to w przypadku rowerów prowadzi już do kuriozalnej sytuacji. Poza tym już w 2013 roku Ministerstwo Finansów odrzuciło pomysł obowiązkowego OC dla rowerzystów, ponieważ straty powodowane przez rowerzystów najczęściej są niższe od kosztów dochodzenia odszkodowania.

Na rynku są już produkty ubezpieczeniowe skierowane do rowerzystów. Najczęściej jednak nie chodzi o „czyste” OC, a o pakiet zabezpieczeń związanych z bagażem przewożonym rowerem czy ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Ile kosztuje taka usługa? W PZU koszt ubezpieczenia na 3 miesiące to 110 zł, ale otrzymujemy również gwarancję odszkodowania, jeśli w wyniku rabunku utracimy rower. W niektórych firmach ubezpieczenie dla rowerzysty możemy otrzymać również w pakiecie z polisą majątkową lub osobistą. Część firm wymaga, aby ubezpieczony jednoślad miał fabryczne numery ramy.

Jak wylicza Komenda Główna Policji, w 2013 roku miały miejsce 4723 zdarzenia, w których udział wzięli rowerzyści. Spośród nich w 1716 przypadkach byli oni również ich sprawcami. W 2014 roku doszło do 4850 incydentów z udziałem rowerzystów. Aż 1786 powstało z ich winy. W 2015 roku wypadków było 4634, a wśród nich 1644 spowodowali cykliści. Najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych w 2015 roku przez rowerzystów to: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (606 wypadków), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (208 wypadków), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (173 wypadków) oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych (112 wypadków).

Tomasz Budzik, Wirtualna Polska

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3