24 Heures Du Mans 2010
None
Liczy się tylko wytrzymałość
24-godzinny wyścig na torze w pobliżu francuskiej miejscowości Le Mans, to jedno z największych wydarzeń sportów motorowych na świecie. Prócz 56 samochodów, za kierownicą których zasiadło prawie 170 kierowców wraz z towarzyszącymi ekipami, na torze pojawiło się prawie 250 tys. kibikców i kilkanaście tysięcy dziennikarzy.
Liczy się tylko wytrzymałość
W tym roku sukces odniosła niemiecka ekipa Audi. Ich trzy samochody zajęły pierwsze trzy miejsca w kategorii prototypów LM P1 - prototypy. Czyli ważących minimalnie 900 kg (benzyna) lub 930 kg (diesel), wyposażonych w 90-litrowy (benzyna) lub 81-litrowy (diesel) zbiornik paliwa. Oczywiście są to tylko podstawowe wymogi. W przepisach określono również maksymalną pojemność silnika, liczbę cylindrów, długość nadwozia i wiele innych. Pozostałe kategorie to LM P2 oraz LM GT1 i GT2.
Liczy się tylko wytrzymałość
Największym przegranym okazał się team fabryczny Peugeot. Wszystkie trzy auta wystawione w LM P1 uległy awarii. Dwa z nich poważnej awarii silnika, jednemu zaś urwał się element zawieszenia. Awarii uległ również czwarty z modeli 908 HDI obecnych na torze, jadący w barwach Team Oreca Matmut. Na zdjęciu ciągle sprawny Peugeot z nr 1, który zwyciężył wyścig w ubiegłym roku; załoga: Alexander Wurz (AUT), Anthony Davidson (GBR), Marc Gene (ESP)
Liczy się tylko wytrzymałość
Na zdjęciu startujący w kategorii LM P1 Lola B09/60 - Aston Martin, który ostatecznie został sklasyfikowany na 28 pozycji. Stalo się, tak, gdyż auto uległo awarii silnika po przejechaniu 302 okrążeń toru.
Liczy się tylko wytrzymałość
Kolejny z Astonów z numerem startowym 009 został sklasyfikowany na 5 pozycji z przejechanymi 368 okrążeniami. Wszystkie Astony pod maską mają silnik benzynowy V12 o pojemności 5 993 ccm.
Liczy się tylko wytrzymałość
W części serwisowej toru przez całą dobę panuje ruch. Kierowcy czekający na swoją zmianę w skupieniu obserwują wydarzenia na ekranach tv.
Liczy się tylko wytrzymałość
Przy każdym tankowanym pojeździe czeka gotowy do akcji strażak.
Liczy się tylko wytrzymałość
Tankowanie, wymiana opon, czyszczenie szyb zajmuje dosłownie chwilę. Gorzej jest z wymianą kierowców - muszą sobie nawzajem pomagać wyswobodzić się z ciasnych pasów bezpieczeństwa.
Liczy się tylko wytrzymałość
Najtrudniejsze dla ekip są nocne chwile oczekiwania. Znużenie widać prawie na każdej twarzy, która nie jest ukryta za kominiarką lub okularami.
Liczy się tylko wytrzymałość
Najbardziej narażony na obrażenia jest członek ekipy odpowiedzialny za tankowanie pojazdu - w każdej chwili może wybuchnąć pożar. Aby serwisant mógł się czuć bezpiecznie ma na sobie niepalny kombinezon, rękawice i kask. Zatankowanie 80 litrów paliwa trwa ok. 30 sek.
Liczy się tylko wytrzymałość
Na samochody podjeżdżające do serwisu czekają nie tylko członkowie ekip. Na Pit Lane kręcą się również głodni emocji i efektownych ujęć fotografowie i operatorzy kamer tv.
Liczy się tylko wytrzymałość
Rutynowa wymiana opon, wyczyszczenie szyby i po niespełna minucie auto jest gotowe do dalszej drogi. Na zdjęciu Peugeot 908 HDI FAP, za kierownicą Franck Montagny (FRA)
Liczy się tylko wytrzymałość
Przełomowe i najbardziej tragiczne dla francuskiej załogi chwile. Pierwsza poważna awaria w ich bolidzie. Tutaj auto z numerem 1 spędziło ok 10 min. podczas których wymieniono mu elektronikę sterującą alternatorem. Ta wizyta kosztowała zespół spadek z pierwszego na siódmą pozycję.
Liczy się tylko wytrzymałość
Przez całą dobę trzech członków zespołu monitoruje sytuację na torze. Kontrolują oni każdy element samochodu. wydają również polecenia kierowcy jaką ma obrać strategię w czasie jazdy.
Liczy się tylko wytrzymałość
Zmęczenie daje się we znaki każdemu. We śnie nie przeszkadza nawet huk pędzących po torze bolidów.
Liczy się tylko wytrzymałość
W kategorii GT1 wystartowały trzy Fordy GT. Niestety żadne z aut nie dotarło do mety wyścigu. Na zdjęciu jedyna w pełni żeńska ekipa startująca w Le Mans. za kierownicą auta z silnikiem benzynowym V8 o pojemności 5 292 ccm zasiadły Natacha Gachnang, Cyndie Allemann i Rachel Frey ze Szwajcarii.
Liczy się tylko wytrzymałość
W wyścigu pojawił się również jeden Lamborghini Murcielago R-SV. Samochód startował w japońskich barwach zespołu JLOC. Auto zostało sklasyfikowane dopiero na 43 pozycji z przejechanymi 138 okrążeniami.
Liczy się tylko wytrzymałość
Na torze nie zabrakło również BMW. Firma wystawiła dwa auta M3 E92. Jedno z nich jest powrotem do tradycji aut malowanych przez artystów. Ten egzemplarz pomalowany przez Amerykanina Jeffa Koons'a. Niestety samochód nie dotrwał do końca wyścigu.
Liczy się tylko wytrzymałość
W najwolniejszej kategorii GT2 wystartowało również Ferrari. Do wyścigu stanęło w sumie pięć modeli 430 GTC. Do mety dojechały nieliczne z nich, między innymi ten egzemplarz, który zajął ostatecznie 20 pozycję z przejechanymi 320 okrążeniami.
Liczy się tylko wytrzymałość
Na mecie pojawił się również Spyker z modelem C8 Laviolette, który startował w kategorii LM GT2. Auto podczas wyścigu przejechało 277 okrążeń, co pozwoliło zająć mu 32 miejsce.