Godny następca?
Jest mała, ekologiczna i zdaniem konstruktorów ma być naprawdę szybkim samochodem, oto Honda CR-Z. Samochód swoją premierę miał na targach w Detroit, w USA.
Największa innowacja kryje się pod maską małej hondy. Auto dysponuje hybrydowym napędem składającym się z benzynowej jedostki o pojemności 1,5 l i silnika elektrycznego. Motor spalinowy wspomagany jest przez 14-konną jednostkę elektryczną umieszczoną między silnikiem a skrzynią biegów.
Dzięki łącznej mocy zestawu o wartości 124 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 174 Nm oraz niewielkiej masie auto ma być wyjątkowo szybkie i zwinne. Takie połączenie pozwala na osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego już przy 500 obr/min. Dodatkową zaleta pojazdu ma być pierwsza na świecie sześciostopniowa manualna skrzynia montowana w aucie hybrydowym.
W celu zwiększenia przyjemności z prowadzenia pojazdu w codziennych warunkach, Honda CR-Z została wyposażona w system jazdy posiadający trzy tryby pracy (3-Mode Drive System). Ten system daje kierowcy możliwość wyboru jednego z trybów, z których każdy zawiera inne ustawienia reakcji przepustnicy, układu kierowniczego, czasu uruchamiania systemów, zatrzymywania silnika spalinowego na postoju (idle stop), klimatyzacji oraz poziomu wspomagania systemem IMA. System umożliwia wybór pomiędzy jazdą dającą najwięcej przyjemności z podróżowania, jazdą ekonomiczną lub jazdą w trybie będącym kombinacją dwóch poprzednich.
Honda niestety nie udostępniła jeszcze liczb dotyczących osiągów auta. Jednak z broszury, która w ostatnich dniach trafiła do sieci można dowiedzieć się, że to ważące niewiele ponad 1000 kg auto ma rozpędzać się do setki w 9,7 sek. Niestety nie jest to wynik godzien duchowego następcy legendarnej CR-X. Niektóre komponenty płyty podłogowej zostały zapożyczone z modelu Insight, jednak rozstaw osi, rozstaw kół oraz poszczególne ustawienia, to cechy typowe wyłącznie dla nowej hybrydy. W zawieszeniu Hondy CR-Z zastosowano kolumny MacPhersona z kutego aluminium, które odznaczają się zwiększoną wytrzymałością w stosunku do elementów ze stali tłoczonej wykorzystanych w modelu Insight.
Europejska wersja Hondy CR-Z wyróżnia się światłami do jazdy dziennej z ośmioma diodami LED, które podkreślają dolną linię wyprofilowanych reflektorów. W odróżnieniu od wersji amerykańskiej, samochód na starym kontynencie będzie dostępny w konfiguracji 2+2, czyli dwa pełne miejsca z przodu oraz dwa dodatkowe z tyłu.
Samochód ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku. Do końca tego roku odbędzie się również polska premiera tego samochodu.
Jakub Wielicki