DK1
Droga krajowa oznaczona numerem 1 łączy północną oraz południową część Polski, umożliwiając zarówno podróż nad Morze Bałtyckie, jak i do Beskidu Żywieckiego.
Popularna "jedynka" to jedna z największych polskich dróg krajowych. Długość DK1 wynosi bowiem około 640 km.
DK1 – opis trasy
Droga krajowa nr 1 stanowi ważne połączenie pomiędzy Gdańskiem i Zwardoniem, w którym znajduje się granica ze Słowacją i który jest końcem tej trasy. Początek DK1 jest natomiast zlokalizowany w Rusocinie (połączenie z drogą ekspresową S6), niewielkiej miejscowości oddalonej o niespełna 20 kilometrów od Gdańska. Innymi ważnymi miejscowościami, przez które lub w pobliżu których przebiega droga krajowa nr 1, są:
DK1 jest więc łącznikiem pomiędzy aż czterema województwami: pomorskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim oraz śląskim.
W Europie droga krajowa nr 1 wchodzi w skład międzynarodowej arterii E75, która prowadzi z północy na południe Starego Kontynentu przez takie kraje, jak m.in. Norwegia, Finlandia, Czechy, Węgry czy Grecja. Dzięki drodze krajowej nr 1 Polska jest jednym z najważniejszych dla przebiegu trasy E75 państwem, zaraz po Finlandii, gdzie znajduje się jej najdłuższy odcinek.
Co więcej fragment DK1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Podwarpiem jest zarazem częścią popularnej "Gierkówki", która wiedzie z Warszawy do Katowic.
Co ciekawe droga krajowa 1 krzyżuje się nie tylko z popularnymi polskimi trasami, takimi jak chociażby DK78, DK44 czy droga ekspresowa S52, ale też z... Wisłą. Krajowa "jedynka" styka się z tą rzeką w trzech punktach (w Czechowicach-Dziedzicach, a także w okolicach Torunia oraz Grudziądza), a w wielu innych miejscach wiedzie w jej pobliżu.
DK1 - remont
Na lata 2018-2019 zaplanowano modernizację drogi krajowej nr 1 w Częstochowie (stan na październik 2017 r.). Prace drogowe pochłoną blisko 200 mln zł (z czego ponad 75 proc. ma pochodzić z funduszy unijnych) i obejmą remont DK1 na odcinku al. Jana Pawła II (węzeł) – ul. Rakowska. Ponadto wybudowany zostanie węzeł, który połączy "jedynkę" z drogą krajową nr 46. Dzięki temu rozwiązaniu mają zmniejszyć się korki, które od lat utrudniają przejazd przez DK1 na tym odcinku.
DK1 – zmiana nazwy
W związku z nową trasą krajowej "jedynki" zmieniono zupełnie jej południowy fragment, którym pierwotnie miał być odcinek Bielsko-Biała – Cieszyn (obecnie to część drogi ekspresowej S52), lecz ostatecznie została nim droga od Bielska-Białej do Zwardonia (dawna DK69). To właśnie ten odcinek DK1 jest zarazem wspomnianą drogą ekspresową S1, ponieważ ma wyższy standard techniczny.
DK1 – ceny
Tam, gdzie bieg drogi krajowej nr 1 pokrywa się z trasą autostrady A1, przejazd nią jest płatny dla kierowców wszystkich pojazdów, jednak dotyczy to tylko odcinka Rusocin – Nowa Wieś, którym zarządza koncesjonariusz, firma prywatna (stan na październik 2016 r.). Osoby prowadzące motocykle i dwuosiowe pojazdy samochodowe, które nie ciągną przyczep, zapłacą za podróż tym fragmentem DK1 0,16 zł za każdy kilometr (cena netto). Z kolei stawka netto za jazdę po drodze krajowej nr 1 dla kierowców dwuosiowych pojazdów z przyczepami oraz pojazdów mających więcej niż dwie osie wynosi 0,38 zł/km.
Nie dotyczy to jedynie pojazdów, które pod względem ciężaru, wymiarów lub nacisku na oś nie mieszczą się w podanych normach. Ich kierowcy muszą liczyć się na DK1 z ceną 1,6 zł/km.
Innym płatnym odcinkiem drogi krajowej nr 1 jest ten pomiędzy węzłem Toruń Południe oraz węzłem Piotrków Trybunalski Południe (który również jest częścią autostrady A1), ale odnosi się to tylko osób prowadzących pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz wszystkie autobusy (niezależnie od ich ciężaru).
Ten fragment DK1 jest pośrednio zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która przy ustalaniu opłat bierze pod uwagę również normy emisji spalin, jakie spełnia dany pojazd. Krótko mówiąc kierowcy najbardziej ekologicznych środków transportu zapłacą za jazdę po DK1 najmniej.
Biorąc pod uwagę te dwa kryteria – masę całkowitą pojazdu oraz jego emisję spalin – cena za korzystanie z drogi krajowej nr 1 wyniesie (stan na październik 2016 r.):
- od 0,2 do 0,4 zł dla pojazdów o masie całkowitej 3,5-12 t oraz autobusów bez względu na ich masę;
- od 0,27 do 0,53 zł dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 12 t.
Ponadto pojazdy o masie całkowitej większej niż 3,5 t oraz autobusy nie są zwolnione z opłat na drodze ekspresowej S1 (w przeciwieństwie do lżejszych pojazdów, takich jak samochody osobowe i motocykle), która również stanowi część DK1. Jednak w przypadku tego odcinka drogi krajowej nr 1 stawki są dokładnie takie same jak na autostradzie A1 (mowa o części A1 zarządzanej przez GDDKiA).
Kierowcy autobusów oraz ponad 3,5-tonowych pojazdów muszą poza tym pamiętać, że za podróż po S1 oraz A1 na linii węzeł Toruń Południe - węzeł Piotrków Trybunalski Południe można płacić jedynie elektronicznie. W związku z tym potrzebne jest urządzenie pokładowe viaAUTO, które wysyła informacje o pojeździe do kolejnych bramek, na podstawie czego ustalana jest końcowa opłata.
Komentarze