Volkswagen Tiguan Allspace - dla większych rodzin. Konkurencja znów ma problem
Co zrobić, gdy twój samochód sprzedaje się doskonale, a ty chcesz utrzymać się na fali sukcesu? Przed takim problemem stanął Volkswagen, którego Tiguan nie może narzekać na brak zainteresowania. Dlatego też inżynierowie przygotowali kolejną odmianę SUV-a, która może zabrać do bagażnika nieco więcej pakunków lub pasażerów. Tiguan Allspace to siedmioosobowe auto dla kierowców, którzy nie chcą typowego rodzinnego minivana.
Takich klientów wbrew pozorom nie brakuje. Rodzinne minivany najbardziej odczuły gwałtowne rozrośnięcie się segmentu SUV, przez co coraz więcej producentów modyfikuje gamę właśnie w tym kierunku – wystarczy przypomnieć sobie Peugeota 5008 kiedyś i dziś. Volkswagen z kolei nie zamierza zapominać o rodzinnym Sharanie, jednak widzi potencjał w rozciągnięciu swojego popularnego SUV-a, przez co wszyscy (no może oprócz konkurencji) będą zadowoleni.
Rozciągnięty
Volkswagen Tiguan Allspace ma rozstaw osi zwiększony o 109 mm (do 2787 mm), a jego nadwozie jest dłuższe o 215 mm. Patrząc na auto z zewnątrz trzeba naprawdę poświęcić sporo uwagi by zauważyć różnice stylistyczne pomiędzy oboma Tiguanami. Nieco przedłużone drzwi mogą nam umknąć. Inaczej ukształtowano słupek C, zmieniono osłonę chłodnicy na element z chromowanymi akcentami oraz dorzucono lsniącą listwę biegnącą przez cały front. Tiguan opcjonalnie może być wyposażony w podcięty zderzak, zwiększający kąt natarcia o 7 stopni.
Lecz nie to jest najważniejsze w nowym Tiguanie Allspace. Powiększony model pozwala na umieszczenie w bagażniku dwóch dodatkowych siedzisk. Z każdym kolejnym rozciągniętym modelem – mowa oczywiście o segmencie SUV-ów, a nie samej marce – trzeci rząd siedzeń jest coraz bardziej wygodny. Tutaj przestrzeni jak na tę klasę jest całkiem sporo, lecz nadal patrzymy na rozkładane siedziska raczej jako na opcję awaryjną. Za to na pewno docenimy przesuwaną aż o 18 cm kanapę drugiego rzędu.
Niewątpliwym plusem jest też całkiem spora przestrzeń bagażowa. Wygospodarowano aż 145 dodatkowych litrów, przez co Tiguan Allspace oferuje w wersji 5-osobowej 760 l pojemności bagażnika. Dokupienie dwóch siedzisk kradnie zaledwie 60 l. Nawet, gdy w Tiguanie Allspace podróżować będzie 7 osób, do dyspozycji mamy całkiem niezłe 260 l bagażnika. Siedzenia składamy przy pomocy dźwigienek w bagażniku, tak że nie trzeba wędrować po całym aucie, odbezpieczając kolejne haczyki.
Gadżety z klasy premium
Tak jak w zwykłym Tiguanie, w odmianie Allspace robi wrażenie cyfrowy wyświetlacz zastępujący zegary, którego przekątna wynosi ponad 30 cm. To tutaj prezentowane są przypominające klasyczne rozwiązania liczniki, świetne mapy nawigacji czy przygotowane przez nas playlisty muzyczne. Jeśli mało nam gadżetów, dorzucić możemy też wyświetlacz przezierny, który najważniejsze dane przedstawi na dodatkowej szklanej płytce. Wszystkie istotne informacje trafią do nas bez odrywania wzroku od drogi. Nie bez znaczenia jest też możliwość połączenia auta z telefonem, dzięki czemu nie tylko sprawdzimy w aplikacji najważniejsze informacje na temat auta, ale i ustawimy ogrzewanie postojowe. Trudno o bardziej znaczące wygody. Wybieramy odpowiednią opcję i szusujemy na nartach do rozgrzanego auta!
Volkswagen Tiguan Allspace pozycjonowany jest wyżej od swojego krótszego brata, przez co jego gama jednostek napędowych obejmuje mocniejsze silniki. Benzynowe odmiany (TSI) oferowane są w wersji 150, 180 i 220 KM. Diesle to z kolei 150, 190 oraz 240 KM. Ten ostatni zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 7 s. Wszystkie motory generujące od 180 KM w górę są sparowane z napędem na cztery koła 4Motion. Dzięki niemu zamiast przyczepy o masie 2200 kg Tiguan weźmie na hak 2,5 t.
Sam system 4Motion to ciekawe rozwiązanie. Gdy poruszamy się po mieście lub w trasie, moc trafia na koła przednie. Wystarczy jednak setna sekundy utraty przyczepności lub też samo zagrożenie poślizgiem (systemy biorą pod uwagę skręt kół, nacisk na pedał gazu, przeciążenia), by dołączony został napęd tylnej osi. Dopływ mocy do poszczególnych kół jest na bieżąco dostosowywany do sytuacji. 4Motion działa w ten sposób dzięki sprzęgłu wielopłytkowemu. Poza asfaltem do gry wchodzą systemy elektroniczne, które w zależności od wybranego programu decydują o dalszym działaniu.
Ceny i podsumowanie###
Volkswagen Tiguan Allspace kosztuje więcej niż standardowy Tiguan, jednak nie można porównywać ich na podstawie cen podstawowych wersji. Wersja Allspace jest znacznie lepiej wyposażona i ma mocniejsze silniki. Cennik otwiera kwota 117 090 zł, a kosztujące tyle egzemplarze mają już 150-konny motor oraz zestaw Bluetooth, złącze USB, 17-calowe felgi, klimatyzację automatyczną, kierownicę, system autonomicznego hamowania (bardzo przydatny w mieście!) czy układ utrzymujący samochód na wybranym pasie ruchu. Dodatkowe fotele w bagażniku kosztują 1940 zł, lecz jeśli wybierzecie tapicerkę skórzaną, ta kwota wzrośnie do 3020 zł.
Rynek nie znosi próżni. Volkswagen zauważył, że klienci odwracają się od minivanów, lecz dalej potrzebują pojemnego pojazdu. Nie wszystkim pasuje wizerunek rodzinnego Sharana, stąd też pojawienie się w ofercie Tiguana Allspace. To połączenie wszystkich plusów standardowego Tiguana z jeszcze większymi możliwościami przewozowymi. Importer liczy na to, że co piąty model będzie wyjeżdżał z salonu w wersji wydłużonej. Biorąc pod uwagę dotychczasowe zainteresowanie, wydaje się, że to raczej ostrożne szacunki.