S6
S6 to budowana droga ekspresowa, która połączy ze sobą miejscowości położone na wybrzeżu Morza Bałtyckiego, prowadząc z zachodu aż do okolic Trójmiasta. Długość drogi S6, po oddaniu do użytku wszystkich jej odcinków, wyniesie 345 km.
S6 – opis trasy
Początkiem trasy S6 będzie węzeł Goleniów znajdujący się w obrębie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, gdzie połączy się ona z drogą ekspresową S3. Natomiast koniec S6 zostanie zlokalizowany na węźle Rusocin w okolicach Gdańska.
Droga ekspresowa S6 przetnie wzdłuż dwa województwa: zachodniopomorskie, a także pomorskie. Do najważniejszych miast, przez które pobiegnie arteria S6, zaliczają się:
Gotowa trasa ekspresowa S6 będzie mieć niebagatelne znaczenie dla portów morskich w Szczecinie, Trójmieście, ale i w Świnoujściu (mimo że nie poprowadzi do samego Świnoujścia), które w końcu zostaną połączone drogą szybkiego ruchu z prawdziwego zdarzenia. Poza tym droga S6 stanie się istotną częścią międzynarodowej arterii E28, która ciągnie się od Niemiec po Białoruś (przez Polskę, Rosję i Litwę).
Co ciekawe pierwsza nawierzchnia na trasie powstającej "ekspresówki" S6 została położona przez... Niemców, którzy jeszcze przed II wojną światową rozpoczęli budowę autostrady mającej stanowić łącznik między Berlinem i Kaliningradem (wówczas Królewcem). W wyniku bombardowań i powojennych zaniedbań trasa będąca poprzedniczką drogi ekspresowej S6 w wielu miejscach praktycznie zniknęła.
S6 – kiedy zostanie oddana?
Kiedy będzie koniec budowy drogi S6? Chociaż ani dokładna, ani nawet przybliżona data powstania trasy szybkiego ruchu S6 nie jest znana, to istnieje prawdopodobieństwo, że zostanie ona w całości oddana do użytku w 2021 r. Żaden odcinek drogi ekspresowej S6 nie ma bowiem ustalonego późniejszego terminu zakończenia robót (stan na październik 2017 r.), choć są to oczywiście wstępne prognozy.
Do fragmentów S6, które według pierwotnych planów zostaną oddane najpóźniej, zalicza się m.in. ten pomiędzy Słupskiem i Lęborkiem (w jego przypadku jedynie obwodnica Słupska powstanie mniej więcej rok wcześniej). Na lipiec 2021 r. zaplanowane jest też otwarcie S6 na linii Lębork – obwodnica Trójmiasta (to tzw. Trasa Kaszubska). A dwa miesiące wcześniej powinna być gotowa obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która również znajdzie się w ciągu drogi ekspresowej S6.
Trasa S6 ma w przyszłości zastąpić większą część drogi krajowej nr 6 (niektóre jej fragmenty będą prowadzić jednak nieco innym szlakiem niż DK6); wyjątkiem będzie odcinek pomiędzy Kołbaskowem (od przejścia granicznego) a węzłem Rzęśnica przygotowywanym pod autostradę A6.
W każdym punkcie droga ekspresowa S6 będzie charakteryzować się dwujezdniowym układem, z dwoma pasami ruchu przypadającymi na każdy kierunek jazdy. Co więcej wszystkie skrzyżowania powstałe w ramach budowy trasy S6 będą bezkolizyjne.
S6 - ceny
Nie każdy kierowca zapłaci za przejazd drogą ekspresową S6. Cennikiem nie są na przykład objęte osoby prowadzące motocykle, auta osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi maksimum 3,5 tony. Wyjątkiem są autobusy, których kierowcy nie mogą podróżować trasą S6 bez dokonania płatności, i to bez względu na to, jaka jest DMC takiego pojazdu. Poza tym "ekspresówka" S6 nie jest dostępna za darmo dla osób kierujących samochodami ciężarowymi i innymi ponad 3,5-tonowymi pojazdami.
Płatne odcinki drogi ekspresowej S6 znajdują się (stan na październik 2017 r.):
- pomiędzy węzłami: Nowogard Zachód i Nowogard Wschód;
- pomiędzy skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 468 w Gdyni i węzłem Rusocin (do połączenia z autostradą A1).
Ceny obowiązujące na trasie S6 są ustalane nie tylko na podstawie DMC i rodzaju pojazdu, ponieważ równie istotna jest spełniania przez niego norma emisji spalin. Najwięcej za podróż drogą szybkiego ruchu S6 zapłacą kierowcy, których środki transportu są dostosowane do najstarszych norm (od standardu EURO2 w dół), a najmniej ci, którzy prowadzą najbardziej ekologiczne pojazdy (od normy EURO5 w górę).
Ile kosztuje przejazd drogą S6? Cennik wygląda tak (stan na październik 2017 r.):
- od 0,2 do 0,4 zł/km w przypadku pojazdów o DMC 3,5-12 t i autobusów;
- od 0,27 do 0,53 zł/km w przypadku pojazdów o DMC przekraczającej 12 t.
Na trasie S6 kierowcy mogą płacić tylko metodą elektroniczną, czyli przy użyciu urządzenia pokładowego viaAUTO. Taki sprzęt przekazuje do bramek, które są ustawione przy drodze ekspresowej S6, niezbędne dane na temat pojazdu, dzięki czemu możliwe jest obliczenie właściwej sumy za podróż.
Komentarze