Czego nie robić z manualnymi skrzyniami biegów
Zdecydowana większość samochodów na polskich drogach posiada manualne skrzynie biegów. Choć każdy kierowca umie się nimi posługiwać, to jednak wiele osób nabywa z czasem nieodpowiednich nawyków, które w efekcie prowadzą do szybszego zużycia sprzęgła i samej przekładni.
Kosztowne awarie
Zdecydowana większość samochodów na polskich drogach posiada manualne skrzynie biegów. Choć każdy kierowca umie się nimi posługiwać, to jednak wiele osób nabywa z czasem nieodpowiednich nawyków, które w efekcie prowadzą do szybszego zużycia sprzęgła i samej przekładni. Wbrew temu, co się wydaje wielu osobom, awarie tych elementów są stosunkowo częste, a do tego należą do najbardziej kosztownych. Na kolejnych stronach przedstawiamy listę błędów popełnianych przez kierowców, które przekładają się na szybsze zużycie skrzyni biegów i sprzęgła, a także wpływają na bezpieczeństwo podczas jazdy.
Stojąc na światłach lub w korku najlepiej wrzucić luz i puścić sprzęgło. Dopiero przed ruszeniem należy wcisnąć lewy pedał i wrzucić jedynkę. Czemu? Dłuższe postoje z wciśniętym sprzęgłem nie tylko są niewygodne (męczą lewą nogę), ale też powodują szybsze zużywanie się łożyska wyciskowego sprzęgła, które poddawane jest niepotrzebnemu obciążeniu.
Nie jedź na półsprzęgle
Taką technikę wielu kierowców stosuje w dwóch przypadkach - podczas wolnego toczenia się w korku oraz w momencie, gdy starają się utrzymać samochód na wzniesieniu. Szczególnie w tym drugim przypadku jest to zupełnie niepotrzebne obciążanie tego elementu. Chodzi o sytuację, gdy sprzęgło puszczone jest tylko częściowo, tak, aby auto nie stoczyło się do tyłu, ale też nie ruszyło pod górę. W takiej sytuacji docisk obraca się z inną prędkością od tarczy sprzęgła i powoduje nadmierne ścieranie się tego drugiego elementu. Zamiast tego należy zachować się, jak w każdym inny przypadku po zatrzymaniu - wrzucić na luz, a samochód przytrzymać hamulcem nożnym lub ręcznym. Jeśli wzniesienie jest strome, to (tak jak wszyscy uczeni są na kursie na prawo jazdy) najlepiej skorzystać z tego drugiego, który nie pozwoli na stocznie się samochodu podczas ruszania. Również powolne podjeżdżanie w korku na półsprzęgle będzie prowadzić do szybszego zużywania tego elementu.
Sprzęgło to nie podnóżek
Nie brakuje kierowców, którzy podczas jazdy zamiast oprzeć lewą stopę na przeznaczonym do tego miejscu, cały czas trzymają ją na pedale sprzęgła. W takiej sytuacji może występować delikatny nacisk, a to oznacza, że sprzęgło może być nie do końca połączone, co będzie oznaczać tarcie i szybsze się zużywanie elementu. Do tego niecała moc silnika będzie przekazywana na koła. Zużyciu podlega wtedy też wspomniane wcześniej łożysko wyciskowe. Jeśli dla kogoś i to nie jest wystarczająco przekonujące, to trzymanie stopy na przeznaczonym do tego podnóżku lub na podłodze jest po prostu wygodniejsze i mniej męczące.
Nie jedź na luzie
Kierowcy, którzy podczas jazdy wrzucają luz, tłumaczą to chęcią zaoszczędzenia paliwa, jednak w rzeczywistości zużywają go więcej, a do tego zmniejszają bezpieczeństwo. Najpierw zajmijmy się tą pierwszą kwestią. Dawniej, w przypadku gaźnikowych silników, faktycznie wrzucenie luzu dawało niewielkie oszczędności, ale jednostki z elektronicznym wtryskiem po puszczeniu gazu na biegu, w ogóle nie zużywają paliwa, a więc jest to bardziej opłacalne. Oznacza to, że argument za jazdą na luzie znika. Do tego dochodzą też kwestie bezpieczeństwa - na biegu jałowym nie dość, że w sytuacji awaryjnej samochód pozbawiony jest dodatkowej siły hamowania silnikiem, to jeszcze nie ma możliwości szybkiego przyspieszenie, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Nie trzymaj ręki na dźwigni zmiany biegów
Wielu kierowców wykorzystuje dźwignię zmiany biegów jako przedłużenie podłokietnika, jednak nie jest to najlepszy pomysł. Nacisk, jaki jest wywierany na ten element, przenosi się na widełki zmiany biegów, które w ten sposób z powodu tarcia ulegają szybszemu zużywaniu się. Choć efekt ten może wydawać się niewielki, to przez lata użytkowania samochodu spowoduje wcześniejszą potrzebę kosztownej naprawy. Dodatkowo dochodzi kwestia bezpieczeństwa - obie ręce na kierownicy dadzą więcej pewności i precyzji w razie potrzeby wykonania niespodziewanego manewru.
Zredukuj bieg przed przyspieszaniem
Znowu wiąże się to zarówno z nadmiernym obciążaniem podzespołów samochodu, ale też z bezpieczeństwem. Przede wszystkim przyspieszenie na zbyt wysokim biegu wymusza wciśnięcie gazu do oporu. Nieodpowiednie przełożenie powoduje, że silnik musi ciężej pracować. Dodatkowo takie przyspieszanie jest mało efektywne. Czy to podczas wyprzedzania, czy w jakiejkolwiek innej sytuacji mocne wciśnięcie gazu oznacza, że kierowca chce jak najszybciej się rozpędzić. A zatem brak redukcji biegu nie tylko bardziej obciąży silnik, ale też spowoduje, że np. wyprzedzanie będzie dłuższe, a zatem mniej bezpieczne.
Szymon Jasina