Myto dla samochodów osobowych?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Andrzej Grygiel

Już niebawem wejdą w życie kolejne, naszym zdaniem, chybione przepisy. Nowa ustawa o drogach publicznych, w której zawarto przepis związany z elektronicznym mytem dla samochodów ciężarowych. Okazuje się, że został on sformułowany tak nieprecyzyjnie, że do uiszczenia opłat za korzystanie z dróg krajowych mogą zostać zmuszeni również kierowcy aut osobowych.

Obraz
© (fot. sxc.hu)

Jak informuje Krajowa Izba Gospodarcza, nowe przepisy nie dość dokładnie określają, za które pojazdy powinno zostać zapłacone myto. Problemem jest przyjęta w nich definicja „pojazdu samochodowego”. Zdaniem KIG jest ona zbyt szeroka i obejmuje zarówno samochody z nadwoziem ciężarowym, jak i te o nadwoziu osobowym. Powoduje to sytuację trudną do interpretacji w przypadku poruszania się po drogach krajowych samochodów osobowych, zarejestrowanych jako ciężarowe.

W nowych przepisach wzorowano się na dyrektywie Parlamentu Europejskiego 1999/62/WE. Określa ona, że „pojazdem” jest pojazd silnikowy lub zespół pojazdów, który jest przeznaczony lub używany jest wyłącznie do przewozu towarów, a jego masa może przekraczać 3,5 tony. Co jednak w przypadku samochodów wykorzystywanych do przewozu towarów, które co prawda mieszczą się w przedziale poniżej tej wagi, ale ciągną przyczepę, za sprawą której zespół ją przekracza? Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej w świetle nowych przepisów będzie można żądać myta za poruszanie się takimi pojazdami po drogach krajowych, ponieważ odpowiadają one w definicji zawartej w dyrektywie.

Gdy z dniem 1 lipca wejdą w życie nowe przepisy o drogach publicznych, myto będą musieli zapłacić użytkownicy lekkich ciężarówek i samochodów dostawczych jeśli będą ciągnąć przyczepę z którą przekroczą one masę 3,5 tony. Gdy samochód będzie poruszał się bez przyczepy, opłata nie będzie wymagana. W praktyce stosowanie nowych przepisów okaże się trudne, ponieważ punkty poboru opłat nie są wyposażone w odpowiednie wagi.

Nie zmienia to jednak faktu, że nowe przepisy będą zmuszać użytkowników lekkich ciężarówek do ponoszenia dodatkowych kosztów. By system elektronicznego poboru opłat mógł działać, w każdym pojeździe, który zostanie objęty opłatami, trzeba zainstalować odpowiedni nadajnik. Wygląda na to, że będą do tego zmuszeni również właściciele samochodów osobowych i lekkich ciężarówek czasami korzystający z przyczep.

Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza

tb/mw/mw

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025