Historia chińskiego Audi

Obraz
Źródło zdjęć: © http://sites.internet.lu/folders/paulfern/FAW-story.htm

First Auto Works (FAW) założony w 1953r. jest najstarszym koncernem samochodowym w Chinach. Hongqi to zaś seria luksusowych aut produkowanych przez FAW od 1958r. Początkowo produkowane były w stylu sowieckich limuzyn, później firma zawarła kontrakty z Audi i Lincolnem na wykorzystanie ich konstrukcji. Wynikiem współpracy z Audi była produkcja, w latach 1988-2003, Chińskich wersji Audi 100 i 200. Na początku przedsięwzięcia znaczna część części pochodziła z Niemiec. Później Chińczycy polegali coraz bardziej na swoich umiejętnościach.

Obraz
© (fot. CC/wikimedia/Konstantin)

W 1992 r. rozpoczęto seryjną produkcję FAW-Audi, z linii produkcyjnej zjechało wówczas ponad 8 tysięcy sztuk tego auta. Szczęśliwie zbiegło się, to z decyzją władz o tym, że rządowe samochody powinny być rodzimej produkcji. Jako najbardziej luksusowe i zaawansowane technicznie, produkowane w Chinach Audi zajęły sporą cześć tego rynku.

Połowa lat 90. to okres, kiedy większość części Audi 100 C3 produkowano już w Chinach. Wówczas również firma zaproponowała swoim klientom wersje C4. Jednak produkcja tego modelu trwała tylko 2 lata. Hongqi były skierowane głównie na rynek limuzyn, jednak przez jakiś czas produkowano także wersje z nadwoziem pick-up, kabrio, czy specjalny model przeznaczony dla zakładów pogrzebowych. Dość spektakularnie prezentowała się wydłużona wersja limuzyny, w której później poszerzono słupek rozdzielający drzwi, aby ułatwić wysiadanie.

Obraz
© (fot. wikimedia/Bull-Doser)

W 2000 r. FAW wypuściło nowszą wersje modelu Hongqi. Ciągle bazował na Audi 100 C3 i był dostępny w podobnych wariantach jak wcześniej. Największe zmiany przeszedł przód auta, zastosowano nową atrapę chłodnicy i lampy przednie. Zaproponowano także wersję bez dachu tej limuzyny.

Rok 2002 to czas na kolejne poprawki wyglądu zasłużonego C3. Auto otrzymało nowe lusterka i zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia. Trzylitrowy silnik Nissana zastąpiono 6-cylindrowym o pojemności 2.4 l z Audi A6. Hongqi były dostępne z kilkoma wersjami silników znanymi z Audi, Chryslera czy Nissana. Podstawowym silnikiem był 4-cylindrowy wolnossący motor 1.8 l o mocy 90 KM. Silnik 5-cylindrowy o pojemności 2.2 l (w wersji 130 i 170KM) z Audi w roku 1994 został zastąpiony jednostką o tej samej pojemności produkcji Chrystlera.

Obraz
© (fot. CC/wikimedia/Konstantin)

Sześciocylindrowe silniki dostarczało Audi, a później także Nissan. Przez pewien okres dostępna była też jednostka V8 4.2 l, o mocy 280KM. Auto z tym silnikiem miało inną maskę i zderzaki, które z kolei trafiły do późniejszych wersji.

Nowy rynek zbytu wydłużył życie Audi 100 C3 o kolejną dekadę, ponieważ w Niemczech zaprzestano produkcji tego samochodu w roku 1991. Chińskie Audi znalazło wielu nabywców, nie można jednak nazwać tego dużym sukcesem. Część klientów podchodziła z niesmakiem do "podróbki" Audi, szukając czegoś innego, co spełniłoby ich oczekiwania.

Łukasz Odzioba

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯