Maluch na dopingu - Fiat 126p Killer

Obraz
Obraz

Po raz kolejny przyszło zatrzymać się pod światłami. Siedziałem jednak za kierownicą wyjątkowego Malucha, który sprawia, że czerwonego sygnału wypatruje się niczym wody na pustyni. W końcu po kilku chwilach znów rozbłyśnie zielone światło, będzie można zwolnić sprzęgło i ponownie ruszyć w dalszą drogę. Tak też było tym razem. Pusta, dwupasmowa droga i Lancia Delta na pasie obok... Nie potrafiłem nie spojrzeć w stronę kierowcy stojącego obok auta. Spojrzeć z nieco ironicznym uśmiechem...

Gdy sygnalizator pozwolił na ruszenie z miejsca, mina kierowcy Delty błyskawicznie się rozciągnęła. Nie spodziewał się, że niepozorny Maluch wystrzeli spod świateł niczym odrzutowiec katapultowany z lotniskowca.

Obraz

Takie też były założenia konstruktora - sprawić, by auto pozostało niepozorne, a jednocześnie by jeździło tak szybko, jak to tylko możliwe. Dwucylindrowy silnik Malucha nie najlepiej nadawał się do zrealizowania ambitnego planu. Padł więc pomysł przeszczepienia znacznie większego serca z Fiata Seicento Sporting.

Silnik nie został poddany gruntownym przeróbkom. Konstruktorzy założyli, że montaż większej przepustnicy, lżejszego koła zamachowego oraz modyfikacja elektroniki sterującej zapłonem oraz ilością podawanego paliwa wystarczy do dynamicznej jazdy.

Montaż jednostki o pojemności 1,1 litra kosztował miesiąc zabawy ze szlifierką, palnikiem i spawarką. Co ciekawe, motor został zestawiony ze standardowym układem przeniesienia napędu Fiata 126p. O ile przeguby i półosie znoszą dwukrotnie większą moc bez większych grymasów, tak sprzęgło szybko kapituluje.

Fiat 126p Killer w akcji

Pomiary wykazały, że samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy, a maksymalnie uzyskuje około 150 km/h. Mogłoby być więcej, jednak ograniczeniem jest długość przełożeń standardowej skrzyni Fiata 126p. Niewiele wspólnego z serią mają natomiast hamulce. Z przodu pojawiły się zaciski z Seicento, klocki Ferodo Premium i nacinane tarcze Brembo Max. Pieczę nad tylną osią sprawują bębny współpracujące z cylinderkami zaadaptowanymi z przednich hamulców Fiata 126p.

Obraz

Wnętrze Malucha na dopingu przypomina kabinę wyczynowego bolidu z najwyższej półki. Trafiły do niego kubełkowe fotele, wielopunktowe pasy Schroth, kierownica ze sporym odsadzeniem i solidna klatka bezpieczeństwa. Wzorem sportowych maszyn, lewarek skrzyni biegów usytuowano wysoko, zaś tuż przy kierownicy znajduje się dźwignia hamulca ręcznego. Jego pracą steruje hydraulika, więc tylne koła można zablokować przy dowolnej prędkości.

Tym samym w rękach wprawnego kierowcy czerwony Fiat staje się pożeraczem zakrętów. Kres przyczepności na szybko pokonywanych łukach sygnalizuje delikatne uślizgiwanie się przednich kół. Wystarczy jednak na moment odjąć gazu, by auto wróciło na obrany tor jazdy, a nawet nadrzuciło tyłem.

Obraz

Malucha postawiono na ogumieniu w rozmiarze 175/50/13, więc na suchej nawierzchni auto sprawia wrażenie przyklejonego do nawierzchni. Na nieszczęście dla opon samochód nieustannie kusi, by wiraże pokonywać kontrolowanymi poślizgami. Można je inicjować nawet przy 100 km/h bez obawy o stabilność auta.

Obniżone i utwardzone zawieszenie w połączeniu ze zwiększonym rozstawem kół sprawiają, że „Kaszlak” prowadzi się niczym gokart.

Obraz

Tym samym można zapomnieć nawet o śladowych ilościach komfortu. Na dłuższych trasach doskwiera nie tylko sztywność podwozia, ale także hałas w kabinie oraz mocne nagrzewanie się wnętrza zupełnie pozbawionego tapicerki.

Niepozornie prezentujący się Fiat 126p jest nie tylko bardzo szybki. Pod względem pewności prowadzenia znacznie przewyższa seryjny odpowiednik. Nic dziwnego, że diagnosta przeprowadzający przegląd samochodu stwierdził, że Maluchy powinny w takiej właśnie postaci opuszczać taśmy fabryczne... Konstruktorzy czerwonej bestii nie powiedzieli jednak ostatniego słowa. W planie jest zestawienia silnika z turbosprężarką. Oczywiście nie omieszkamy zaprezentować tego bolidu na łamach serwisu.

Łukasz Szewczyk

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀