FIAT TREPIŮNO – powrót do przyszłości?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7568/trepiuno-01.jpg',600,433) ) |
| --- | Fiat zaprezentuje w Genewie studyjny model TREPIŮNO, który stanowi ucieleśnienie hasła „powrót do przeszłości”, jakie obrali projektanci Centrum Projektowego Fiata. TREPIŮNO nawiązuje stylistycznie do modeli sprzed pięćdziesięciu lat, Fiata 500, czy 600 – które dla włoskiej motoryzacji były tym, czym dla niemieckiej VW Garbus. Czy Fiat Trepiůno to jedynie sentymentalna zabawa, czy może zdradza rzeczywiste plany produkcyjne największego włoskiego producenta samochodów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7568/trepiuno-02.jpg',600,449) ) |
| --- | Fiat Trepiůno ma zaledwie 3,3 metra długości. Dla porównania, Panda ma długość 3,5 metra. Pomimo tak małych rozmiarów, nadwozie robi wrażenie dość mocnego, a to za sprawą małych szyb. Takie rozwiązanie nie przystaje do stosowanych dzisiaj, wedle których auta rosną w gorę, mają jak największe szyby i zapewniają dużo miejsca wewnątrz. Sufit Fiata Trepiůno pewnie umieszczony jest tuż nad głowami podróżujących, niewiele mogą też oni zobaczyć przez małe stosunkowo szybki, ale za to auto ma wyraźnie zawadiacki charakter.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7568/trepiuno-03.jpg',600,387) ) |
| --- | Wnętrze Fiata Trepiůno stanowi połączenie tradycji z nowoczesnością. Nawiązaniem do przeszłości jest oszczędność stylistyczna – wszak popularne małe Fiaciki sprzed pięćdziesięciu lat nie miały wiele więcej wskaźników, niż prędkościomierz. Ta powściągliwość stylistyczna nie przeszkadza zaprojektować przyrządów i wskaźników Trepiůno z najnowszych materiałów, które przydają wnętrzu charakteru hi-tech. Podobnie jak we Fiatach 500, siedzenia w niczym nie przypominają foteli tapicerowanych. Siedziska i oparcie wykonano jednak nie z materiału – jak w przeszłości, lecz z poliuretanu – jak być może w przyszłości.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7568/trepiuno-05.jpg',600,449) ) |
| --- | Fiat nawet nie wspomniał w komunikacie prasowym o danych technicznych auta: jego napędzie, zawieszeniu, czy danych eksploatacyjnych. Świadczy to zapewne o intencji modelu studyjnego Trepiůno, który jest pewnie odległy planom produkcyjnym, a bliższy planom promocji Fiata. Turyński koncern pragnie przypomnieć, jak duży wpływ na upowszechnienie motoryzacji w Europie miała marka Fiat. ...Choć może model Trepiůno ma wysondować reakcje publiczności i ocenić, czy warto byłoby powrócić do starej stylistyki retro aut super mini sprzed pięćdziesięciu lat.