Myto dla samochodów osobowych?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Już niebawem wejdą w życie kolejne, naszym zdaniem, chybione przepisy. Nowa ustawa o drogach publicznych, w której zawarto przepis związany z elektronicznym mytem dla samochodów ciężarowych. Okazuje się, że został on sformułowany tak nieprecyzyjnie, że do uiszczenia opłat za korzystanie z dróg krajowych mogą zostać zmuszeni również kierowcy aut osobowych.

Obraz
© (fot. sxc.hu)

Jak informuje Krajowa Izba Gospodarcza, nowe przepisy nie dość dokładnie określają, za które pojazdy powinno zostać zapłacone myto. Problemem jest przyjęta w nich definicja „pojazdu samochodowego”. Zdaniem KIG jest ona zbyt szeroka i obejmuje zarówno samochody z nadwoziem ciężarowym, jak i te o nadwoziu osobowym. Powoduje to sytuację trudną do interpretacji w przypadku poruszania się po drogach krajowych samochodów osobowych, zarejestrowanych jako ciężarowe.

W nowych przepisach wzorowano się na dyrektywie Parlamentu Europejskiego 1999/62/WE. Określa ona, że „pojazdem” jest pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, który jest przeznaczony lub używany jest wyłącznie do przewozu towarów, a jego masa może przekraczać 3,5 tony. Co jednak w przypadku samochodów wykorzystywanych do przewozu towarów, które co prawda mieszczą się w przedziale poniżej tej wagi, ale ciągną przyczepę, za sprawą której zespół ją przekracza? Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej w świetle nowych przepisów będzie można żądać myta za poruszanie się takimi pojazdami po drogach krajowych, ponieważ odpowiadają one w definicji zawartej w dyrektywie.

Gdy z dniem 1 lipca wejdą w życie nowe przepisy o drogach publicznych, myto będą musieli zapłacić użytkownicy lekkich ciężarówek i samochodów dostawczych jeśli będą ciągnąć przyczepę z którą przekroczą one masę 3,5 tony. Gdy samochód będzie poruszał się bez przyczepy, opłata nie będzie wymagana. W praktyce stosowanie nowych przepisów okaże się trudne, ponieważ punkty poboru opłat nie są wyposażone w odpowiednie wagi.

Nie zmienia to jednak faktu, że nowe przepisy będą zmuszać użytkowników lekkich ciężarówek do ponoszenia dodatkowych kosztów. By system elektronicznego poboru opłat mógł działać, w każdym pojeździe, który zostanie objęty opłatami, trzeba zainstalować odpowiedni nadajnik. Wygląda na to, że będą do tego zmuszeni również właściciele samochodów osobowych i lekkich ciężarówek czasami korzystający z przyczep.

Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

tb/mw/mw

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟