Mikrus z Polski - Chevrolet Aveo

Obraz

Fabryka na warszawskim Żeraniu pracuje pełną parą. Do końca roku jej mury ma opuścić 60 000 Chevroletów Aveo, których gama została właśnie wzbogacona o trzydrzwiową odmianę.

Obraz

Jego zalety poznawaliśmy w trakcie jazd próbnych na krętych drogach w okolicach Wrocławia.

Charakterystyczny kształt przednich reflektorów, masywna maska, duże wloty powietrza oraz przetłoczenia na tylnych błotnikach wyróżniają Aveo z tłumu. O prezencję samochodu dbają także drobne detale, pokroju siatek w zderzakach, chromowanych obramowań świateł przeciwmgłowych oraz wlotów powietrza pod lusterkami. Zgrabna karoseria testowanego auta została postawiona na 15-calowych kołach i oponach o szerokości 185 milimetrów. W efekcie Aveo sprawia wrażenie zadziornego mikrusa. Czy jeździ równie dobrze?

Obraz

Podstawowa odmiana z silnikiem o pojemności 1,2 litra przemieszcza się znacznie sprawniej od najgroźniejszych konkurentów. Kombinacja 84 KM i 114 Nm umożliwia osiągnięcie 100 km/h po 13 sekundach od startu oraz daje możliwość rozpędzania się do 172 km/h. Bazowe Twingo oferuje natomiast 60 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 15 s i maksymalne 154 km/h, zaś Citroen C1 - 68 KM, 13,7 sekundy do „setki” oraz 157 km/h.

Niewielki silnik może zostać opcjonalnie zestawiony z fabryczną instalacją gazową. Wówczas miejsce koła zapasowego zajmuje zbiornik. Zrezygnowano z umieszczenia „zapasu” w 220-litrowym bagażniku, więc w razie przebicia opony przyjdzie zaufać zestawom naprawczym ze sprężonym powietrzem. Osobom przemieszczającym się przede wszystkim po mieście nie powinno to przeszkadzać.

Obraz

Na kierowców nie stroniących od pozamiejskich eskapad czeka Aveo wyposażone w silnik o pojemności 1,4 litra. Z czterocylindrowej jednostki napędowej wyciśnięto 101 KM przy 6400 obr./min oraz 131 Nm przy 4200 obr./min, co oznacza, że próby sprawnego przemieszczania się będą wymagały utrzymywania wskazówki obrotomierza w górnych rejestrach. Wówczas niewielkie Aveo rozpędza się naprawdę żwawo, uzyskując „setkę” po 11,5 sekundy od startu. Oczywiście niektóre auta segmentu mini potrafią jeszcze więcej, ale fakt, że na krętej drodze najmniejszy Chevrolet bez trudu dotrzymuje kroku flagowej Epice z 2,5 litrowym silnikiem najlepiej świadczy o temperamencie motoru Ecotec, spalającego średnio 7 l/100km.

Kto chciałby doświadczyć w Aveo odrobiny luksusu, może z listy wyposażenia dodatkowego wybrać automatyczną skrzynię biegów. 4-stopniowa przekładnia pracuje płynnie, ale niestety odbiera Chevroletowi temperamentu. Do pełni szczęścia zabrakło również trybu sekwencyjnego. Niewątpliwą zaletą Aveo jest dobrze zestrojone zawieszenie. Odpowiednio dobrana twardość umożliwia dynamiczną jazdę, w trakcie której samochód pozostaje neutralny. Mimo tego podwoziu Aveo daleko do określenia mianem twardego. Można się o tym przekonać na szybko pokonywanych nawrotach, gdzie tylne koło potrafi oderwać się od drogi. Nawet wtedy Chevy pozostaje posłuszny kierowcy.

Obraz

Miejskie Aveo zapewnia przyzwoity komfort jazdy. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności, nie hałasując przy tym nadmiernie. Powodów do narzekań nie daje również stopień wyciszenia silnika – zaczyna być wyraźnie słyszalny powyżej 4000 obr./min. Przestrzeń w kabinie jest w zupełności wystarczająca nawet dla rosłych pasażerów, pod warunkiem, że zasiądą na przednich fotelach ze sporym zakresem regulacji.

Obraz

Na tylnej kanapie wygodnie przewieziemy co najwyżej dwójkę dorosłych pasażerów, którzy mogą uskarżać się na niezbyt dużą ilość przestrzeni na nogi.

Jazdę testowanym samochodem uprzyjemniało bogate wyposażenie - obejmowało klimatyzację, radioodtwarzacz z CD oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Nie zabrakło nawet komputera pokładowego, który niestety nie informował o spalaniu. Nad bezpieczeństwem czuwały cztery poduszki powietrzne i ABS.

Kabina Aveo została wykończona twardymi, acz estetycznymi plastikami. Faktura deski rozdzielczej oraz wstawki imitujące aluminium ożywiają wnętrze. Pokrętła oraz przełączniki zostały ergonomicznie rozmieszczone. Na dłuższych trasach szybko docenia się także dobrze leżącą w dłoniach kierownicę.

Obraz

Została obszyta skórą oraz wyposażona w pilota do obsługi radia. Warto zaznaczyć, że wskaźniki oraz panel sterowania wentylacją oraz klimatyzacją są identyczne, co odpowiedniki montowane w znacznie droższej Captivie. To nie koniec niespodzianek. Wyświetlacz i sterowanie radioodbiornikiem są niemal identyczne, co rozwiązanie znane z Saaba 93 wartego ponad 150 000 PLN!

Oczywiście Aveo jest znacznie tańsze. Podstawowa wersja została wyceniona na 33 850 PLN. Za podobną kwotę konkurencja nie jest w stanie zaproponować auta z silnikiem o mocy 84 KM i spalającego 5,5 l/100km.

Łukasz Szewczyk

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025