Kompaktowe SUV-y podbijają Europę. Oto najpopularniejsze modele
Są modne, wystarczająco duże, by zabrać rodzinę na wakacje i na tyle małe, że nie sprawiają kłopotu przy parkowaniu. Pozwalają bez stresu forsować wysokie krawężniki, a niektóre pokazują swoją drugą twarz po zjechaniu z asfaltu. Kompaktowe SUV-y opanowały wyobraźnię europejskich kierowców i dokonują ekspansji na rynku Starego Kontynentu. Do końca 2018 roku w Europie sprzeda się 1,8 mln takich aut. Które modele cieszą się największym wzięciem?
W 2016 roku europejskie rynki wchłonęły 1,5 mln kompaktowych SUV-ów. Rok 2017 ma zakończyć się wynikiem 1,8 mln, a w 2020 sprzeda się już około 2 mln takich aut - twierdzą analitycy, których opinię przywołuje "Automotive News Europe".
Jak wynika z danych za dziewięć pierwszych miesięcy 2017 roku, aktualnie kompaktowe SUV-y i crossovery stanowią 10 proc. europejskiego rynku samochodów osobowych. W ubiegłym roku wartość ta wyniosła 8,1 proc. Tego typu pojazdy są najpopularniejsze na Łotwie, gdzie stanowią 18,3 proc. pojazdów wyjeżdżających z salonów. Na drugim miejscu zestawienia znalazła się Estonia z wynikiem wynoszącym 18,2 proc. a na trzecim Irlandia - 17,7 proc.
Oto lista najpopularniejszych kompaktowych SUV-ów sprzedanych w Europie od stycznia do września 2017 roku. Obok nazwy marki i modelu podajemy liczbę zakupionych egzemplarzy oraz dynamikę sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku.
- Nissan Qashqai - 195 118 szt. (+8,2 proc.)
- Volkswagen Tiguan - 179 411 szt. (+45 proc.)
- Peugeot 3008 - 122 984 szt. (+157 proc.)
- Hyundai Tucson - 115 776 szt. (-3,3 proc.)
- Ford Kuga - 114 651 szt. (+20 proc.)
- Kia Sportage - 102 989 szt. (-7,0 proc.)
- Renault Kadjar - 84 230 szt. (-13,5 proc.)
- Seat Ateca - 58 382 szt.
- Nissan X-Trail - 57 503 szt. (+19 proc.)
- Toyota RAV4 - 54 242 szt. (+0,6 proc.)
Aż 59 proc. sprzedawanych nowych kompaktowych SUV-ów posiada silnik Diesla, 35 proc. rynku stanowią auta benzynowe, a pozostała część należy do hybryd. Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie sprzedawane w Europie samochody osobowe, w 2017 roku zarysowuje się leka przewaga opcji benzynowych. Oznacza to, że część osób wybierających modne nadwozie typu SUV idzie pod prąd trendowi dotyczącemu jednostek napędowych.
Popularność kompaktowych SUV-ów i crossoverów z pewnością nie martwi producentów posiadających w swojej gamie należące do tej kategorii modele. Chęć kupienia takiego samochodu przyspiesza decyzję o zmianie auta, a klienci nie oszczędzają. W Niemczech średnia cena nowego kompaktowego SUV-a w 2017 roku wyniosła 31,9 tys. euro (blisko 135 tys. zł), podczas gdy średni koszt zakupu zwykłego auta kompaktowego to 26,4 tys. euro (nieco ponad 110 tys. zł).
Źródło: Automotive News Europe, JATO Dynamics