Narodziny gwiazdy

Obraz

W salonach Mercedesa pojawił się właśnie następca modelu klasy E. Ten luksusowy samochód, będący dla wielu najbardziej charakterystycznym modelem ze Stuttgartu, od początku swojego istnienia znalazł już ponad 10 milionów nabywców, a cechą charakterystyczną każdej wersji były innowacje techniczne i stylistyczne. Nowa Klasa E nie wyłamała się z tej tradycji i jest majstersztykiem techniki XXI wieku. Zacznijmy jednak od początku.

Obraz

Wprawdzie niektórzy znawcy historii firmy dopatrują się korzeni klasy E w produkowanym zaraz po wojnie modelu W 136 z karoserią o wybrzuszonych błotnikach, dużych reflektorach i progach zewnętrznych, przypominającą samochody przedwojenne, ale dla większości protoplastą modelu E był „Ponton” z roku 1953.

Model W120 i W121 (produkowany w latach 1953-1962)

Samochód Mercedes-Benz 180 w sierpniu 1953 zapoczątkował nową erę w historii firmy. Oprócz nowatorskiej formy karoserii ze zintegrowanymi reflektorami i aerodynamicznej linii z charakterystycznym przetłoczeniem na tylnych błotnikach. Mercedes ten miał nadwozie samonośne. Oznaczało to, że nie stosowano karoserii osadzonej na ramie nośnej, ale silnik i podzespoły były mocowane bezpośrednio do nadwozia. Od roku 1954 w salonach oferowany był także diesel, a o fakcie spełnienia wymagań klientów świadczy fakt, że w czasie całej produkcji z hal fabrycznych wyjechało 443 000 samochodów.

* GALERIA ZDJĘĆ * Model W110 (produkowany w latach 1961-1968)

Obraz

Następna generacja to rozwinięcie idei samochodu łączącego komfort, moc i nowości techniczne. Karoseria otrzymała bardziej masywną formę, a stylistycznym smaczkiem były panoramiczna szyba tylna i skrzydła na tylnych błotnikach. Na karty historii firmy pojazd wpisał się w kilku punktach. Był to pierwszy model ze Stuttgartu w którym stworzono strefy bezpieczeństwa z przodu i z tyłu, co było namiastką dzisiejszej „klatki bezpieczeństwa”, chroniącej pasażerów. Ponadto od roku 1963 zastosowano krzyżowy układ hamulcowy z przodu wyposażony w tarcze. Ważnym wydarzeniem było również zastosowanie w roku 1962 automatycznej skrzyni biegów.

Model W114 i W115 (produkowany w latach 1968-1976)

Na początku 1968 na drogi wyjechała limuzyna, która jako pierwsza miała przekroczyć milion sprzedanych egzemplarzy (sprzedaż wyniosła 1,8 miliona). Początkowo była ona oferowana z czterocylindrowymi silnikami w typach 200, 220, 200D i 220 D. Później do oferty dołączyły sześciocylindrowe 230 i 250, a w roku 1972 topowy 280 i w roku 1974 pierwszy na świecie pięciocylindrowy diesel 240D. Model ten był również - jako pierwszy luksusowy Mercedes - oferowany jako dwudrzwiowe Coupe. Z modelem łączy się też pewien rekord. Gregorios Sachinidis -taksówkarz z Salonik - modelem 240D, kupionym w roku 1976, pokonał 4,6 miliona kilometrów.

Model W123 (produkowany w latach 1976-1985)

Obraz

W styczniu 1976 Mercedes przygotował dla klientów kolejną generację modelu. Już w pierwszym roku na rynek trafiły wersje 200, 230, 250, 280 i 200D, 220D, 240D i 300D. Rok później, oprócz czterodrzwiowej limuzyny rozpoczęto produkcję dwudniowego Coupe i – po raz pierwszy w koncernie - modelu kombi. Ten ostatni otrzymał oznaczenie „T”, które ma symbolizować podwójną rolę modelu: turystyka i transport. Od roku 1980 model ten był także pierwszym niemieckim samochodem w którym zastosowano turbodoładowany silnik diesla (300 TD). Podniesiono również poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia z przodu i obrażeń ciała, wywołanych uderzającą w kierującego kolumną kierownicy. Model sprzedano w ilości 2,7 mln egzemplarzy.

* GALERIA ZDJĘĆ * Model W124 (produkowany w latach 1984-1996)

W roku 1984 na drogi wyjechał pierwszy model który (od roku 1993) nosił oznaczenie Klasa E. Konsekwentne wprowadzanie materiałów z lekkich tworzyw i dopracowanie aerodynamiczne, pozwalało zredukować zużycie paliwa i poprawić osiągi. Techniczne innowacje tego modelu to opracowanie nowej konstrukcji zawieszenia wielowahaczowego z tyłu i wprowadzenie od jesieni 1986 katalizatorów we wszystkich wersjach benzynowych. Ponadto w W124 zastosowano pierwszy szesnastozaworowy silnik diesla, a także po raz pierwszy stworzono wersję czteronapędową 4MATIC. W przypadku karoserii, innowacją była wielkość oferty nadwoziowej, obejmującej: limuzynę, coupe, kabriolet, kombi i limuzynę ze zwiększonym rozstawem osi.

Obraz

Model W210 (produkowany w latach 1995-2002)

„Okularnik”, którego przednia cześć nadwozia stała się wyznacznikiem formy samochodów tej klasy, wyjechał na drogi w roku 1995. Wtedy też po raz pierwszy Mercedes zaproponował trzy wersje wyposażenia: CLASSIC, ELEGANCE i AVANTGARDE. Z nowości w zakresie bezpieczeństwa trzeba odnotować wprowadzenie do wyposażenia seryjnego elektronicznego systemu trakcji ETS i pirotechnicznych napinaczy pasów bezpieczeństwa. Od początku produkcji pojazd był dostępny w wersjach E200, E230, E280, E320, E420 oraz E 220 Diesel, E290 Turbodiesel (pierwszy diesel z wtryskiem bezpośrednim) i E300 Diesel. W roku 1998 na rynek wprowadzono pierwszy model diesel z systemem Common Rail (E220 CDI), a dwa lata później benzynowy E200 Kompressor. Od jesieni 1999 wszystkie model klasy E zostały wyposażone w system stabilizacji toru jazdy ESP.

Model W211 (produkowany w latach 2002-2009)

Obraz

Nowa generacji klasy E wyjechała na drogi w roku 2002. Od poprzednika przejęła formę „podwójnych oczu”, ale w przeciwieństwie do niego nie ma już prostej kanciastej formy, ale dopracowaną w tunelu aerodynamicznym linię z pochylonym przodem i skośną formą reflektorów. Techniczną nowością w modelu są adaptacyjne poduszki powietrzne (stopień wypełnienia zależny od wielkości uszkodzeń) współdziałające z napinaczami pasów bezpieczeństwa, światła doświetlające zakręty, system PRE-SAFE (w razie wykrycia zagrożenia domykane są szyby, naciągane pasy bezpieczeństwa, a układ hamulcowy ma podwyższone ciśnienie, pozwalające na momentalną reakcję). Jest to także pierwszy na świecie model z silnikiem BlueTEC – najczystszym dieslem świata. W roku 2005 Mercedes E320CDI ustanowił rekord prędkości w teście na 100 000 mil (160 000 km), osiągając 224,823 km/h.

* GALERIA ZDJĘĆ * Model W212 (produkowany od roku 2009 -……)

Obraz

Zaprezentowany właśnie model jest kwintesencją osiągnięć technicznych i stylistycznych firmy. Designerzy zreinterpretowali „czworo oczu” w formie prostokątów, co dało efekt cennych kamieni, osadzonych po jubilersku w prawdziwym klejnocie. Wraz z prezentacją Mercedesa klasy E, koncern ze Sturgartu wyśrubował też normy odnośnie bezpieczeństwa i samochód jest „inteligentnym partnerem”, który potrafi widzieć i czuć. Umie działać samodzielnie, by zapobiec kolizji lub zredukować jej konsekwencje. Zastosowano w nim system rozpoznawania znaków ograniczających prędkość, adaptacyjny system świateł drogowych, system zachowania czujności itp. Z całą pewnością jest to stylistyczny i techniczny majstersztyk, a jak mówił nam w Genewie szef Mercedesa, Dieter Zetsche: - „Jest to najbezpieczniejszy, najbardziej komfortowy i najbardziej ekologiczny Mercedes wszechczasów”. I właśnie ten model teraz wkracza nasz rynek. Kampania reklamowa
Nowej Klasy E w prasie, Internecie, telewizji i na billboardach rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa dwa miesiące. W kreacjach reklamowych króluje hasło: "Nowa Klasa E. Twój azyl."

Bogusław Korzeniowski

Wybrane dla Ciebie
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne