Morgan: Jeżdżąca skamielina

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Wraz z ukierunkowaniem motoryzacji na napęd spalinowy i odrzuceniem zdarzającego się na przełomie XIX i XX wieku napędu parowego rozpoczęła się rywalizacja w sporcie samochodowym.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Ponieważ motoryzacja dopiero raczkowała, dotarcie do świadomości potencjalnych klientów, że samochód danej firmy jest znanym i "gromiących konkurentów" modelem było bezcenne. Doskonałą formą reklamy stały się coraz bardziej nagłaśniane wyścigi samochodowe. Osiągnięcie sukcesów w sporcie było ważne nie tylko dla największych producentów, ale także dla małych firm. Umożliwiało wybicie się ponad konkurencję i podpisanie intratnych kontraktów na dostawy podzespołów dla tworzących się dużych koncernów.

W roku 1910 Harry Federic Stanley Morgan właśnie w celu rozpropagowania swych możliwości technicznych założył firmę mającą produkować pojazdy samochodowe i oferować usługi konstruktorskie. Morgan Motor Company powstał dzięki inwestycji rodzinnej, a ojciec założyciela został pierwszym przewodniczącym spółki.

* TU POZNASZ HISTORIĘ MORGANA NA ZDJĘCIACH I DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O TEJ MARCE * Swój pierwszy wehikuł Morgan zbudował w roku 1909 do użytku osobistego i był to trójkołowy runabout. Runabout to nazwa rodzaju nadwozia, popularnego w początkowej fazie motoryzacji. Były to małe, niedrogie, otwarte samochody z jednym rzędem siedzeń. Pojazd Morgana napędzany był motorowerowym silnikiem Peugeot. I właśnie ten model stał się od roku 1911 pierwszym produktem w ofercie handlowej firmy. Początkowo proponowano tylko wersje jednomiejscowe, a od 1912 także jako wersje dwumiejscowe.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Kolejnym ważnym wydarzeniem w rozwoju firmy był rok 1926, kiedy pojawił się Aero Sport Morgan. Stał się on podstawą dla modelu Grand Prix 1913 / 26, z których rozwinęły się Aero Super Sport. Modele te wykorzystywały chłodzone powietrzem lub cieczą odmiany silników motocyklowych V-Twin. Jednostkę napędową umieszczono przed osią kół przednich.

Jednak najważniejszą datą dla firmy Morgan i całej motoryzacji był przełom 1935/1936. Wtedy to zaprezentowano model, noszący oznaczenie Morgan 04-04 (później 4-4). Nazwa wzięła się stad, że miał on cztery koła i silnik czterocylindrowy. A dlaczego jest to ważne wydarzenie dla całej motoryzacji? Bo z wyjątkiem przerwy podczas drugiej wojny światowej 4-4 jest w ciągłej produkcji od debiutu aż do dnia dzisiejszego. Z tego też powodu nazywany jest "jeżdżącą skamieliną". Wraz z tym modelem Morgan osiągnął tytuł najdłużej produkowanego samochodu. Model przechodził oczywiście w czasie produkcji liczne modernizacje.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Pierwsza seria (04-04), oferowana od roku 1936 do roku 1950, produkowana była z silnikiem 1122 ccm o mocy 34 KM, a od roku 1939 miała silnik 1267 ccm o mocy 39 KM. Wykonano tylko 172 egzemplarze pierwszej serii Morgana 4-4.

Modele drugiej serii wprowadzono do produkcji w roku 1955 i dla odróżnienia od poprzednika otrzymały oznaczenie 4/4. Miał on dużo większą karoserię, (rozstaw osi w serii pierwszej wynosił 234 cm, a w serii drugiej 244 cm), oraz przekonstruowane zawieszenie. Oferowany był z silnikiem 1,2 pochodzącym z zakładów Forda, który rozwijał moc 34 KM lub 40 KM. Produkowano go do roku 1960, a w ciągu pięciu lat wykonano 383 samochody.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Kolejne modele były niczym innym jak wprowadzaniem nowych układów napędowych i unowocześnianiem systemu zawieszeń. Jednak idea zostawała ta sama: wykonana z drewna płyta podwozia, wyglądający archaicznie kształt karoserii i silnik z czterema cylindrami.

Nowość jaką warto odnotować to zmiana modelu w roku 1968. Wtedy to zapadła decyzja o produkcji samochodów z silnikami V8 pochodzącymi z Rovera. Model otrzymał nazwę "Morgan +8".

Nowa generacja Morgana

Obraz
© (fot. wp.pl)

W roku 2000 zaszła największa innowacja w całej historii producenta - zaprezentowano Morgana Aero 8. Jego podwozie nie opierało się na drewnianej konstrukcji, ale wykonano je z aluminium. Był to całkowicie nowy model, który wyposażono w silnik BMW V8 (ten sam co np. z Z4). Masa znacznie niższa niż BMW Z4 sprawiała jednak, że model po prostu fruwał. Aero 8 z silnikiem o mocy 367 KM generowanej przy 6100 obr/min uzyskiwał prędkość maksymalną ponad 270 km/h, a jego przyspieszenie to 4,5 sek. Aero było skonfigurowane w pięciu oficjalnych wersjach ze zmianami dotyczącymi stylu, silników, skrzyń biegów, układu hamulcowego i zawieszenia.

Interesującą odmianą tej wersji był Morgan AeroMax z charakterystycznym kształtem tylnej partii nadwozia. Jego produkcja została ograniczona do 100 sztuk, a model ten mieli w swoich garażach m.in. Richard Hammond (Top Gear) i Rowan Atkinson (Jaś Fasola).

* TU POZNASZ HISTORIĘ MORGANA NA ZDJĘCIACH I DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ O TEJ MARCE * Ponieważ minęło sto lat od czasu zaoferowania pierwszego modelu trzykołowego, firma Morgan pokusiła się o stworzenie "trójkołowca XXI wieku". Sam widok trójkołowych Morganów z charakterystycznym rysunkiem, przywołującym na myśl samoloty z II wojny światowej, robi wrażenie swą odmiennością od tradycyjnych samochodów. Również wykończenie wnętrza i zabudowa deski rozdzielczej przywołują na myśl przyrządy z kabiny myśliwca z II wojny.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Silnik V-Twin umieszczony przed przednią osią i szprychowe koła przypominają pierwsze konstrukcje firmy. Tyle tylko, że obecnie silnik ten osiąga moc 115 KM, a przy lekkiej konstrukcji zapewnia to przyspieszenie 0-100 km w czasie 4,5 s. i prędkość maksymalną, zbliżoną do 200 km/h. Ta zabawka dla dużych chłopców kosztuje 25 000 funtów netto (bez podatków państwowych).

Bogusław Korzeniowski

tb/mw/mw

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟