24 Heures Du Mans 2010

None

Obraz

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

24-godzinny wyścig na torze w pobliżu francuskiej miejscowości Le Mans, to jedno z największych wydarzeń sportów motorowych na świecie. Prócz 56 samochodów, za kierownicą których zasiadło prawie 170 kierowców wraz z towarzyszącymi ekipami, na torze pojawiło się prawie 250 tys. kibikców i kilkanaście tysięcy dziennikarzy.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

W tym roku sukces odniosła niemiecka ekipa Audi. Ich trzy samochody zajęły pierwsze trzy miejsca w kategorii prototypów LM P1 - prototypy. Czyli ważących minimalnie 900 kg (benzyna) lub 930 kg (diesel), wyposażonych w 90-litrowy (benzyna) lub 81-litrowy (diesel) zbiornik paliwa. Oczywiście są to tylko podstawowe wymogi. W przepisach określono również maksymalną pojemność silnika, liczbę cylindrów, długość nadwozia i wiele innych. Pozostałe kategorie to LM P2 oraz LM GT1 i GT2.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Największym przegranym okazał się team fabryczny Peugeot. Wszystkie trzy auta wystawione w LM P1 uległy awarii. Dwa z nich poważnej awarii silnika, jednemu zaś urwał się element zawieszenia. Awarii uległ również czwarty z modeli 908 HDI obecnych na torze, jadący w barwach Team Oreca Matmut. Na zdjęciu ciągle sprawny Peugeot z nr 1, który zwyciężył wyścig w ubiegłym roku; załoga: Alexander Wurz (AUT), Anthony Davidson (GBR), Marc Gene (ESP)

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Na zdjęciu startujący w kategorii LM P1 Lola B09/60 - Aston Martin, który ostatecznie został sklasyfikowany na 28 pozycji. Stalo się, tak, gdyż auto uległo awarii silnika po przejechaniu 302 okrążeń toru.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Kolejny z Astonów z numerem startowym 009 został sklasyfikowany na 5 pozycji z przejechanymi 368 okrążeniami. Wszystkie Astony pod maską mają silnik benzynowy V12 o pojemności 5 993 ccm.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

W części serwisowej toru przez całą dobę panuje ruch. Kierowcy czekający na swoją zmianę w skupieniu obserwują wydarzenia na ekranach tv.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Przy każdym tankowanym pojeździe czeka gotowy do akcji strażak.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Tankowanie, wymiana opon, czyszczenie szyb zajmuje dosłownie chwilę. Gorzej jest z wymianą kierowców - muszą sobie nawzajem pomagać wyswobodzić się z ciasnych pasów bezpieczeństwa.

/ 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Najtrudniejsze dla ekip są nocne chwile oczekiwania. Znużenie widać prawie na każdej twarzy, która nie jest ukryta za kominiarką lub okularami.

10 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Najbardziej narażony na obrażenia jest członek ekipy odpowiedzialny za tankowanie pojazdu - w każdej chwili może wybuchnąć pożar. Aby serwisant mógł się czuć bezpiecznie ma na sobie niepalny kombinezon, rękawice i kask. Zatankowanie 80 litrów paliwa trwa ok. 30 sek.

11 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Na samochody podjeżdżające do serwisu czekają nie tylko członkowie ekip. Na Pit Lane kręcą się również głodni emocji i efektownych ujęć fotografowie i operatorzy kamer tv.

12 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Rutynowa wymiana opon, wyczyszczenie szyby i po niespełna minucie auto jest gotowe do dalszej drogi. Na zdjęciu Peugeot 908 HDI FAP, za kierownicą Franck Montagny (FRA)

13 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Przełomowe i najbardziej tragiczne dla francuskiej załogi chwile. Pierwsza poważna awaria w ich bolidzie. Tutaj auto z numerem 1 spędziło ok 10 min. podczas których wymieniono mu elektronikę sterującą alternatorem. Ta wizyta kosztowała zespół spadek z pierwszego na siódmą pozycję.

14 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Przez całą dobę trzech członków zespołu monitoruje sytuację na torze. Kontrolują oni każdy element samochodu. wydają również polecenia kierowcy jaką ma obrać strategię w czasie jazdy.

15 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Zmęczenie daje się we znaki każdemu. We śnie nie przeszkadza nawet huk pędzących po torze bolidów.

16 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

W kategorii GT1 wystartowały trzy Fordy GT. Niestety żadne z aut nie dotarło do mety wyścigu. Na zdjęciu jedyna w pełni żeńska ekipa startująca w Le Mans. za kierownicą auta z silnikiem benzynowym V8 o pojemności 5 292 ccm zasiadły Natacha Gachnang, Cyndie Allemann i Rachel Frey ze Szwajcarii.

17 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

W wyścigu pojawił się również jeden Lamborghini Murcielago R-SV. Samochód startował w japońskich barwach zespołu JLOC. Auto zostało sklasyfikowane dopiero na 43 pozycji z przejechanymi 138 okrążeniami.

18 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Na torze nie zabrakło również BMW. Firma wystawiła dwa auta M3 E92. Jedno z nich jest powrotem do tradycji aut malowanych przez artystów. Ten egzemplarz pomalowany przez Amerykanina Jeffa Koons'a. Niestety samochód nie dotrwał do końca wyścigu.

19 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

W najwolniejszej kategorii GT2 wystartowało również Ferrari. Do wyścigu stanęło w sumie pięć modeli 430 GTC. Do mety dojechały nieliczne z nich, między innymi ten egzemplarz, który zajął ostatecznie 20 pozycję z przejechanymi 320 okrążeniami.

20 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Na mecie pojawił się również Spyker z modelem C8 Laviolette, który startował w kategorii LM GT2. Auto podczas wyścigu przejechało 277 okrążeń, co pozwoliło zająć mu 32 miejsce.

21 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

22 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

23 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

24 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

25 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

26 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

27 / 27Liczy się tylko wytrzymałość

Obraz
© Jakub Wielicki

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025