Audi Q3: kompaktowy SUV

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

BMW i Audi od jakiegoś czasu pilnują nowości konkurenta i starają się jak najszybciej uzupełnić swoją ofertę. Podobnie było z BMW X1, po sukcesie Bawarczyków Audi stara się nadrobić straty i prezentuje model Q3.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

SUV-y kojarzą się raczej z dużymi luksusowymi samochodami będącymi miejskimi terenówkami. Jednak europejskie firmy już jakiś czas temu zauważyły znaczną grupę klientów, którzy nie mogą sobie pozwolić na tak drogie auta. To z myślą o nich powstały mniejsze odmiany. Audi po Q7 wprowadziło do sprzedaży model Q5, a teraz przyszedł czas na jeszcze mniejsze Q3.

Najnowsza propozycja Audi jest wielkości samochodu kompaktowego. Q3 w znacznym stopniu oparte jest na Volkswagenie Tiguanie (a przez to na popularnym Golfie). Jednak jako przedstawiciel klasy premium ma wyróżniać się wyposażeniem i jakością wykończenia. Dostępna jest większość elementów wyposażenia znana z pozostałych, droższych modeli znajdujących w ofercie niemieckiej marki. Wśród opcji dostępny jest na przykład zaawansowany asystent parkowania, czy centrum multimedialne z dyskiem twardym i Bluetoothem.

Dzięki lekkiej konstrukcji Audi Q3 w podstawowej wersji waży niecałe 1500 kilogramów. Maska oraz tylna pokrywa obejmująca światła są wykonane z aluminium. Do usztywnienia i zabezpieczenia kabiny pasażerskiej użyto wytrzymałej stali. Niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,32 wpływa na znaczne obniżenie poziomu zużycia paliwa.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Ten niewielki SUV będzie mógł być wyposażony w jeden z trzech silników czterocylindrowych (jeden TDI i dwa TFSI). Silniki 2.0 TFSI dysponują mocą 125 kW (170 KM) i 155 kW (211 KM). W mocniejszej wersji Audi Q3 będzie przyspieszało od zera do 100 km / h w 6,9 sekundy i osiągnie prędkość maksymalną 230 km/h. Silnik 2.0 TDI dysponuje mocą 130 kW (177 KM), a nieco później pojawi się jednostka o mocy 103 kW (140 KM). Przy wykorzystaniu napędu na przednie koła motor 140 KM ma zużywać średnio mniej niż 5,2 litra paliwa na 100 km. Obie jednostki TFSI i najmocniejszy TDI współpracują z napędem na wszystkie koła - quattro. Wszystkie silniki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie, system rekuperacji oraz system start-stop.

Q3 ze wszystkimi jednostkami napędowymi na życzenie może zostać wyposażone w system dynamiki jazdy Audi drive select, który wpływa na przyspieszenie i układ kierowniczy. Kierowca może swobodnie przełączać między trybami comfort, auto, dynamic, oraz efficiency. Ten ostatni steruje również pracą klimatyzacji i tempomatu. W tym Audi system stabilizacji toru jazdy ESP zintegrowany jest z elektroniczną blokadą poprzeczną, która reguluje rozkład momentu obrotowego na koła przez ledwo wyczuwalne hamowanie. Na życzenie dostępny będzie w przyszłości asystent ruszania i asystent podjazdu.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Wygląd nowego Q3 nie zaskakuje - jest to typowe Audi. Charakterystyczne przetłoczenia na masce silnika są kontynuacją dominującej z przodu osłony chłodnicy. Reflektory w kształcie klina w technologii Xenon plus wraz ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED będą dostępne na życzenie. Audi Q3 jest wyraźnie rozpoznawalne jako członek rodziny samochodów serii Q. Pokrywę bagażnika podobnie umocowano jak u starszych braci Q5 i Q7.

Wnętrze również zostało zaprojektowane w stylu charakterystycznym dla serii Q. Dostępne będą 4 warianty dekoracyjne, w tym między innymi wykończone drewnem modrzewiowym lub ze szczotkowanym aluminium. Sportowy pakiet S line oferuje dodatkowe elementy ozdobne wypełniając wnętrze kolorem czarnym. Pojemność bagażnika to 460 litrów, a składając tylne siedzenia można ją zwiększyć do 1365 litrów. Relingi dachowe należą do wyposażenia standardowego.

Obraz
© (fot. zdjęcie producenta)

Podobnie jak większe samochody tego producenta, tak i Q3 może być wyposażone w różne systemy wspomagania kierowcy. Side assist pomaga zmienić pas ruchu, lane assist aktywnie kontroluje właściwy pas ruchu i w razie zagrożenia sygnalizuje potrzebę poprawienia położenia kierownicy. Wygodne parkowanie zapewni jeden z pięciu systemów. Asystent parkowania pomaga kierowcy przy parkowaniu tyłem równolegle lub wzdłuż, przejmując w pełni kierowanie. Dwanaście czujników ultradźwiękowych wykrywa przeszkody, takie jak słupy betonowe, nawet jeśli są położone z boku pojazdu. Program zapisuje położenie samochodu i pomaga kierowcy przy opuszczaniu miejsca.

Wygląda na to, że Audi trochę się spóźniło i BMW X1 już zdążyło się mocno zadomowić na rynku. Podobnie mocną konkurencją dla tańszych wersji może się okazać Volkswagen Tiguan, z którego wywodzi się Q3. Mimo tych wątpliwości Audi nie może sobie pozwolić na odpuszczenie tego segmentu rynku.

sj

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥